Comenius programma
Het Comeniusprogramma heeft als doel om het Nederlandse hoger onderwijs te verbeteren door middel van onderwijskundige innovaties. De Comeniusbeurzen stellen professionals in het hoger onderwijs in staat om hun ideeën voor onderwijsvernieuwing in de praktijk te brengen. Bovendien maken ze het mogelijk dat docenten zich kunnen ontwikkelen tot excellente onderwijsprofessionals en is het een blijk van waardering voor uitstekend en bevlogen onderwijs. Het Comeniusprogramma is er voor campus- én afstandsonderwijs.
Er zijn drie verschillende Comeniusbeurzen voor onderwijsprofessionals in verschillende fases van hun carrière: Teaching Fellows, Senior Fellows en Leadership Fellows. Naarmate docenten zich ontwikkelen, wordt hun potentiële impact verder uitgebreid. Docenten kunnen elk jaar een aanvraag indienen.
Kijk hier voor meer informatie over het Comeniusprogramma.
Beurzen
Het Comeniusprogramma biedt de volgende beurzen:
Teaching Fellows
€ 50.000, een-jaar-durend project, innovatie op kleine schaal (e.g., cursusniveau). Je staat aan het begin van je carrière en hebt minimaal twee jaar leservaring in het hoger onderwijs (zie aanvraagprocedure voor meer informatie).
Senior Fellows
€100.000, twee-jaar-durend project, innovatie binnen gehele opleiding. Je hebt tenminste vijf jaar leservaring in het hoger onderwijs. Er kan maximaal één kandidaat per faculteit indienen (zie aanvraagprocedure voor meer informatie).
Leadership Fellows
€ 500.000, drie-jaar-durend project, innovatie gericht op een of meer faculteiten of gehele instelling. Je hebt tenminste zeven jaar leservaring, onderwijskundige leiderschapsvaardigheden en een track record van bijdragen aan het onderwijsklimaat van jouw instelling. Er kan maximaal één kandidaat per instelling indienen (zie aanvraagprocedure).
Thema’s
Voor de Teaching en Senior Fellow-beurzen zijn drie thema’s vastgesteld, met een vierde vrije thema. De Leadership Fellow-projecten worden niet binnen een bepaald thema ingediend. Zij moeten een impuls geven aan de onderwijsambities van de universiteit of hogeschool zoals geformuleerd in het strategisch (onderwijs)plan van de desbetreffende instelling.
De vier thema’s van het Comeniusprogramma voor 2026 zijn: ‘Onderwijsvormen van de toekomst’, ‘Diversiteit en inclusie’, ‘Aansluiting op de arbeidsmarkt’ en een vrije thema.
Thema 1 | Onderwijsvormen van de toekomst
Projecten binnen dit thema richten zich op de vraag hoe nieuwe onderwijsvormen op een succesvolle manier ontwikkeld en geïmplementeerd kunnen worden in het hoger onderwijs, zodat deze ten goede komen aan studenten. Hierbij kan gedacht worden aan bijvoorbeeld studentgedreven onderwijs, learning communities, challenge based learning of aan technologische innovaties.
Thema 2 | Diversiteit en inclusie
Een belangrijke vraag is hoe verschillende studentengroepen beter geholpen kunnen worden om hun weg naar en door het hoger onderwijs succesvol te doorlopen. Denk hierbij aan diversiteit in sociaal-economische, culturele en etnische achtergrond, religieuze overtuiging of functiebeperking, maar ook aan diversiteit in onderwijssector, door de aansluiting tussen mbo, hbo en wo te verbeteren
Thema 3 | Aansluiting op de arbeidsmarkt
Hogescholen en universiteiten hebben als doel om studenten goed voor te bereiden op hun loopbaanontwikkeling. De arbeidsmarkt verandert snel, met verschuivingen in vraag en aanbod, waardoor het een uitdaging voor het hoger onderwijs blijft om ook in de toekomst de aansluiting met het werkveld te behouden.
Thema 4 | Vrije thema
Binnen het vrije thema is het mogelijk om te kiezen uit een breed scala aan onderwerpen. Het gaat hierbij om projecten die bijdragen aan de vernieuwing en verbetering van het hoger onderwijs ten behoeve van studenten.
Projecten binnen dit thema richten zich op onderwerpen die voortkomen uit de nieuwsgierigheid van de docent in de vormgeving van het onderwijs.
Aanvraagprocedure
Teaching Fellows
Precise guidelines for this application are published in the Calls for Proposals. If you are interested, please contact your faculty funding officer for internal deadlines and procedures.
