Over ons Organisatie Diensten en services Teaching Academy Groningen Ondersteuning bij beursaanvragen

Nederlandse Onderwijspremie

De Nederlandse Onderwijspremie is in het leven geroepen om onderwijsteams die met vernieuwing in mbo en hoger onderwijs een bijzondere impact realiseren voor studenten, docenten of het onderwijsveld, meer te waarderen, te stimuleren en te belonen. Het NRO kent dit jaar voor de tweede maal de Nederlandse Onderwijspremie toe aan drie onderwijsteams uit per sector (mbo, hbo, wo) die een voortreffelijke of bijzondere prestatie hebben geleverd ten aanzien van vernieuwing en/of verbetering van het hoger onderwijs. De Nederlandse Onderwijspremie is de hoogste onderscheiding die in het Nederlandse bekostigde hoger onderwijs wordt uitgereikt ter waardering van – en als impuls voor – onderwijsvernieuwing en –verbetering van het hoger onderwijs. De hoogste onderscheiding van de Nederlandse Onderwijspremie bedraagt € 1,2 miljoen euro, de tweede plaats € 800.000 en de derde plaats bedraagt € 500.000.

De RUG mag elk jaar één onderwijsteam voordragen voor deze prestigieuze prijs. Een onderwijsteam heeft het volgende profiel:

1. Het onderwijsteam bestaat uit minimaal 2 en maximaal 10 personen.

2. Het onderwijsteam is in dienst bij eenzelfde Nederlands bekostigde onderwijsinstelling.

3. Het onderwijsteam bevat leden met verschillende rollen, zoals docenten, betrokken onderwijsdirecteur, onderwijsonderzoekers, hybride docenten, promovendi, studentassistenten, e.d.

4. De leden van het onderwijsteam dienen in staat te zijn om als team (voor zover mogelijk) de beschikbaar gestelde middelen in te zetten voor projecten die bijdragen aan de vernieuwing en/of verbetering van het hoger onderwijs.

5. De bijzondere prestaties van het onderwijsteam die ten grondslag liggen aan de voordracht zijn niet eerder beloond met deze premie.

Meer informatie

Meer informatie over de beurs en voorwaarden vind je in de brochure op de website van de Nederlandse Onderwijspremie.

Aanvraagprocedure

Ben je betrokken bij een onderwijsontwikkeling die in aanmerking zou kunnen komen voor deze premie, dan nodigen we je van harte uit om deze aan te dragen.

Contact details

Voor informatie over beurzen en procedures adviseren we je om op onze website te kijken. Heb je een aanvullende vraag? Neem contact op met de talent en subsidiecoördinator van de TAG, dr. Maaike Engels via m.c.engels rug.nl.

Laatst gewijzigd:23 november 2023 22:11