Over ons Profiel Prijzen en toekenningen Vernoemde leerstoelen

Heymansleerstoel voor prof. dr. D. Draaisma (2010)

prof. dr. D. Draaisma

De bekende psycholoog, filosoof en publicist Douwe Draaisma is per 1 september 2010 aan de Faculteit Gedrags- en Maatschappijwetenschappen benoemd op de Heymansleerstoel, in het bijzonder Geschiedenis van de psychologie. Hij was sinds 2003 bijzonder hoogleraar op een leerstoel van het Archief- en Documentatiecentrum Nederlandse Gedragswetenschappen.

Experimentele psychologie

De Heymansleerstoel is vernoemd naar de grondlegger van de psychologie in Nederland, de Groningse hoogleraar Gerard Heymans (1857-1930). Heymans zelf was evenals Draaisma theoretisch georiënteerd, maar Draaisma past de leerstoel ook om een andere reden als een handschoen: een van zijn vele publicaties is de herdenkingsbundel Een laboratorium voor de ziel: Gerard Heymans en het begin van de experimentele psychologie. Ondanks zijn gerichtheid op theoretisch wetenschappelijk onderzoek spreken zijn boeken niet alleen vakgenoten maar ook een breed wetenschappelijk geïnteresseerd publiek aan. Door zijn boeken en zijn daaruit voortgevloeide media-optredens is Draaisma één van de bekendste Nederlandse psychologen. Zijn werk verschijnt in 15 talen.

Draaisma

Douwe Draaisma (1953) studeerde psychologie en filosofie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarna vertrok hij naar de Universiteit Utrecht, waar hij in 1993 promoveerde bij Piet Vroon op een proefschrift over de metaforische aard van de taal waarin we over het geheugen denken en spreken (handelseditie: De Metaforenmachine. Een geschiedenis van het geheugen). In 1993 keerde hij terug naar de Rijksuniversiteit Groningen als docent theorie en geschiedenis van de psychologie en is sinds 2003 als hoogleraar. Draaisma ontving van het Nederlands Instituut voor Psychologen de Heymans Prijs voor zijn onderzoek naar de geschiedenis van de psychologie.

Belangrijke publicaties

Zijn boek Waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt (over het autobiografisch geheugen) is bekroond met verschillende wetenschappelijke en literaire prijzen. Bij de Historische Uitgeverij verscheen na deze bestseller nog De Heimweefabriek (over geheugen, tijd en ouderdom). Op 2 november 2009 verscheen zijn derde boek getiteldVergeetboek. 'Vergeten', stelt Draaisma daarin, is niet een mankement aan ons geheugen, het is één van de belangrijkste vermogens ervan.

Laatst gewijzigd:15 november 2022 13:44