-
Letter of intent (deadline): 9 September 2025, 14:00 CEST
-
Preliminary application (deadline): 7 October 2025, 14:00 CEST
-
Full application (deadline): 20 January 2026, 14:00 CEST
-
The decision by the assessment committee: end May 2026
Senior Fellows
Precieze richtlijnen voor de aanvraag staan in de Call for Proposals.
Er kan slechts één Senior Fellowship per faculteit worden voorgedragen. De meeste faculteiten organiseren daarom een interne selectieprocedure. Neem contact op met je decaan en faculty funding officer van je faculteit voor de interne deadlines.
-
Intentieverklaring (deadline): 2 september 2025, 14:00
-
Vooraanmelding (deadline): 23 september 2025, 14:00
-
Uitgewerkte aanvraag (deadline): 13 januari 2026, 14:00
-
Weerwoord gebaseerd op voorlopig advies:
-
Beslissing door de beoordelingscommissie: end mei 2026
Leadership Fellows
Precieze richtlijnen voor de aanvraag staan in de Call for Proposals.
Er kan slechts één Leadership Fellowship per instituut worden voorgedragen. De RUG organiseert daarom een interne selectieprocedure waarin aan het begin van het jaar mogelijke kandidaten worden opgevraagd aan de decanen. Neem daarom tijdig contact op met je decaan en faculty funding officer van je faculteit voor de interne deadlines.
-
Intentieverklaring (deadline): 4 september 2025, 14:00
-
Uitgewerkte aanvraag (deadline): 30 oktober 2025, 14:00
-
Weerwoord gebaseerd op referentenrapport en voorlopig advies: januari 2026
-
Interviews: mid april 2026
-
Beslissing door de beoordelingscommissie: mei 2026
Meer informatie
Meer informatie
Kijk voor meer informatie over de beurzen in de Comenius brochure of bij de FAQ op de NRO website.
Tips voor het schrijven van een voorstel
Tips voor het schrijven van een voorstel
Op de website van het NRO staan korte video's met tips voor het schrijven van een goede Comeniusbeurs. Bij vragen, neem contact op met de talent en subsidiecoördinator van de TAG, dr. Maaike Engels via m.c.engels rug.nl.
Comenius Fellows RUG
RUG-laureaten van de Comeniusbeurs zijn:
2025
Teaching Fellow |Dr. Deniz Haydar (BSS): "Doceren leren waarderen"
Het lerarentekort is een complex maatschappelijk probleem. In het voortgezet onderwijs zijn veel bètavakken een tekortvak: te weinig studenten aan de universiteit kiezen voor een carrière als docent wiskunde, scheikunde, natuurkunde of informatica. Een mogelijke verklaring hiervoor is de lage waardering voor het docentschap. De maatschappelijke status van met name de eerstegraads leraar is relatief laag: die wordt niet langer gezien als een hoogopgeleide professional. In internationale vergelijkingen blijkt een hoge status van het leraarschap samen te hangen met onderwijskwaliteit. Het verhogen van de waardering voor leraren komt daarmee zowel ten goede aan het verminderen van het lerarentekort, als aan de kwaliteit van ons onderwijs van de toekomst. Wij richten ons in deze aanvraag op het vergroten van de waardering van voor het docentschap van zowel studenten als docenten bij de Faculty of Science and Engineering (FSE). Tijdens een nieuw te ontwikkelen cursus, toegankelijk voor studenten aan alle bacheloropleidingen van FSE, maken studenten kennis met leer- en onderwijstheorieën, bèta-didactiek, en de specifieke toepassing daarvan in het onderwijs aan de faculteit. Ze dragen actief bij aan onderwijsverbetering door binnen een kleinschalig project samen met docent-deelnemers te werken aan een onderwijsinnovatie in hun eigen bacheloropleiding. Door deze ervaring met het evidence informed ontwikkelen van onderwijsactiviteiten, krijgen studenten en hun docenten meer inzicht in en enthousiasme en waardering voor het docentschap. Deze positieve onderwijservaringen dragen bij aan onderwijsverbetering aan de faculteit, en kunnen leiden tot vergrote instroom aan de lerarenopleiding.
Teaching Fellow |Dr. Daniel Feitosa & Dr. Brian Setz (FSE): "A Students-First Approach to Developing AI-based Systems"
Computing Science (CS) students often need to navigate and integrate many educational resources during a course. While Large Language Models (LLMs) like ChatGPT enable students to query information using natural language, it unfortunately ignores the knowledge curated in the course material, and often results in inaccurate answers. Our proposal addresses this challenge with the responsibility CS students will have as future developers of AI-enabled technology.
