Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Organisatie Diensten en services Teaching Academy Groningen Ondersteuning bij beursaanvragen

Comenius programma

Het Comeniusprogramma heeft als doel om het Nederlandse hoger onderwijs te verbeteren door middel van onderwijskundige innovaties. De Comeniusbeurzen stellen professionals in het hoger onderwijs in staat om hun ideeën voor onderwijsvernieuwing in de praktijk te brengen. Bovendien maken ze het mogelijk dat docenten zich kunnen ontwikkelen tot excellente onderwijsprofessionals en is het een blijk van waardering voor uitstekend en bevlogen onderwijs. Het Comeniusprogramma is er voor campus- én afstandsonderwijs.

Er zijn drie verschillende Comeniusbeurzen voor onderwijsprofessionals in verschillende fases van hun carrière: Teaching Fellows, Senior Fellows en Leadership Fellows. Naarmate docenten zich ontwikkelen, wordt hun potentiële impact verder uitgebreid. Docenten kunnen elk jaar een aanvraag indienen.

Kijk hier voor meer informatie over het Comeniusprogramma.

Beurzen

Het Comeniusprogramma biedt de volgende beurzen:

Teaching Fellows

€ 50.000, een-jaar-durend project, innovatie op kleine schaal (e.g., cursusniveau). Je staat aan het begin van je carrière en hebt minimaal twee jaar leservaring in het hoger onderwijs (zie aanvraagprocedure voor meer informatie).

Senior Fellows

€100.000, twee-jaar-durend project, innovatie binnen gehele opleiding. Je hebt tenminste vijf jaar leservaring in het hoger onderwijs. Er kan maximaal één kandidaat per faculteit indienen (zie aanvraagprocedure voor meer informatie).

Leadership Fellows

€ 500.000, drie-jaar-durend project, innovatie gericht op een of meer faculteiten of gehele instelling. Je hebt tenminste zeven jaar leservaring, onderwijskundige leiderschapsvaardigheden en een track record van bijdragen aan het onderwijsklimaat van jouw instelling. Er kan maximaal één kandidaat per instelling indienen (zie aanvraagprocedure).

Thema’s

Voor de Teaching en Senior Fellow-beurzen zijn drie thema’s vastgesteld, met een vierde vrije thema. De Leadership Fellow-projecten worden niet binnen een bepaald thema ingediend. Zij moeten een impuls geven aan de onderwijsambities van de universiteit of hogeschool zoals geformuleerd in het strategisch (onderwijs)plan van de desbetreffende instelling. 

De vier thema’s van het Comeniusprogramma voor 2026 zijn: ‘Onderwijsvormen van de toekomst’, ‘Diversiteit en inclusie’, ‘Aansluiting op de arbeidsmarkt’ en een vrije thema.

Thema 1 | Onderwijsvormen van de toekomst

Projecten binnen dit thema richten zich op de vraag hoe nieuwe onderwijsvormen op een succesvolle manier ontwikkeld en geïmplementeerd kunnen worden in het hoger onderwijs, zodat deze ten goede komen aan studenten. Hierbij kan gedacht worden aan bijvoorbeeld studentgedreven onderwijs, learning communities, challenge based learning of aan technologische innovaties.

Thema 2 | Diversiteit en inclusie

Een belangrijke vraag is hoe verschillende studentengroepen beter geholpen kunnen worden om hun weg naar en door het hoger onderwijs succesvol te doorlopen. Denk hierbij aan diversiteit in sociaal-economische, culturele en etnische achtergrond, religieuze overtuiging of functiebeperking, maar ook aan diversiteit in onderwijssector, door de aansluiting tussen mbo, hbo en wo te verbeteren

Thema 3 | Aansluiting op de arbeidsmarkt

Hogescholen en universiteiten hebben als doel om studenten goed voor te bereiden op hun loopbaanontwikkeling. De arbeidsmarkt verandert snel, met verschuivingen in vraag en aanbod, waardoor het een uitdaging voor het hoger onderwijs blijft om ook in de toekomst de aansluiting met het werkveld te behouden.

Thema 4 | Vrije thema

Binnen het vrije thema is het mogelijk om te kiezen uit een breed scala aan onderwerpen. Het gaat hierbij om  projecten die bijdragen aan de vernieuwing en verbetering van het hoger onderwijs ten behoeve van studenten.

Projecten binnen dit thema richten zich op onderwerpen die voortkomen uit de nieuwsgierigheid van de docent in de vormgeving van het onderwijs.

Aanvraagprocedure

Teaching Fellows

Precise guidelines for this application are published in the Calls for Proposals. If you are interested, please contact your faculty funding officer for internal deadlines and procedures.

  • Letter of intent (deadline): 9 September 2025, 14:00 CEST

  • Preliminary application (deadline): 7 October 2025, 14:00 CEST

  • Full application (deadline): 20 January 2026, 14:00 CEST

  • The decision by the assessment committee: end May 2026

Senior Fellows

Precieze richtlijnen voor de aanvraag staan in de Call for Proposals.

