About us Organization Rules and regulations Education

Date:08 October 2021
Author:Groningen Topsportstudiestad
Een geconcentreerde Femke Faber

Korfbalster Femke Faber is nog maar achttien jaar oud, maar heeft haar eerste grote internationale prijs al binnen. Met Nederland U19 won de studente Sociologie onlangs de U21 World Cup in Tsjechië. “Het was heel gaaf om voor de eerste keer uit te komen voor het Nederlands team.”

Femke vloog op woensdag 29 september met Oranje U19 naar Tsjechië voor haar eerste World Cup korfbal. “Ik mocht de eerste wedstrijd meteen beginnen,” vertelt Femke over haar bijzondere sportervaring. “Het begon met het spelen van het volkslied. Ik was ontzettend zenuwachtig, maar het was heel mooi.”

Moeilijkste tegenstander

Nederland zou het toernooi openen tegen Slovenië, maar omdat die ploeg te maken had met een positieve coronatest, was een B-team van Tsjechië de eerste tegenstander van Oranje U19. Femke: “Zij hadden een mix van een aantal senioren en U21-spelers. Het was meteen onze moeilijkste tegenstander.” Nederland wist desondanks met 15-7 te winnen en Femke liet zich meteen zien met vijf treffers. “Het was mijn beste wedstrijd.”

Het toernooi werd in een poule-systeem afgewerkt omdat een aantal landen, zoals de vaste concurrent België, ontbrak. Nederland U19 stormde door het evenement met ruime zeges op Tsjechië A: 37-5, Portugal: 19-6, Hongarije: 27-3 en Duitsland: 29-12 en wist zo de U21 World Cup zeer overtuigend te winnen.

“Het niveau was niet heel hoog,” weet Femke. “Je merkte dat de andere landen wat tegen ons opkeken. Het was wel fysieker dan we normaal gewend zijn omdat de tegenstanders ouder waren. Wat dat betreft ontwikkel je je wel tijdens zo’n toernooi. Elk duel was sowieso speciaal met het oplopen en het spelen van het volkslied.”

Schotpoging van Femke Faber tijdens de World Cup in Tsjechië

Selectiemoment voor Oranje U21

Femke is nu weer actief op het veld met LDODK/Rinsma Modeplein A1, haar club uit Gorredijk. Ze kan niet wachten tot ze eind november weer met haar team de zaal in mag. Eerst wacht deze maand echter in Koog aan de Zaan nog een selectiemoment voor Oranje U21, dat volgend jaar mee gaat doen aan het WK, ook in Tsjechië. “De lichting uit 2004 komt er dan bij dus ik moet mezelf wel weer laten zien.”

Studie Sociologie

Naast de korfbalsport is Femke druk met haar studie Sociologie aan de RUG. “Op de middelbare school vond ik Maatschappijwetenschappen heel interessant,” legt Femke haar keuze voor Sociologie uit. “Sociologie is heel breed dus ik kan nog veel kanten op. De richting criminaliteit en veiligheid trekt mij wel.”

“Vorig jaar was de combinatie sport/studie voor mij makkelijk te doen. Maar nu na het toernooi in Tsjechië moet ik veel inhalen. Ik zal hard moeten werken om het in te halen omdat er nu ook veel doordeweekse wedstrijden zijn en daarnaast nog de trainingen. Ja, ik krijg gelukkig medewerking van de RUG. Dat maakt het wel iets makkelijker.”

Loading comments...