For that, we revise the Advanced Programming course at the University of Groningen to expose students to the development cycle of modern AI-enabled systems. The revision centers around the creation of an AI-powered learning assistant using Retrieval-Augmented Generation (RAG) technology to improve the accuracy and relevance of responses to course-specific queries. By integrating course materials like lecture notes and textbooks with the power of LLMs, the system aims to overcome limitations of general-purpose AI tools like ChatGPT.
Students will develop the system’s user interface, while the Digital Lab, a dedicated software engineering team, handles the RAG component. This collaboration offers students hands-on experience in software development under realistic conditions, and provides exposure to ethical considerations, compliance with the EU’s Artificial Intelligence Act, and practical knowledge in testing and deploying AI systems.
This project will benefit multiple course editions, as the system will be continuously improved, and the open-sourced software will allow for broader adoption across other institutions. By engaging with this project, students will acquire valuable skills in AI development and practical software engineering, becoming both contributors to and beneficiaries of a transformative educational tool.
Teaching Fellow|Dr. Sabrina Sauer (ARTS): "Developing the serendipity mindset to better navigate analgorithmicallymediated world"
This project realises interdisciplinary teaching modules that teach students to spot serendipitous connections within algorithmically-generated media, and thereby foster their serendipity mindset. Innovations often spring from serendipitous, seemingly coincidental insights. However, these insights require a “prepared mind”. This prepared mind can be trained as a set of skills or mindset, and is increasingly important in a digital world of predictive algorithms and Large Language Models (LLMs) trained to mimic human reasoning. These technologies generate new texts based on statistical predication of patterns, instead of highlighting anomalies. Training a serendipity mindset empowers students to understand that both patterns and anomalies are opportunities to recognize serendipity. Humanities students embrace LLMs in education, but also report avoidance due to a fear of over-reliance and a lack of trustworthiness. Students need to increase algorithmic and information literacy and critical evaluation skills. In this project, students work within the interdisciplinary Digital Creativity and Serendipity Lab to learn: (1) to investigate how digital technologies such as search engines, scraping tools, generative AI, and interfaces shape serendipitous insights, and (2) how a skilled serendipity mindset supports their development as critical, innovation-savvy scholars and professionals. This project offers students transferable technical, social and creative competencies to develop and hone their serendipity mindset. Deliverables include openly accessible Serendipity and Education teaching modules and materials, including a teaching for serendipity course guide, and a hybrid “Serendipity in Education” workshop for fellow teachers.
Teaching Fellow|Dr. Kai Yu Ma (FMS/UMCG): "LEAP: Learning from Errors using AI-simulations inBiomedical Practicals"
Troubleshooting is a key skill for any biomedical researcher, yet it is difficult to teach in traditional practicals due to practical constraints, the “cookbook” approach - where students follow protocols without critical thinking - and the pairwise course design, which limits individual opportunities for troubleshooting. Mistakes can be valuable learning tools when paired with feedback, but practical education often lacks space for repeated trials to learn from. This project aims to enhance the troubleshooting skills of biomedical students during laboratory experiments through the use of an AI chatbot.
We will use AI chatbots in our BSc Biology Biomedical Research Laboratory Course. These chatbots simulates failed lab experiments by acting as a virtual lab technician who made an error, prompting students to diagnose problems and provide solutions. Students will use these chatbots in preparation for their lab days to practice troubleshooting. In an informal pilot, this innovation already showed positive student engagement and perceived improvement in troubleshooting.
In this project, we will expand and improve the chatbots and assess its impact on students' troubleshooting skills. This will be measured through students’ perceived effects using a mixed methods approach and by developing tests to measure students’ troubleshooting skills directly. While this study will establish best practices for our course, our findings and innovation can directly be applied to other laboratory courses within and outside of our university. We hope to demonstrate AI’s potential to address educational challenges and shape the future of learning.