Er kan slechts één Senior Fellowship per faculteit worden voorgedragen. De meeste faculteiten organiseren daarom een interne selectieprocedure. Neem contact op met je decaan en faculty funding officer van je faculteit voor de interne deadlines.

  • Intentieverklaring (deadline): 2 september 2025, 14:00

  • Vooraanmelding (deadline): 23 september 2025, 14:00

  • Uitgewerkte aanvraag (deadline): 13 januari 2026, 14:00

  • Weerwoord gebaseerd op voorlopig advies:

  • Beslissing door de beoordelingscommissie: end mei 2026

Leadership Fellows

Precieze richtlijnen voor de aanvraag staan in de Call for Proposals.

Er kan slechts één Leadership Fellowship per instituut worden voorgedragen. De RUG organiseert daarom een interne selectieprocedure waarin aan het begin van het jaar mogelijke kandidaten worden opgevraagd aan de decanen. Neem daarom tijdig contact op met je decaan en faculty funding officer van je faculteit voor de interne deadlines.

  • Intentieverklaring (deadline): 4 september 2025, 14:00

  • Uitgewerkte aanvraag (deadline): 30 oktober 2025, 14:00

  • Weerwoord gebaseerd op referentenrapport en voorlopig advies: januari 2026

  • Interviews: mid april 2026

  • Beslissing door de beoordelingscommissie: mei 2026

Meer informatie

Meer informatie

Kijk voor meer informatie over de beurzen in de Comenius brochure of bij de FAQ op de NRO website.

Tips voor het schrijven van een voorstel

Tips voor het schrijven van een voorstel

Op de website van het NRO staan korte video's met tips voor het schrijven van een goede Comeniusbeurs. Bij vragen, neem contact op met de talent en subsidiecoördinator van de TAG, dr. Maaike Engels via m.c.engels rug.nl.

Comenius Fellows RUG

RUG-laureaten van de Comeniusbeurs zijn:

2025

Teaching Fellow |Dr. Deniz Haydar (BSS): "Doceren leren waarderen"

Het lerarentekort is een complex maatschappelijk probleem. In het voortgezet onderwijs zijn veel bètavakken een tekortvak: te weinig studenten aan de universiteit kiezen voor een carrière als docent wiskunde, scheikunde, natuurkunde of informatica. Een mogelijke verklaring hiervoor is de lage waardering voor het docentschap. De maatschappelijke status van met name de eerstegraads leraar is relatief laag: die wordt niet langer gezien als een hoogopgeleide professional. In internationale vergelijkingen blijkt een hoge status van het leraarschap samen te hangen met onderwijskwaliteit. Het verhogen van de waardering voor leraren komt daarmee zowel ten goede aan het verminderen van het lerarentekort, als aan de kwaliteit van ons onderwijs van de toekomst. Wij richten ons in deze aanvraag op het vergroten van de waardering van voor het docentschap van zowel studenten als docenten bij de Faculty of Science and Engineering (FSE). Tijdens een nieuw te ontwikkelen cursus, toegankelijk voor studenten aan alle bacheloropleidingen van FSE, maken studenten kennis met leer- en onderwijstheorieën, bèta-didactiek, en de specifieke toepassing daarvan in het onderwijs aan de faculteit. Ze dragen actief bij aan onderwijsverbetering door binnen een kleinschalig project samen met docent-deelnemers te werken aan een onderwijsinnovatie in hun eigen bacheloropleiding. Door deze ervaring met het evidence informed ontwikkelen van onderwijsactiviteiten, krijgen studenten en hun docenten meer inzicht in en enthousiasme en waardering voor het docentschap. Deze positieve onderwijservaringen dragen bij aan onderwijsverbetering aan de faculteit, en kunnen leiden tot vergrote instroom aan de lerarenopleiding.

Teaching Fellow |Dr. Daniel Feitosa & Dr. Brian Setz (FSE): "A Students-First Approach to Developing AI-based Systems"

Studenten Computing Science (CS) moeten tijdens een cursus vaak door veel onderwijsbronnen navigeren en deze integreren. Hoewel Large Language Models (LLM's) zoals ChatGPT studenten in staat stellen om informatie op te vragen met behulp van natuurlijke taal, wordt hierbij helaas geen rekening gehouden met de kennis die in het cursusmateriaal is verwerkt, wat vaak resulteert in incorrecte antwoorden. Ons voorstel pakt deze uitdaging aan met de verantwoordelijkheid die CS-studenten zullen hebben als toekomstige ontwikkelaars van AI-gebaseerde technologie.

