Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Biodegradable polyurethane for closure of oroantral communications

Alternatieve behandelstrategie voor antrumperforaties niet beter dan gouden standaard

Polyurethaan schuim (PU), een schuim dat bestaat uit harde en zachte segmenten en dat door het menselijk lichaam afgebroken kan worden, is een veilig materiaal voor biomedische implantaten. Dat concludeert tandarts en arts Susan Visscher-Langeveld. Maar deze goede kwaliteiten maken het PU schuim volgens haar nog niet geschikt voor een alternatieve behandelstrategie voor antrumperforaties, open verbindingen tussen mond- en neusbijholte, de toepassing waarvoor ze het onderzocht. In verhouding met de gouden standaard, een operatie door de kaakchirurg die de perforatie sluit, komen er bij gebruik met PU schuim te vaak complicaties zoals het terugkeren van de perforatie en bijholteontsteking voor.

Antrumperforaties kunnen ontstaan als complicatie na het trekken van een kies in de bovenkaak. De kans op zo’n perforatie tussen mondholte en bijneusholte als gevolg van het trekken van een kies is laag (5%), maar omdat er zoveel kiezen getrokken worden komt het toch regelmatig voor. Om chronische bijholteontsteking en fistelvorming te voorkomen, gaan mensen met een antrumperforatie, bij voorkeur binnen 24 uur, naar de kaakchirurg die de perforatie sluit. Wanneer de tandarts de antrumperforatie zelf zou kunnen sluiten, zou een spoedverwijzing naar de kaakchirurg niet langer nodig zijn.

Visscher-Langeveld onderzocht in proefdieronderzoek en bij patiënten een snelle, simpele alternatieve behandelmethode, waarbij de tandarts de antrumperforatie met behulp van PU schuim zelf kan sluiten. Het schuim wordt met een hechting vastgezet en vult zichzelf met bloed. Het vormt daarmee een goede afsluiting van de antrumperforatie. Maar omdat het succespercentage van deze alternatieve methode lager was dan de 90% van de standaard chirurgische ingreep, concludeert ze dat de chirurgische ingreep voorlopig de gouden standaard zal blijven. Op basis van het onderzoek blijkt wel dat het PU schuim een veilig biodegradeerbaar materiaal is en daarmee geschikt voor alternatieve toepassingen in biomedische implantaten.

Susan Visscher-Langeveld (1980) studeerde geneeskunde, tandheelkunde en bewegingswetenschappen aan de Rijksuniversiteit Groningen. Zij verrichtte haar promotieonderzoek binnen het W.J. Kolffinstituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen, dat het onderzoek ook financierde. Visscher-Langeveld is als tandarts verbonden aan Mondzorgcentrum Wiranto in Almelo en Tandheelkundig Centrum Holten.