Teaching Fellow|Prof. mr. dr. Albert Verheij (LAW): "Naar een mensgerichte rechtsstaat"
De rechtenstudie is van oudsher gericht op het interpreteren van teksten (wetten, rechtspraak en juridische artikelen) en het op basis daarvan leren opzetten van een juridische redenering. Hoewel het recht het gedrag van mensen poogt te reguleren, is het perspectief van mensen afwezig tijdens de studie. De Toeslagenaffaire heeft pijnlijk duidelijk gemaakt dat juristen en rechters zich bewuster hadden moeten zijn van de persoonlijke gevolgen van hun beslissingen voor betrokkenen. De betrokkenen erkennen dat ook zelf. De Toeslagenaffaire heeft niet alleen grote schade toegebracht aan de directe betrokkenen, maar heeft ook het vertrouwen in de rechtsstaat geschokt. Juristen moeten daarom meer oog hebben voor het perspectief van de mensen die met het recht in aanraking komen (hierna: rechtzoekenden). Het doel van dit voorstel is om rechtenstudenten er tijdens hun opleiding van te doordringen dat empathie een kernkwaliteit is van een goed jurist en om hun empathische vaardigheden meetbaar te ontwikkelen. Uiteindelijkmoeten juristen een balans vinden tussen empathie voor de emoties van rechtzoekenden enerzijds en professionele distantie anderzijds. Momenteel ontbreken deze vaardigheden in de universitaire juridische opleidingen in Nederland, waardoor afgestudeerden deze essentiële competentie missen in de praktijk. Dit project integreert empathie in het juridische curriculum, wat tot nu toe voornamelijk buiten rechtenfaculteiten gebeurde. De gekozen interventies zijn geïnspireerd door onderwijs in empathie aan studenten geneeskunde. Daarbij is aansluiting gezocht bij empirisch onderzoek naar empathieonderwijs in de Verenigde Staten. Dit project is een pilot en het is de bedoeling om uiteindelijk (na evaluatie) een leerlijn empathische vaardigheden op te zetten.
Teaching Fellow|Dr. Özlemnur Ataol (FSS): "NextGenCircular: Developing Circular Skills for Spatial Planning and Design Students"
Circular development has emerged as a transformative approach to sustainability, moving beyond traditional practices like recycling and remanufacturing. It now places a strong emphasis on developing and sharing the critical knowledge, values, and skills needed to build sustainable futures. Despite the Netherlands' position as a global leader in circularity, the 2024 Dutch Circularity Gap Report underscores an urgent need to strengthen human capital to address pressing socio-spatial challenges in housing, infrastructure, mobility, and public services. With the growing demand for sustainable spatial development and the corresponding need for green talent in spatial planning and design, it is imperative for higher education to prioritize preparing the next generation of professionals with the expertise and vision necessary to lead this vital transformation.
Applied learning is a cornerstone of Spatial Planning and Design (SPD) education, enabling students to develop robust, practice-oriented portfolios. The NextGenCircular project introduces a forward-thinking approach by combining professional-to-student mentorship with challenge-based learning. This creates a laboratory where students not only engage with the concept of circularity through leading Dutch practices but also apply their knowledge in practical, hands-on contexts. In the short term, students will gain a deeper understanding of circular development, translating theory into actionable solutions. In the long term, students will enhance their professional profiles, open doors to opportunities in the green labor market, and empower themselves to become next generation circular leaders capable of bridging the circularity gap.
Teaching Fellow|Eric Sietsema, MSc (FMS/UMCG): "SIntegrating Simulation-Based Video modules with Branching Scenarios into Peer-Assisted Medical Physiology Education"
more information will follow shortly..
Senior Fellow|dr. Nicolle Zeegers & prof. mr. dr. Aline Klingenberg (LAW): "Simulatielab: Studentenervaren om als jurist te participeren in de governance van nieuwe digitale technologie bijbedrijf en overheid"
Technologische ontwikkelingen, zowel in digitale technologieën als (generatieve) kunstmatige intelligentie (AI), hebben een aanzienlijke impact op de maatschappij. Juristen worden geconfronteerd met deze technologieën en de vergaande veranderingen die ze teweegbrengen in de samenleving. Het kritisch beoordelen van de mogelijkheden, beperkingen en risico’s van nieuwe digitale technologieën wordt daarom een essentieel onderdeel van hun werk. Dit vereist, naast juridische kennis, vaardigheden in het evalueren van de beloften en effecten van technologieën en het samenwerken met professionals uit andere disciplines. Voorbeelden van vraagstukken zijn het gebruik van camera’s en sensoren in de openbare ruimte, het gebruik van drones om medicijnen naar moeilijk bereikbare plekken te brengen, of vraagstukken rondom autonome systemen: op welke wijze kunnen deze een positieve invloed hebben op mobiliteit van mensen of op slimmere logistiek?