Daarom herzien we de cursus programmeren voor gevorderden aan de Rijksuniversiteit Groningen om studenten kennis te laten maken met de ontwikkelingscyclus van moderne AI-systemen. De herziening draait om het maken van een AI-gestuurde leerassistent die Retrieval-Augmented Generation (RAG)-technologie gebruikt om de nauwkeurigheid en relevantie van antwoorden op cursus-specifieke vragen te verbeteren. Door het integreren van cursusmateriaal zoals collegenota's en tekstboeken met de kracht van LLM's, probeert het systeem de beperkingen van AI-tools voor algemeen gebruik, zoals ChatGPT, te overwinnen.

Studenten ontwikkelen de gebruikersinterface van het systeem, terwijl het Digital Lab, een toegewijd software engineering team, de RAG component voor zijn rekening neemt. Deze samenwerking biedt studenten praktijkervaring in softwareontwikkeling onder realistische omstandigheden, en zorgt voor blootstelling aan ethische overwegingen, naleving van de Artificial Intelligence Act van de EU en praktische kennis in het testen en inzetten van AI-systemen.

Dit project zal ten goede komen aan meerdere cursusedities, omdat het systeem voortdurend verbeterd zal worden en de open-sourced software een bredere toepassing in andere instellingen mogelijk maakt. Door deel te nemen aan dit project zullen studenten waardevolle vaardigheden verwerven in AI-ontwikkeling en praktische software ontwikkeling, waardoor ze zowel bijdragen aan als profiteren van een transformatief educatief hulpmiddel.

Teaching Fellow|Dr. Sabrina Sauer (ARTS): "Developing the serendipity mindset to better navigate analgorithmicallymediated world"

Dit project realiseert interdisciplinaire onderwijsmodules die studenten leren om serendipente verbanden te herkennen binnen algoritmisch gegenereerde media en zo hun serendipiteitsmentaliteit bevorderen. Innovaties komen vaak voort uit serendipiete, schijnbaar toevallige inzichten. Deze inzichten vereisen echter een “voorbereide geest”. Deze voorbereidde geest kan worden getraind als een set vaardigheden of mindset, en wordt steeds belangrijker in een digitale wereld van voorspellende algoritmen en Large Language Models (LLM's) die zijn getraind om menselijk redeneren na te bootsen. Deze technologieën genereren nieuwe teksten op basis van statistische voorspellingen van patronen, in plaats van anomalieën te benadrukken.

Het trainen van een serendipiteitsmentaliteit stelt studenten in staat om te begrijpen dat zowel patronen als anomalieën kansen zijn om serendipiteit te herkennen. Studenten in de geesteswetenschappen omarmen LLM's in het onderwijs, maar melden ook dat ze deze vermijden uit angst voor te veel vertrouwen en een gebrek aan betrouwbaarheid. Studenten moeten hun algoritmische en informatievaardigheden en hun vaardigheden op het gebied van kritische evaluatie vergroten. In dit project werken studenten binnen het interdisciplinaire Digital Creativity and Serendipity Lab om te leren:

(1) te onderzoeken hoe digitale technologieën zoals zoekmachines, scraping tools, generatieve AI en interfaces vorm geven aan serendipitous inzichten, en
(2) hoe een geoefende serendipity mindset hun ontwikkeling als kritische, innovatiebewuste wetenschappers en professionals ondersteunt.

Dit project biedt studenten overdraagbare technische, sociale en creatieve competenties om hun serendipiteitsmentaliteit te ontwikkelen en aan te scherpen. De deliverables omvatten open toegankelijke Serendipity and Education lesmodules en materialen, inclusief een cursusgids voor serendipiteitsonderwijs, en een hybride “Serendipity in Education” workshop voor collega-docenten.

Teaching Fellow|Dr. Kai Yu Ma (FMS/UMCG): "LEAP: Learning from Errors using AI-simulations inBiomedical Practicals"

Problemen oplossen is een belangrijke vaardigheid voor elke biomedische onderzoeker, maar het is moeilijk om dit te onderwijzen in traditionele practica vanwege praktische beperkingen, de “kookboek”-benadering - waarbij studenten protocollen volgen zonder kritisch na te denken - en het paarsgewijze cursusontwerp, dat individuele mogelijkheden voor probleemoplossing beperkt. Fouten kunnen waardevolle leermiddelen zijn als ze gepaard gaan met feedback, maar in het praktijkonderwijs is vaak geen ruimte voor herhaalde proeven om van te leren. Dit project heeft als doel om de probleemoplossende vaardigheden van biomedische studenten tijdens laboratoriumexperimenten te verbeteren door het gebruik van een AI-chatbot.

We gaan AI-chatbots gebruiken in onze BSc Biologie Biomedisch Onderzoek Laboratoriumcursus. Deze chatbots simuleren mislukte laboratoriumexperimenten door te fungeren als een virtuele laborant die een fout heeft gemaakt, en vragen studenten om problemen te diagnosticeren en oplossingen aan te dragen. Studenten zullen deze chatbots gebruiken als voorbereiding op hun labdagen om het oplossen van problemen te oefenen. In een informele pilot toonde deze innovatie al een positieve betrokkenheid van studenten en een waargenomen verbetering in het oplossen van problemen.

