Over ons Profiel Prijzen en toekenningen Vernoemde leerstoelen

Frank M. Bass-leerstoel voor prof. dr. P.S.H. Leeflang (2005)

Prof Leeflang

Prof.dr. P.S.H. Leeflang is benoemd op de Frank M. Bass-leerstoel, omdat Leeflang wordt gezien als een van de de grondlegger van het vakgebied marketing als serieuze academische discipline in Nederland. Bass is momenteel verbonden aan de University of Texas in Dallas.

Leeflang

Leeflang is hoogleraar Bedrijfseconomie aan de Faculteit der Economische Wetenschappen. Hij heeft een grote staat van dienst als auteur van publicaties in vooraanstaande wetenschappelijke tijdschriften. Elf van de promovendi die hij begeleidde, werden hoogleraar.

Leeflang behaalde in 1974 zijn doctorstitel in de economische wetenschappen. In 1975 werd hij hoogleraar aan de Rijksuniversiteit Groningen. Behalve internationale publicaties heeft Leeflang ook meer dan veertien boeken op zijn naam staan. Van 1997 tot 2001 was hij decaan van de Groningse Faculteit der Economische Wetenschappen en van 1998 tot 2001 was hij pro-rector van de Rijksuniversiteit Groningen. Daarnaast vervulde hij diverse malen de functie van voorzitter of (vice-) president, onder meer voor de Wetenschappelijke Kommissie van het NIMA (Nederlands Instituut voor Marketing), de Academy for Advanced Research in Marketing (EAARM) en de European Marketing Academy (EMAC).

In 1990 en 2003 was hij gasthoogleraar aan de universiteit van Californië in Los Angeles. Bovendien is hij verbonden aan het Europese Institute of Advanced Studies in Management (EIASM) in Brussel en sinds kort aan de Johann Wolfgang Goethe Universiteit in Frankfurt am Main. Sinds 1999 is Leeflang lid van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW).

Laatst gewijzigd:20 augustus 2021 12:07