Huidige onderwijsprogramma’s bereiden de rechtenstudenten onvoldoende voor op het juridisch analyseren van deze vraagstukken. De simulatielabs die wij willen implementeren in de rechtenfaculteit RUG richten zich er daarom op om studenten hun rollen als juridische professionals ten aanzien van nieuwe technologieën te laten ervaren. Ze ontwikkelen oordeelsvermogen over de impact van nieuwe technologieën op privacy, gelijkheid, transparantie en menselijke autonomie en zo leren zij om technologie in een juridische en maatschappelijke context te plaatsen. Het einddoel van deze simulatielabs is dat toekomstige juristen zelfverzekerder en vaardiger worden in het bespreken en omgaan met digitale technologieën, zowel met vakgenoten als met professionals uit andere disciplines. Bovendien zullen studenten in de labs werken aan het ontwikkelen van een identiteit als jurist.
2024
Teaching Fellow | Dr. Tamás Görbe (FSE): "Personalized learning via interactive knowledge clips"
Dit project heeft als doel het creëren van Vrije Leermiddelen (Open Educational Resources) voor universitaire docenten die betrokken zijn bij STEM-cursussen. Het eindproduct is een combinatie van nieuwe en bestaande technologieën, bestaande uit de volgende onderdelen: A) een verzameling interactieve kennisclips, B) een adaptieve vraaggenerator die studenten een gepersonaliseerde leerervaring biedt, en C) een analysetool voor het monitoren van de prestaties van studenten en het geven van vroegtijdige waarschuwingssignalen. Deze tools worden gebruikt en getest in cursussen over Calculus, wat een van de meest voorkomende universitaire cursussen is in STEM-opleidingen.
Teaching Fellow | Dr. Suzanne Manizza Roszak (ARTS): "Teaching toward linguistic equity: Multilingualism in the poetry writing classroom"
Studenten in Engelstalige cursussen creatief schrijven vermijden vaak het gebruik van erfgoedtalen uit angst voor negatieve lezersreacties. Het kunnen delen van de eigen taalidentiteit zonder angst voor discriminatie is echter een essentieel recht van meertalige studenten, waardoor ze zich meer thuis kunnen voelen op de universiteit. Daarom hebben we een innovatieve aanpak ontwikkeld voor cursussen creatief schrijven, in eerste instantie Engelstalige poëzie, waarbij de nadruk ligt op meertaligheid. Studenten zullen hun vaardigheid in “translanguaging” versterken en minder angst ervaren voor meertalig schrijven. Een online toolkit en een nationale workshop voor docenten maken bredere toepassing van de innovatie mogelijk.
Teaching Fellow | Dr. Frans Bianchi (FSE): "In charge of your own learning experience in skill based practicums"
Ons project beoogt BSc studenten te stimuleren en motiveren door hen in staat te stellen hun eigen experimenten te plannen en ontwerpen tijdens een biochemie practicum. Student evaluaties signaleren problemen zoals vermoeidheid en lage motivatie in traditionele practica door een gebrek aan studenten betrokkenheid. Om studenten meer betrokkenheid te geven, plannen we de implementatie van een modulair platform met verschillende laboratoriummethoden/proeven, waardoor flexibele individuele planning en selectie van experimenten mogelijk is in grootschalige practicum cursussen. Dit initiatief zal de huidige tekortkomingen aanpakken, essentiële planningsvaardigheden overbrengen en practicumervaringen beter afstemmen op carrièreaspiraties, waardoor betrokkenheid en motivatie worden gestimuleerd.
Teaching Fellow | Dr. Michael Lerch (FSE): "Taking charge together - collaborative co-creation of puzzles for a more equitable classroom"
Om zich met de inhoud van een cursus te kunnen identificeren, moeten leerlingen zich betrokken en vertegenwoordigd voelen. Traditionele wetenschapscurricula zijn te vaak niet inclusief genoeg, waardoor studenten worden ontmoedigd om hun diverse achtergronden in te brengen in hun leeromgeving. In dit project combineren we portretten van scheikundigen van non-traditionele achtergronden met diverse scheikunde escape games in een basiscursus scheikunde. Inclusiviteit en leren worden zo synergetisch aangepakt, waarbij studenten een veilige ruimte krijgen om hun scheikundige kennis te verdiepen, zich te identificeren met scheikundige rolmodellen, terwijl ze leren samenwerken en diversiteit in scheikunde te waarderen.