In dit project zullen we de chatbots uitbreiden en verbeteren en de impact ervan op de probleemoplossende vaardigheden van studenten beoordelen. Dit zal worden gemeten aan de hand van de waargenomen effecten van studenten met behulp van een gemengde methode en door tests te ontwikkelen om de probleemoplossingsvaardigheden van studenten direct te meten. Hoewel dit onderzoek best practices voor onze cursus zal vaststellen, kunnen onze bevindingen en innovatie direct worden toegepast op andere laboratoriumcursussen binnen en buiten onze universiteit. We hopen het potentieel van AI aan te tonen om educatieve uitdagingen aan te pakken en de toekomst van leren vorm te geven.

Teaching Fellow|Prof. mr. dr. Albert Verheij (LAW): "Naar een mensgerichte rechtsstaat"

De rechtenstudie is van oudsher gericht op het interpreteren van teksten (wetten, rechtspraak en juridische artikelen) en het op basis daarvan leren opzetten van een juridische redenering. Hoewel het recht het gedrag van mensen poogt te reguleren, is het perspectief van mensen afwezig tijdens de studie. De Toeslagenaffaire heeft pijnlijk duidelijk gemaakt dat juristen en rechters zich bewuster hadden moeten zijn van de persoonlijke gevolgen van hun beslissingen voor betrokkenen. De betrokkenen erkennen dat ook zelf. De Toeslagenaffaire heeft niet alleen grote schade toegebracht aan de directe betrokkenen, maar heeft ook het vertrouwen in de rechtsstaat geschokt. Juristen moeten daarom meer oog hebben voor het perspectief van de mensen die met het recht in aanraking komen (hierna: rechtzoekenden).

Het doel van dit voorstel is om rechtenstudenten er tijdens hun opleiding van te doordringen dat empathie een kernkwaliteit is van een goed jurist en om hun empathische vaardigheden meetbaar te ontwikkelen. Uiteindelijk moeten juristen een balans vinden tussen empathie voor de emoties van rechtzoekenden enerzijds en professionele distantie anderzijds. Momenteel ontbreken deze vaardigheden in de universitaire juridische opleidingen in Nederland, waardoor afgestudeerden deze essentiële competentie missen in de praktijk.

Dit project integreert empathie in het juridische curriculum, wat tot nu toe voornamelijk buiten rechtenfaculteiten gebeurde. De gekozen interventies zijn geïnspireerd door onderwijs in empathie aan studenten geneeskunde. Daarbij is aansluiting gezocht bij empirisch onderzoek naar empathieonderwijs in de Verenigde Staten. Dit project is een pilot en het is de bedoeling om uiteindelijk (na evaluatie) een leerlijn empathische vaardigheden op te zetten.

Teaching Fellow|Dr. Özlemnur Ataol (FSS): "NextGenCircular: Developing Circular Skills for Spatial Planning and Design Students"

Circulaire ontwikkeling heeft zich ontpopt als een transformatieve benadering van duurzaamheid, die verder gaat dan traditionele praktijken zoals recyclen en herfabriceren. Het legt nu een sterke nadruk op het ontwikkelen en delen van de kritische kennis, waarden en vaardigheden die nodig zijn om een duurzame toekomst op te bouwen. Ondanks de positie van Nederland als wereldleider op het gebied van circulariteit, onderstreept het 2024 Dutch Circularity Gap Report de dringende noodzaak om het menselijk kapitaal te versterken om urgente sociaal-ruimtelijke uitdagingen op het gebied van huisvesting, infrastructuur, mobiliteit en openbare diensten aan te pakken. Met de groeiende vraag naar duurzame ruimtelijke ontwikkeling en de bijbehorende behoefte aan groen talent in ruimtelijke planning en ontwerp, is het noodzakelijk dat het hoger onderwijs prioriteit geeft aan het voorbereiden van de volgende generatie professionals met de expertise en visie die nodig is om deze essentiële transformatie te leiden.

Toegepast leren is een hoeksteen van het Spatial Planning and Design (SPD) onderwijs en stelt studenten in staat om robuuste, praktijkgerichte portfolio's te ontwikkelen. Het NextGenCircular project introduceert een vooruitstrevende aanpak door mentorschap tussen professionals en studenten te combineren met uitdagend leren. Dit creëert een laboratorium waar studenten zich niet alleen bezighouden met het concept van circulariteit door middel van toonaangevende Nederlandse praktijken, maar ook hun kennis toepassen in praktische, praktijkgerichte contexten. Op de korte termijn zullen studenten een dieper begrip krijgen van circulaire ontwikkeling, waarbij theorie wordt vertaald naar bruikbare oplossingen. Op de lange termijn zullen studenten hun professionele profielen verbeteren, deuren openen naar kansen op de groene arbeidsmarkt en zichzelf in staat stellen om de volgende generatie circulaire leiders te worden die in staat zijn om de circulariteitskloof te overbruggen.

