Over ons Organisatie Wet- en regelgeving Onderwijs

Groningen: TOPsportstudiestad!

Wil jij weten hoe het is om net als Caroline Groot topsport te combineren met een studie aan de RUG? Als universiteit bieden wij ruimte voor jouw persoonlijke ambities en kwaliteiten!

Caroline Groot
Bekijk de video over Groningen TOPsportstudiestad: Caroline Groot

We geven topsporters een extra stimulans. Dankzij onze topsportregeling haal jij het beste uit je topsportcarrière én maatschappelijke carrière.

Wat is de topsportregeling?

Met de Studenten Topsportregeling Rijksuniversiteit Groningen (STOR) bieden wij jou de gelegenheid om je topsportactiviteiten en je studie op elkaar af te stemmen. Een persoonlijke studieloopbaanbegeleider helpt jou om je studietempo, roostering en tentaminering aan te passen aan je trainingen en wedstrijden en maakt met jou afspraken over je te realiseren studiepunten.

Mogelijkheid tot ontheffing Bindend Studieadvies (BSA)

Als je gebruik maakt van de topsportregeling kun je tijdens het volgen van een studieprogramma mogelijk ontheffing krijgen voor het bindend studieadvies (BSA). Na afronding van je studie kun je een extra certificaat ontvangen, mits je een topsportstatus binnen het NOC*NSF hebt.

Wat is de topsportbeurs?

• Topsporters met een topsportstatus binnen de RUG mogen aanspraak maken op een financiële vergoeding: de topsportbeurs, een gezamenlijke regeling van de Hanzehogeschool Groningen en de Rijksuniversiteit Groningen.
  • Deze financiële tegemoetkoming bedraagt € 2.000,- per studiejaar en het maximum aantal keer dat deze beurs wordt toegekend per student staat gelijk aan het aantal nominale studiejaren.

Ervaringen van studenten

Veel topsporters volgen een studie aan de RUG. Hoe combineren zij hun studie met hun sport? Wat zijn hun ervaringen en welke bijzondere prestaties hebben zij geleverd? Lees dit en meer topsportverhalen op de topsportblog.

Kom ik aanmerking?

Ben jij benieuwd of je in aanmerking komt voor de topsportregeling en/of topsportbeurs? Bekijk hier de Kwalificatielijst van de Rijksuniversiteit Groningen en Hanzehogeschool. In deze lijst staat per sport omschreven aan welke criteria je moet voldoen om in aanmerking te komen voor de topsportregeling met de topsportbeurs. De criteria voor de topsportregeling worden echter ruimer ingezet door de topsportcoördinator.

Heb je een studiekeuze gemaakt? Dan is de volgende stap om te verkennen of je sportieve programma en je studieprogramma bij elkaar passen? Maak dan een afspraak met de topsportcoördinator, Cees Reitsma. Hij vertelt je alles over de topsportregeling, de topsportbeurs en faciliteiten voor topsporters.

Gratis ACLO-pas en fitness abonnement

De ACLO is de overkoepelende studentensportstichting van de Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool Groningen.

• Als student met een topsportstatus kun je gratis een ACLO-pas inclusief fitness abonnement aanvragen.
  • Je krijgt ondersteuning bij krachttraining programma's.
  • Je mag speciale cursussen volgen, zoals cursussen over sportpsychologie, tapen en bandageren.

Gebruik maken van extra faciliteiten

Als topsporter mag je gebruik maken van sportaccommodaties met test- en krachtmetingen, bewegingsanalyses, prestatiediagnoses en spelpatronen voor teamsporten in het SportsFieldLab.

De RUG organiseert regelmatig activiteiten. Ontmoet bijvoorbeeld tijdens kennissessies andere topsporters en leer alles over topsport thema's, zoals het te woord staan van de pers en hoe je jezelf kunt profileren op social media.

Daarnaast kun je samen met andere topsporters jouw unieke verhaal delen tijdens een collegetour of door sportclinics te verzorgen voor medewerkers en scholieren.

Olympische wand

Studenten en medewerkers die hun studie of dienstverband combineren met een deelname aan de Olympische Spelen krijgen een ereplaats op de Zernike Campus. In het sportcentrum van de Rijksuniversiteit Groningen en de Hanzehogeschool is in 2012 de Olympische wand geïntroduceerd.

Samenwerking

Op het gebied van topsport werken we samen met coaches, trainers, sportbonden, en diverse partners, zoals Topsport NOORD, NOC*NSF, de Hanzehogeschool Groningen en het Lectoraat Praktijkgerichte Sportwetenschap.

Stel jouw vragen aan een topsportstudent

Wil jij weten hoe het is om topsport te combineren met een studie aan de RUG? Vraag het onze topsportstudenten! Zij beantwoorden al jouw vragen en delen hun persoonlijke ervaringen. Stuur een e-mail met jouw vragen, de sport die je beoefent en eventueel de studie die je gekozen hebt naar Cees Reitsma adviseur Topsport. Wij matchen je vervolgens aan een topsportstudent, bij voorkeur een student die jouw opgegeven studie doet en/of dezelfde sport beoefent.

Laatst gewijzigd:30 november 2023 16:07