2023
Teaching Fellow | Dr ir. Pablo Druetta (FSE): “Verbetering van computational fluid dynamics-cursussen in collegezalen middels virtual reality tools”
Computersimulatie heeft in de afgelopen decennia de manier waarop we techniek gebruiken en onderwijzen verbeterd. Deze tools hebben echter een nadeel: de visualisatie van een 3D-wereld op 2D-schermen. Veel studenten hebben met dit probleem te maken gehad, waarbij ze proberen om zowel de complexe natuurkunde te begrijpen als te verduidelijken wat er op de schoolborden stond. Dit leidt tot een passief leerproces en een toename van de uitval. Ons voorstel is erop gericht dit probleem aan te pakken door VR-tools, die het visualisatie- en leerproces zullen vergemakkelijken en een actieve leeromgeving zullen creëren.
Teaching Fellow | Dr Koen Van Benthem and Dr Thomas Hackl (FSE): “Effectief leren coderen via interactieve formatieve evaluaties”
Data science vaardigheden zijn cruciaal in zowel het bedrijfsleven als in academisch onderzoek. Moderne data analyses worden uitgevoerd middels computercode. Het schrijven van dergelijke code vormt voor veel studenten een uitdaging. We willen dit leerproces ondersteunen middels een te ontwikkelen platform. Studenten van de vakken biostatistiek 1 en 2 kunnen hier code voor opdrachten inleveren, waarop het platform op basis van door de docent vastgestelde regels direct feedback genereert. Hierdoor kunnen studenten onafhankelijk hun analyse iteratief verbeteren. Daarnaast, kunnen docenten aan de hand van de ingeleverde codes en bijbehorende feedback hun vak in realtime aanpassen.
Teaching Fellow | Dr Liga Klavina (FBSS): “Toegang tot Academische vaardigheden: verminderen van belemmeringen in het eerstejaars learning community”
Toegang tot onderwijs zorgt voor diversiteit en waarborgt gelijkheid en benutting van talent. Ongeveer 30% van de studenten ervaart belemmering(en), of het nu gaat om ruimtes, materialen, groepsprocessen of de academische cultuur. Learning communities maken een toegankelijke en inclusieve leerervaringen mogelijk. Om ervoor te zorgen dat alle studenten de voordelen van learning communities optimaal kunnen benutten en om de toegang tot academische vaardigheden te vergroten, moeten de obstakels worden begrepen en verminderd, samen met studenten en met behulp van evidence-informed benaderingen. Dit project biedt ondersteuning om belemmeringen te verminderen en docenten te helpen om diversiteit te waarborgen en toegankelijkheid en inclusiviteit te vergroten.
Senior Fellow | Dr ir. Erik Meijles (FSS): “Bouwen aan zelfvertrouwen van studenten door vrijwillige formatieve Voortgangstoetsing”
In dit project stimuleren we inzicht van studenten in hun leerontwikkeling en hun zelfvertrouwen door middel van voortgangstoetsen op programmaniveau. We verwachten dat deze toetsen bijdragen aan het beter vasthouden van kennis en vaardigheden. Op een informatief dashboard kunnen studenten hun voortgang vergelijken met de leeruitkomsten van hun programma, hun eerdere resultaten en die van hun medestudenten. Een tweede dashboard biedt inzicht aan onderwijsmanagers en docenten in de voortgang van specifieke studentengroepen. Onze ervaringen en het ontwikkelproces worden open access beschikbaar gesteld voor andere onderwijsinstellingen.
Senior Fellow | Dr Ruby Otter-Drost (UMCG): “Exercise = Medicine: Interdisciplinaire learning communities voor toegepaste inspanningsfysiologie”
Bewegen is belangrijk voor een gezonde levensstijl, maar dit is niet voor iedereen even makkelijk. Denk bijvoorbeeld aan zieke ouderen, maar ook aan sporters die juist heel veel bewegen. In Nederland zijn er verschillende inspanningsdeskundigen -artsen en bewegingswetenschappers – maar er is geen gemeenschappelijke aanpak en opleiding in toegepaste inspanningsfysiologie. Daarom ontwikkelen we in dit Comeniusproject een academisch programma waarin studenten, docenten en professionals uit verschillende disciplines samen leren over gezond bewegen. Zij doorlopen twee opeenvolgende learning communities waarin ze gezamenlijk complexe cases leren aanpakken. Zo ontstaat een betere samenhang tussen onderwijs en werkveld die nodig is voor toepassing van Exercise=Medicine.