Teaching Fellow|Eric Sietsema, MSc (FMS/UMCG): "SIntegrating Simulation-Based Video modules with Branching Scenarios into Peer-Assisted Medical Physiology Education"

more information will follow shortly..

Senior Fellow|dr. Nicolle Zeegers & prof. mr. dr. Aline Klingenberg (LAW): "Simulatielab: Studentenervaren om als jurist te participeren in de governance van nieuwe digitale technologie bijbedrijf en overheid"

Technologische ontwikkelingen, zowel in digitale technologieën als (generatieve) kunstmatige intelligentie (AI), hebben een aanzienlijke impact op de maatschappij. Juristen worden geconfronteerd met deze technologieën en de vergaande veranderingen die ze teweegbrengen in de samenleving. Het kritisch beoordelen van de mogelijkheden, beperkingen en risico’s van nieuwe digitale technologieën wordt daarom een essentieel onderdeel van hun werk. Dit vereist, naast juridische kennis, vaardigheden in het evalueren van de beloften en effecten van technologieën en het samenwerken met professionals uit andere disciplines. Voorbeelden van vraagstukken zijn het gebruik van camera’s en sensoren in de openbare ruimte, het gebruik van drones om medicijnen naar moeilijk bereikbare plekken te brengen, of vraagstukken rondom autonome systemen: op welke wijze kunnen deze een positieve invloed hebben op mobiliteit van mensen of op slimmere logistiek? 

Huidige onderwijsprogramma’s bereiden de rechtenstudenten onvoldoende voor op het juridisch analyseren van deze vraagstukken. De simulatielabs die wij willen implementeren in  de rechtenfaculteit RUG  richten zich er daarom op om studenten hun rollen als juridische professionals ten aanzien van nieuwe technologieën te laten ervaren. Ze ontwikkelen oordeelsvermogen over de impact van nieuwe technologieën op privacy, gelijkheid, transparantie en menselijke autonomie en zo leren zij om technologie in een juridische en maatschappelijke context te plaatsen. Het einddoel van deze simulatielabs is dat toekomstige juristen zelfverzekerder en vaardiger worden in het bespreken en omgaan met digitale technologieën, zowel met vakgenoten als met professionals uit andere disciplines. Bovendien zullen studenten in de labs werken aan het ontwikkelen van een identiteit als jurist.  

2024

Teaching Fellow | Dr. Tamás Görbe (FSE): "Personalized learning via interactive knowledge clips"

Dit project heeft als doel het creëren van Vrije Leermiddelen (Open Educational Resources) voor universitaire docenten die betrokken zijn bij STEM-cursussen. Het eindproduct is een combinatie van nieuwe en bestaande technologieën, bestaande uit de volgende onderdelen: A) een verzameling interactieve kennisclips, B) een adaptieve vraaggenerator die studenten een gepersonaliseerde leerervaring biedt, en C) een analysetool voor het monitoren van de prestaties van studenten en het geven van vroegtijdige waarschuwingssignalen. Deze tools worden gebruikt en getest in cursussen over Calculus, wat een van de meest voorkomende universitaire cursussen is in STEM-opleidingen.

Teaching Fellow | Dr. Suzanne Manizza Roszak (ARTS): "Teaching toward linguistic equity: Multilingualism in the poetry writing classroom"

Studenten in Engelstalige cursussen creatief schrijven vermijden vaak het gebruik van erfgoedtalen uit angst voor negatieve lezersreacties. Het kunnen delen van de eigen taalidentiteit zonder angst voor discriminatie is echter een essentieel recht van meertalige studenten, waardoor ze zich meer thuis kunnen voelen op de universiteit. Daarom hebben we een innovatieve aanpak ontwikkeld voor cursussen creatief schrijven, in eerste instantie Engelstalige poëzie, waarbij de nadruk ligt op meertaligheid. Studenten zullen hun vaardigheid in “translanguaging” versterken en minder angst ervaren voor meertalig schrijven. Een online toolkit en een nationale workshop voor docenten maken bredere toepassing van de innovatie mogelijk.

Teaching Fellow | Dr. Frans Bianchi (FSE): "In charge of your own learning experience in skill based practicums"

Ons project beoogt BSc studenten te stimuleren en motiveren door hen in staat te stellen hun eigen experimenten te plannen en ontwerpen tijdens een biochemie practicum. Student evaluaties signaleren problemen zoals vermoeidheid en lage motivatie in traditionele practica door een gebrek aan studenten betrokkenheid. Om studenten meer betrokkenheid te geven, plannen we de implementatie van een modulair platform met verschillende laboratoriummethoden/proeven, waardoor flexibele individuele planning en selectie van experimenten mogelijk is in grootschalige practicum cursussen. Dit initiatief zal de huidige tekortkomingen aanpakken, essentiële planningsvaardigheden overbrengen en practicumervaringen beter afstemmen op carrièreaspiraties, waardoor betrokkenheid en motivatie worden gestimuleerd.

