Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Ruimtelijke Wetenschappen
Entrepreneurial regions

Ruimtelijke variatie van ondernemerschap, regionale groei en ontwikkeling in Chili

Felix Modrego onderzocht in Chili de ruimtelijke variatie van ondernemerschap en de relatie met regionale groei en ontwikkeling. Hij toont aan dat voorwaarden voor algemeen ondernemerschap, zoals toegang tot krediet en bedrijfsdynamiek, niet geconcentreerd zijn in de kerngebieden (noch nationaal noch binnen regio´s). De voorwaarden die innovatie en productiever ondernemerschap mogelijk maken zijn daarentegen uiterst geconcentreerd in kerngebieden.

Daarnaast bevestigt Modrego met behulp van econometrische schattingen dat er meer bedrijven per hoofd van de bevolking zijn in gebieden met een grotere markttoegang. Markttoegang kan echter ook een negatief effect hebben op de mate van regionaal ondernemerschap wanneer de lonen stijgen. De hoogte van lonen is een belangrijk aspect voor de keuze van mensen om wel of niet te kiezen voor zelfstandig ondernemerschap. Econometrische schattingen ondersteunen deze wisselwerking.

De resultaten van Modrego ondersteunen het belang van lokaal ondernemerschap voor lokale innovatie. Een aantal beleidsimplicaties die voortvloeien uit de resultaten zijn:

i) een duidelijker onderscheid tussen de verschillende vormen van ondernemerschap en de verschillende beleidsdoeleinden die ze dienen;

ii) heroriëntatie van het beleid ter ondersteuning van ondernemerschap, dat wil zeggen een grotere focus op meer innovatieve en productieve vormen van ondernemerschap;

iii) het gebruik van plaatsgebonden beleid dat zou kunnen helpen bij het opbouwen en/of versterken van lokale randvoorwaarden door het stimuleren van de meer productieve vormen van ondernemerschap, vooral in de periferie;

en iv) een meer systematische aanpak van regionale innovatie, waar ondernemerschap een centrale focus is binnen het beleid ter ondersteuning van ondernemerschap, aangevuld met strategische plaatsgebonden investeringen van technologische infrastructuur.

Felix Modrego verrichtte zijn onderzoek bij de Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen. Het onderzoek werd gefinancierd door de National Commission of Scientific and Technological Research of the Chilean Government (Conicyt). Modrego is assistant professor aan de Universidad Católica del Norte in Chili.