Over ons Profiel Prijzen en toekenningen Vernoemde leerstoelen

François Sellier-leerstoel voor prof. dr. A.M. Sorge (2005)

prof. Sorge

In 2005 is Prof. dr. Sorge is benoemd op de François Sellier-leerstoel. Sorge was hoogleraar International Business & Management aan de Faculteit Bedrijfskunde, maar is inmiddels met emeritaat. Hij heeft een lange wetenschappelijke staat van dienst op het terrein van vergelijkende organisatietheorie en organisatiestructuur en behoort op dit bedrijfskundige terrein tot één van de internationale grondleggers.

Sorge

Prof. dr. Sorge was enkele malen gastonderzoeker aan het Franse ‘Laboratoire d’Economie et de Sociologie du Travail’ (LEST) in Aix-en-Provence. Dit instituut is in 1966 mede opgericht door François Sellier. Sorge ontleende wetenschappelijke inspiratie aan deze tijd als onderzoeker bij LEST. Daarom draagt de vernoemde leerstoel de naam van Sellier. François Sellier, sociaal econoom, was tevens hoogleraar Economics and Industrial Relations aan de Paris-Nanterre Université en voorzitter van de International Industrial Relations Association.

In 1975 promoveerde Sorge aan de Universiteit van Münster. Zijn wetenschappelijke loopbaan leidde via een post-doc positie in Oxford naar het Wissenschaftszentrum in Berlijn en vervolgens naar diverse Nederlandse instellingen. Hij is vier maal tot hoogleraar benoemd: in Maastricht, Berlijn, Tilburg, en in Groningen is hij momenteel hoogleraar International Business & Management. Zijn expertise ligt met name op het gebied van de interlandelijke vergelijking van werk, organisatie, techniek en arbeidsverhoudingen in Europa.

Laatst gewijzigd:24 augustus 2021 09:46