Teaching Fellow | Dr. Michael Lerch (FSE): "Taking charge together - collaborative co-creation of puzzles for a more equitable classroom"

Om zich met de inhoud van een cursus te kunnen identificeren, moeten leerlingen zich betrokken en vertegenwoordigd voelen. Traditionele wetenschapscurricula zijn te vaak niet inclusief genoeg, waardoor studenten worden ontmoedigd om hun diverse achtergronden in te brengen in hun leeromgeving. In dit project combineren we portretten van scheikundigen van non-traditionele achtergronden met diverse scheikunde escape games in een basiscursus scheikunde. Inclusiviteit en leren worden zo synergetisch aangepakt, waarbij studenten een veilige ruimte krijgen om hun scheikundige kennis te verdiepen, zich te identificeren met scheikundige rolmodellen, terwijl ze leren samenwerken en diversiteit in scheikunde te waarderen.

2023

Teaching Fellow | Dr ir. Pablo Druetta (FSE): “Verbetering van computational fluid dynamics-cursussen in collegezalen middels virtual reality tools”

Computersimulatie heeft in de afgelopen decennia de manier waarop we techniek gebruiken en onderwijzen verbeterd. Deze tools hebben echter een nadeel: de visualisatie van een 3D-wereld op 2D-schermen. Veel studenten hebben met dit probleem te maken gehad, waarbij ze proberen om zowel de complexe natuurkunde te begrijpen als te verduidelijken wat er op de schoolborden stond. Dit leidt tot een passief leerproces en een toename van de uitval. Ons voorstel is erop gericht dit probleem aan te pakken door VR-tools, die het visualisatie- en leerproces zullen vergemakkelijken en een actieve leeromgeving zullen creëren.

Teaching Fellow | Dr Koen Van Benthem and Dr Thomas Hackl (FSE): “Effectief leren coderen via interactieve formatieve evaluaties”

Data science vaardigheden zijn cruciaal in zowel het bedrijfsleven als in academisch onderzoek. Moderne data analyses worden uitgevoerd middels computercode. Het schrijven van dergelijke code vormt voor veel studenten een uitdaging. We willen dit leerproces ondersteunen middels een te ontwikkelen platform. Studenten van de vakken biostatistiek 1 en 2 kunnen hier code voor opdrachten inleveren, waarop het platform op basis van door de docent vastgestelde regels direct feedback genereert. Hierdoor kunnen studenten onafhankelijk hun analyse iteratief verbeteren. Daarnaast, kunnen docenten aan de hand van de ingeleverde codes en bijbehorende feedback hun vak in realtime aanpassen.

Teaching Fellow | Dr Liga Klavina (FBSS): “Toegang tot Academische vaardigheden: verminderen van belemmeringen in het eerstejaars learning community”

Toegang tot onderwijs zorgt voor diversiteit en waarborgt gelijkheid en benutting van talent. Ongeveer 30% van de studenten ervaart belemmering(en), of het nu gaat om ruimtes, materialen, groepsprocessen of de academische cultuur. Learning communities maken een toegankelijke en inclusieve leerervaringen mogelijk. Om ervoor te zorgen dat alle studenten de voordelen van learning communities optimaal kunnen benutten en om de toegang tot academische vaardigheden te vergroten, moeten de obstakels worden begrepen en verminderd, samen met studenten en met behulp van evidence-informed benaderingen. Dit project biedt ondersteuning om belemmeringen te verminderen en docenten te helpen om diversiteit te waarborgen en toegankelijkheid en inclusiviteit te vergroten.

Senior Fellow | Dr ir. Erik Meijles (FSS): “Bouwen aan zelfvertrouwen van studenten door vrijwillige formatieve Voortgangstoetsing”

In dit project stimuleren we inzicht van studenten in hun leerontwikkeling en hun zelfvertrouwen door middel van voortgangstoetsen op programmaniveau. We verwachten dat deze toetsen bijdragen aan het beter vasthouden van kennis en vaardigheden. Op een informatief dashboard kunnen studenten hun voortgang vergelijken met de leeruitkomsten van hun programma, hun eerdere resultaten en die van hun medestudenten. Een tweede dashboard biedt inzicht aan onderwijsmanagers en docenten in de voortgang van specifieke studentengroepen. Onze ervaringen en het ontwikkelproces worden open access beschikbaar gesteld voor andere onderwijsinstellingen.