2022
Teaching Fellow | Dr. M.H. Lee: Developing a Framework to Optimize Existing Curricula for Hybrid Instruction
Veel studenten gaan naar de universiteit om STEM te studeren, maar kunnen mogelijk geen collegegeld betalen zonder tegelijkertijd een baan te hebben. Gezien de recente toename van het aantal niet-gegradueerde studenten die zich inschrijven voor deze studies, die vaak grote introductiecursussen hebben die niet over de fysieke ruimte beschikken om hen tijdens colleges en tutorials te huisvesten, moeten universiteiten heroverwegen hoe die cursussen worden georganiseerd; een oplossing is hybride onderwijs. Ons project stelt de ontwikkeling voor van een raamwerk, gebaseerd op onderzoek naar effectieve onderwijspraktijken, dat docenten kunnen gebruiken om hun bestaande curricula aan te passen voor hybride instructie.
Teaching Fellow | Dr. Audrey Rousse-Malpat: A multilingual approach for students from a broad language program
Als taalstudent van een brede bacheloropleiding herken je waarschijnlijk dit probleem: je wilt de Franse taal en cultuur leren, maar de meeste vakken in jouw taalopleiding zijn in het Engels. Toch word je geacht tijdens je bachelor een hoog niveau in die taal te bereiken. Dit project beoogt jou te helpen door je een meertalig vak aan te bieden waarin je diverse talen en culturele standpunten leert begrijpen en tegelijkertijd je Franse taalvaardigheid blijft ontwikkelen dankzij strategieën als taalvergelijking, tolken en wederzijds begrip. Een première in een universiteit!
Teaching Fellow | Dr. Gerd Weitkamp: Measuring and Imagining Spatial Design: integrating geospatial measurements and virtual realities to support spatial skills of students in collaborative spatial planning and design
Complexe ruimtelijke problemen in stedelijke gebieden vereisen de integratie van kennis vanuit verschillende perspectieven om weloverwogen stedenbouwkundige beslissingen te nemen. In dit project ontwikkelen we een lesmodule met een Geospatialreality-toolset, die het gebruik van ruimtelijke gegevens mogelijk maakt voor het ontwerpen van een stedelijk gebied op basis van kwantitatieve metingen van ruimtelijke kenmerken en subjectieve ervaringen in een Virtual Reality-omgeving. De toolset zal interactief en dynamisch zijn: veranderingen in het ontwerp zullen de kwantitatieve metingen en de beleving in VR beïnvloeden. De module leert hoe je een ontwerp kunt maken met iteratieve en collaboratieve methoden, waardoor een transdisciplinaire benadering mogelijk wordt.
Senior Fellow | Dr. Oksana Kavatsyuk: Let’s WeBWork together: collaboration between faculty and students for successful blended/hybrid learning
Blended learning tools zijn niet automatisch voldoende voor het studiesucces van de studenten. Onderwijsontwerp dat gemeenschapsvorming en samenwerking tussen studenten mogelijk maakt, is van vitaal belang. We hebben een alomvattende strategie ontwikkeld die gemeenschapsvorming en samenwerking tussen studenten aanmoedigt, met als doel de online/hybride cursussen menselijker te maken door vertrouwen, aanwezigheid, bewustzijn en empathie op te bouwen. Er zullen gemakkelijk te volgen stapsgewijze richtlijnen voor docenten worden opgesteld, waaronder een project website, instructies en instructievideo's over het humaniseren van (online/hybride) cursussen en het gebruik van het WeBWork Open-Source-platform voor opdrachten. Studenten worden betrokken als co-creators en testers en doen unieke programmeer-, communicatie- en managementervaring op.
Leadership Fellow | Prof. dr. Jan Riezebos: Creating value of student diversity through logistical innovations
Studentdiversiteit is tegenwoordig eerder norm dan uitzondering in het hoger onderwijs. Diversiteit zou van waarde moeten zijn in het leerproces van iedere student. Echter, onderzoek geeft aan dat docenten zorgvuldig te werk moeten gaan om de waarde van diversiteit in het leerproces van studenten te realiseren. Zonder de nodige maatregelen kan diversiteit eenvoudig resulteren in spanningen en herbevestiging van vooroordelen. Om de waarde van diversiteit te realiseren dienen docenten ondersteund en getraind te worden op technologisch en pedagogisch vlak. Dit project biedt technologische ondersteuning middels onderwijslogistieke methoden voor o.a. groepswerk en pedagogische ondersteuning middels inclusiviteitstrainingen.
