Over ons Organisatie Diensten en services Teaching Academy Groningen Ondersteuning bij beursaanvragen

Virtuele Internationale Samenwerkingsprojecten | VIS

Het VIS-initiatief voorziet in een financieringsregeling van 2021 tot 2024 waarmee docenten en opleidingen financiering kunnen krijgen voor het opzetten van virtuele internationale samenwerkingsprojecten. Met de subsidie kunnen hogescholen en universiteiten Nederlandse studenten de kans geven om vanuit Nederland internationale ervaring op te doen. Tijdens een virtueel internationaal samenwerkingsproject werken Nederlandse studenten en buitenlandse studenten op afstand samen om tot een eindproduct te komen. Ze beschouwen bijvoorbeeld internationale vraagstukken vanuit een lokaal perspectief. Zo werken de studenten zowel aan hun interculturele competenties als taal- en digitale vaardigheden.

De subsidie ​​bedraagt ​​15.000 euro per project en is bedoeld om docenten of pedagogen vrij te maken voor:

• Gezamenlijke ontwikkeling of herziening van het virtuele internationale samenwerkingsproject;
  • Noodzakelijke afstemming met een instelling voor hoger onderwijs in het buitenland;
  • En coördinatie van het project.

Meer informatie over deze regeling is te vinden op de website van OCW. Meer informatie over Virtual International Collaboration (Virtual Exchange, Online International Exchange, of verwante concepten van online internationaal leren) is te vinden op de projectwebsite van ENVOIE.

Aanvraagprocedure

Per jaar zijn er twee subsidierondes, één in februari en één in september. Alle aanvragen worden gerangschikt op volgorde van binnenkomst. Komen er meer aanvragen binnen dan dat hier budget voor is? Dan worden eerst alle eerste aanvragen van instellingsbesturen behandeld. Een tweede aanvraag van een instelling maakt dus kans op subsidie, nadat alle eerste aanvragen van instellingsbesturen zijn behandeld. Zo ook de derde, vierde, en opeenvolgende aanvraag, totdat het subsidiebudget van de aanvraagperiode op is.

Bij de Rijksuniversiteit Groningen worden projectaanvragen voor deze regeling gecoördineerd door de Teaching Academy Groningen. Hiervoor moet een intern aanvraagformulier worden ingevuld, voorafgaand aan de indiening bij OCW. TAG gebruikt dit formulier om de binnengekomen aanvragen te administreren en voor te leggen voor accordering door het CvB. Ook wordt het formulier gebruikt voor advisering van indieners door TAG of andere deskundigen. Houd er rekening mee dat de indieningsprocedure binnen de RUG één tot twee weken kan duren.

Eerste subsidieronde: Februari
Informatie bijeenkomst OCW

1 Februari 2023, nadere informatie en aanmelding via de subsidieregelingspagina van OCW.

Uitgewerkte aanvraag

Deadline: van 1 Februari 2023 12h00 tot en met 28 februari 2023

Tweede subsidieronde: September
Informatie bijeenkomst OCW

28 augustus 2023, nadere informatie en aanmelding via de subsidieregelingspagina van OCW.

Uitgewerkte aanvraag

Deadline: Van 1 september 2023 12h00 tot en met 30 september 2023

Contactgegevens

Als je geïnteresseerd bent in, neem dan contact op met de talent en subsidiecoördinator van de TAG, dr. Maaike Engels via M.C.Engels rug.nl en/of de faculty funding officer van je faculteit. Voor inhoudelijke vragen over het opzetten van Virtual International Collaboration kan je contact opnemen met de ESI embedded experts.

Laatst gewijzigd:28 augustus 2023 10:46