Senior Fellow | Dr Ruby Otter-Drost (UMCG): “Exercise = Medicine: Interdisciplinaire learning communities voor toegepaste inspanningsfysiologie”

Bewegen is belangrijk voor een gezonde levensstijl, maar dit is niet voor iedereen even makkelijk. Denk bijvoorbeeld aan zieke ouderen, maar ook aan sporters die juist heel veel bewegen. In Nederland zijn er verschillende inspanningsdeskundigen -artsen en bewegingswetenschappers – maar er is geen gemeenschappelijke aanpak en opleiding in toegepaste inspanningsfysiologie. Daarom ontwikkelen we in dit Comeniusproject een academisch programma waarin studenten, docenten en professionals uit verschillende disciplines samen leren over gezond bewegen. Zij doorlopen twee opeenvolgende learning communities waarin ze gezamenlijk complexe cases leren aanpakken. Zo ontstaat een betere samenhang tussen onderwijs en werkveld die nodig is voor toepassing van Exercise=Medicine.

2022

Teaching Fellow | Dr. M.H. Lee: Developing a Framework to Optimize Existing Curricula for Hybrid Instruction

Veel studenten gaan naar de universiteit om STEM te studeren, maar kunnen mogelijk geen collegegeld betalen zonder tegelijkertijd een baan te hebben. Gezien de recente toename van het aantal niet-gegradueerde studenten die zich inschrijven voor deze studies, die vaak grote introductiecursussen hebben die niet over de fysieke ruimte beschikken om hen tijdens colleges en tutorials te huisvesten, moeten universiteiten heroverwegen hoe die cursussen worden georganiseerd; een oplossing is hybride onderwijs. Ons project stelt de ontwikkeling voor van een raamwerk, gebaseerd op onderzoek naar effectieve onderwijspraktijken, dat docenten kunnen gebruiken om hun bestaande curricula aan te passen voor hybride instructie.

Teaching Fellow | Dr. Audrey Rousse-Malpat: A multilingual approach for students from a broad language program

Als taalstudent van een brede bacheloropleiding herken je waarschijnlijk dit probleem: je wilt de Franse taal en cultuur leren, maar de meeste vakken in jouw taalopleiding zijn in het Engels. Toch word je geacht tijdens je bachelor een hoog niveau in die taal te bereiken. Dit project beoogt jou te helpen door je een meertalig vak aan te bieden waarin je diverse talen en culturele standpunten leert begrijpen en tegelijkertijd je Franse taalvaardigheid blijft ontwikkelen dankzij strategieën als taalvergelijking, tolken en wederzijds begrip. Een première in een universiteit!

Teaching Fellow | Dr. Gerd Weitkamp: Measuring and Imagining Spatial Design: integrating geospatial measurements and virtual realities to support spatial skills of students in collaborative spatial planning and design

Complexe ruimtelijke problemen in stedelijke gebieden vereisen de integratie van kennis vanuit verschillende perspectieven om weloverwogen stedenbouwkundige beslissingen te nemen. In dit project ontwikkelen we een lesmodule met een Geospatialreality-toolset, die het gebruik van ruimtelijke gegevens mogelijk maakt voor het ontwerpen van een stedelijk gebied op basis van kwantitatieve metingen van ruimtelijke kenmerken en subjectieve ervaringen in een Virtual Reality-omgeving. De toolset zal interactief en dynamisch zijn: veranderingen in het ontwerp zullen de kwantitatieve metingen en de beleving in VR beïnvloeden. De module leert hoe je een ontwerp kunt maken met iteratieve en collaboratieve methoden, waardoor een transdisciplinaire benadering mogelijk wordt.

Senior Fellow | Dr. Oksana Kavatsyuk: Let’s WeBWork together: collaboration between faculty and students for successful blended/hybrid learning

Blended learning tools zijn niet automatisch voldoende voor het studiesucces van de studenten. Onderwijsontwerp dat gemeenschapsvorming en samenwerking tussen studenten mogelijk maakt, is van vitaal belang. We hebben een alomvattende strategie ontwikkeld die gemeenschapsvorming en samenwerking tussen studenten aanmoedigt, met als doel de online/hybride cursussen menselijker te maken door vertrouwen, aanwezigheid, bewustzijn en empathie op te bouwen. Er zullen gemakkelijk te volgen stapsgewijze richtlijnen voor docenten worden opgesteld, waaronder een project website, instructies en instructievideo's over het humaniseren van (online/hybride) cursussen en het gebruik van het WeBWork Open-Source-platform voor opdrachten. Studenten worden betrokken als co-creators en testers en doen unieke programmeer-, communicatie- en managementervaring op.

Leadership Fellow | Prof. dr. Jan Riezebos: Creating value of student diversity through logistical innovations

Studentdiversiteit is tegenwoordig eerder norm dan uitzondering in het hoger onderwijs. Diversiteit zou van waarde moeten zijn in het leerproces van iedere student. Echter, onderzoek geeft aan dat docenten zorgvuldig te werk moeten gaan om de waarde van diversiteit in het leerproces van studenten te realiseren. Zonder de nodige maatregelen kan diversiteit eenvoudig resulteren in spanningen en herbevestiging van vooroordelen. Om de waarde van diversiteit te realiseren dienen docenten ondersteund en getraind te worden op technologisch en pedagogisch vlak. Dit project biedt technologische ondersteuning middels onderwijslogistieke methoden voor o.a. groepswerk en pedagogische ondersteuning middels inclusiviteitstrainingen.

