Over ons Werken bij de RUG Daarom werk je bij de RUG

Prof. dr L.W. (Lodi) Nauta

Prof. dr. L.W. (Lodi) Nauta

Lodi Nauta is decaan van de Faculteit Wijsbegeerte en hoogleraar Geschiedenis van de Filosofie. Zijn onderzoek richt zich op de veranderingen die hebben plaatsgevonden in de intellectuele en filosofische geschiedenis van Europa, met name in de periode van 1300 tot 1700.

Prof. Nauta ontving in 2016 de NWO Spinozapremie, de hoogste wetenschappelijke onderscheiding in Nederland; hij was de eerste filosoof die de prijs ontving sinds deze is ingesteld in 1996. En dit was niet de eerste prijs voor prof. Nauta: hij heeft twee keer de Best Book-prijs gewonnen voor zijn boek over de humanist Lorenzo Valla en in 1999 ontving hij voor zijn proefschrift de Keetje Hodshon Prijs van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen. Hij heeft Vidi- en Vici-subsidies ontvangen en hij is lid van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen.

Waarom hebt u voor Rijksuniversiteit Groningen gekozen?

Ik heb aan de Rijksuniversiteit Groningen gestudeerd, ik heb er mijn PhD behaald en ik heb hier mijn carrière vervolgd omdat ik dit een geweldige plek vind en ik het geluk had hier een baan te vinden. Er was voor mij dus geen enkele reden om naar een andere stad of universiteit te verhuizen.

Hoe zou u uw werk omschrijven?

Ik ben decaan van de Faculteit Wijsbegeerte en hoogleraar Filosofie. Mijn werk bestaat uit een combinatie van onderwijs, onderzoek, begeleiding en anderen helpen uitstekend werk te leveren onder aantrekkelijke omstandigheden.

Wat maakt uw werk bij de Faculteit Wijsbegeerte zo leuk en interessant?

We zijn een levendige gemeenschap van zeer toegewijde docenten en onderzoekers; er heerst een gevoel van verbondenheid dat wordt versterkt door de uitzonderlijk goede beoordelingen die we steeds opnieuw krijgen van internationale en nationale commissies op het gebied van onderzoek en onderwijs. Als decaan van de Faculteit Wijsbegeerte doe ik er alles aan om mensen te helpen zodat ze hun werk kunnen doen onder uitstekende omstandigheden en binnen een collegiale sfeer.

Wat vindt u van de Rijksuniversiteit Groningen als werkgever?

De Rijksuniversiteit Groningen is een goede werkgever die haar medewerkers en studenten helpt zich te ontwikkelen. Het is een technisch geavanceerde, moderne universiteit die ook oog heeft voor haar tradities. De Rijksuniversiteit Groningen en de stad Groningen zijn beide plekken waar iedereen zich thuis kan voelen.

Hoe zou u de Rijksuniversiteit Groningen omschrijven aan een buitenstaander?

De Rijksuniversiteit Groningen is een brede, klassieke universiteit die veel mogelijkheden biedt om interessante mensen te ontmoeten.

Vindt u Groningen een fijne stad om in te wonen en te werken?

Ik ben hier geboren. Ik hou van Groningen. Het is echt een fantastische stad: klein genoeg om je er thuis te voelen, maar groot genoeg om alle voordelen van een grote stad binnen handbereik te hebben. En dat alles omringd door prachtige landelijke gebieden met schone lucht en een oneindige horizon.

Laatst gewijzigd:24 september 2020 15:41