2021
Teaching Fellow | Dr. Bharath Ganesh: Pixascope: Big Visual Analytics for Social Media
Het project is gewijd aan "Pixascope", een softwarepakket voor studenten en onderzoekers om grootschalige visuele datasets te analyseren, zoals die kunnen worden verzameld van sociale mediaplatforms. Momenteel is veel van het onderzoek naar grote datasets gericht op tekst in plaats van afbeeldingen. Dit project hoopt studenten de tools te geven om geavanceerde technologie te gebruiken om de visuele cultuur te analyseren en het lesgeven en leren in het MA-traject Social Media & Society van de RUG te verbeteren. Terwijl visuele platforms zoals Instagram en TikTok steeds belangrijker worden, geeft het onderwijs nog steeds prioriteit aan tekst. Pixascope hoopt daar verandering in te brengen door een nieuwe set tools en een educatief programma ernaast te bieden.
2020
Teaching Fellow | Dr. Oksana Kavatsyuk: Gender inclusive education in the mathematics classroom
Het project onderzoekt hoe alle studenten, ongeacht hun gender, kunnen worden aangemoedigd hun talenten optimaal te gebruiken binnen het vakgebied wiskunde. Het doel van het project is te laten zien dat een vak als Calculus met een paar kleine wijzigingen genderinclusief kan zijn. Tot nu toe hebben verschillende organisaties heel veel moeite gedaan om meer meisjes te stimuleren STEM-vakken te kiezen, maar onderzoeksuniversiteiten hebben nog steeds niet voldoende maatregelen genomen om vrouwelijke studenten te behouden.
Teaching Fellow | Dr. Jolien Mouw: Orde in de Virtuele Kleuterklas
Veel docenten in vooropleidingen zijn onvoldoende voorbereid om effectief om te gaan met verstorend gedrag, vooral als het onderwijs plaatsvindt in een dynamische omgeving zoals een kleuterklas. Daarnaast ervaren ze het als een uitdaging om wetenschappelijke theorieën over klasmanagement te vertalen naar de dagelijkse praktijk in de kleuterklas. Daarom is het belangrijkste doel van het project ‘Orde in de virtuele kleuterklas’ het ontwikkelen en evalueren van een innovatieve en interactieve Virtual Reality kleuterklas waarin studenten van de Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) veilig kunnen experimenteren met verschillende strategieën voor klasmanagement.
2019
Senior Fellow | Mr. Esther Hoorn: Privacy in Research: Asking the Right Questions
Aan universiteiten wordt veel onderzoek gedaan en er is veel aandacht voor hoe onderzoek moet worden uitgevoerd. Sinds de introductie van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is bescherming van de privacy van deelnemers aan het onderzoek een belangrijke prioriteit. Het doel van dit project is om studenten te leren de juiste vragen over privacy te stellen door hen te helpen privacykwesties vanuit verschillende perspectieven (onderzoeker, onderwerp, juridische expert, IT-expert, enzovoort) te bekijken. Verder wordt een aanpak ontwikkeld om verantwoorde onderzoeksmethodologie te ontwerpen, te implementeren en in te bedden in interdisciplinair onderzoek. Het project biedt materiaal en kennis voor de volgende generatie onderzoekers.
Senior Fellow | Dr. Jan Albert van Laar: Deliberatief debatteren
De Rijksuniversiteit Groningen ontwikkelt op basis van inzichten uit de argumentatietheorie en de deliberatietheorie een app die studenten helpt een deliberatief debat te voeren. Daarbij staan informatieverwerving, overleg en uitwisseling van argumenten centraal. De app stelt studenten ook in staat om te experimenteren met zelf ontworpen discussieformats. Doel is te komen tot breed inzetbare onderwijsmodules, eerst voor bachelor- en masterstudenten, en vervolgens voor leerlingen in het voortgezet, middelbaar en hoger onderwijs.
2018
Teaching Fellow | Dr. Marjolein Deunk: Visual Thinking Strategies als basis voor interculturele competentie
In de innovatieve methode Visual Thinking Strategies bespreken studenten van de Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs van de Rijksuniversiteit Groningen een kunstwerk, om zo opmerkzaamheid en een kritische open houding bij hen te stimuleren. Vervolgens bespreken ze op dezelfde manier een video-opname van een voorleessessie in een cultureel diverse kleuterklas. Doel is de kennis, attitudes en self-efficacy (vertrouwen in eigen kunnen) ten opzichte van cultureel-etnische diversiteit in de klas positief te beïnvloeden. Dat zou moeten bijdragen aan de ontwikkeling van interculturele competentie van aankomende leerkrachten.
Laatst gewijzigd: | 09 juli 2025 16:16 |