2021

Teaching Fellow | Dr. Bharath Ganesh: Pixascope: Big Visual Analytics for Social Media

Het project is gewijd aan "Pixascope", een softwarepakket voor studenten en onderzoekers om grootschalige visuele datasets te analyseren, zoals die kunnen worden verzameld van sociale mediaplatforms. Momenteel is veel van het onderzoek naar grote datasets gericht op tekst in plaats van afbeeldingen. Dit project hoopt studenten de tools te geven om geavanceerde technologie te gebruiken om de visuele cultuur te analyseren en het lesgeven en leren in het MA-traject Social Media & Society van de RUG te verbeteren. Terwijl visuele platforms zoals Instagram en TikTok steeds belangrijker worden, geeft het onderwijs nog steeds prioriteit aan tekst. Pixascope hoopt daar verandering in te brengen door een nieuwe set tools en een educatief programma ernaast te bieden.

2020

Teaching Fellow | Dr. Oksana Kavatsyuk: Gender inclusive education in the mathematics classroom

Het project onderzoekt hoe alle studenten, ongeacht hun gender, kunnen worden aangemoedigd hun talenten optimaal te gebruiken binnen het vakgebied wiskunde. Het doel van het project is te laten zien dat een vak als Calculus met een paar kleine wijzigingen genderinclusief kan zijn. Tot nu toe hebben verschillende organisaties heel veel moeite gedaan om meer meisjes te stimuleren STEM-vakken te kiezen, maar onderzoeksuniversiteiten hebben nog steeds niet voldoende maatregelen genomen om vrouwelijke studenten te behouden.

Teaching Fellow | Dr. Jolien Mouw: Orde in de Virtuele Kleuterklas

Veel docenten in vooropleidingen zijn onvoldoende voorbereid om effectief om te gaan met verstorend gedrag, vooral als het onderwijs plaatsvindt in een dynamische omgeving zoals een kleuterklas. Daarnaast ervaren ze het als een uitdaging om wetenschappelijke theorieën over klasmanagement te vertalen naar de dagelijkse praktijk in de kleuterklas. Daarom is het belangrijkste doel van het project ‘Orde in de virtuele kleuterklas’ het ontwikkelen en evalueren van een innovatieve en interactieve Virtual Reality kleuterklas waarin studenten van de Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs (AOLB) veilig kunnen experimenteren met verschillende strategieën voor klasmanagement.

2019

Senior Fellow | Mr. Esther Hoorn: Privacy in Research: Asking the Right Questions

Aan universiteiten wordt veel onderzoek gedaan en er is veel aandacht voor hoe onderzoek moet worden uitgevoerd. Sinds de introductie van de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) is bescherming van de privacy van deelnemers aan het onderzoek een belangrijke prioriteit. Het doel van dit project is om studenten te leren de juiste vragen over privacy te stellen door hen te helpen privacykwesties vanuit verschillende perspectieven (onderzoeker, onderwerp, juridische expert, IT-expert, enzovoort) te bekijken. Verder wordt een aanpak ontwikkeld om verantwoorde onderzoeksmethodologie te ontwerpen, te implementeren en in te bedden in interdisciplinair onderzoek. Het project biedt materiaal en kennis voor de volgende generatie onderzoekers.

Senior Fellow | Dr. Jan Albert van Laar: Deliberatief debatteren

De Rijksuniversiteit Groningen ontwikkelt op basis van inzichten uit de argumentatietheorie en de deliberatietheorie een app die studenten helpt een deliberatief debat te voeren. Daarbij staan informatieverwerving, overleg en uitwisseling van argumenten centraal. De app stelt studenten ook in staat om te experimenteren met zelf ontworpen discussieformats. Doel is te komen tot breed inzetbare onderwijsmodules, eerst voor bachelor- en masterstudenten, en vervolgens voor leerlingen in het voortgezet, middelbaar en hoger onderwijs.

2018

Teaching Fellow | Dr. Marjolein Deunk: Visual Thinking Strategies als basis voor interculturele competentie

In de innovatieve methode Visual Thinking Strategies bespreken studenten van de Academische Opleiding Leraar Basisonderwijs van de Rijksuniversiteit Groningen een kunstwerk, om zo opmerkzaamheid en een kritische open houding bij hen te stimuleren. Vervolgens bespreken ze op dezelfde manier een video-opname van een voorleessessie in een cultureel diverse kleuterklas. Doel is de kennis, attitudes en self-efficacy (vertrouwen in eigen kunnen) ten opzichte van cultureel-etnische diversiteit in de klas positief te beïnvloeden. Dat zou moeten bijdragen aan de ontwikkeling van interculturele competentie van aankomende leerkrachten.

Laatst gewijzigd:23 juli 2025 12:53
View this page in: English