Over ons Organisatie Kwaliteitszorg Onderwijsbeleid

Microcredentials

Wat zijn microcredentials?

De RUG doet, samen met 33 andere onderwijsinstellingen mee aan de landelijke pilot Microcredentials.

Microcredentials zijn digitale certificaten waarmee professionals kunnen aantonen welke kennis en vaardigheden zij hebben opgedaan na het afronden van een onderwijseenheid, kleiner dan een volledige opleiding. In tegenstelling tot een particuliere cursus staat de microcredential voor accreditatiewaardig onderwijs, waarvan de leeruitkomsten herleidbaar en controleerbaar zijn. De microcredentials kunnen speciaal daarvoor opgezette cursussen zijn, of onderwijseenheden uit een bestaand programma. De omvang betreft 3 tot 30 EC. Vooralsnog kunnen in Nederland  microcredentials alleen aan professionals worden uitgereikt en (nog) niet aan reguliere studenten.

Deelname aan deze pilot past bij het voornemen van de RUG om leeruitkomsten, inhoud, waardering en certificering van onderwijsonderdelen transparanter en opleidingen flexibeler en toegankelijker te maken.

Waarom Microcredentials

Het volgen van een volledige opleiding is voor een professional vaak niet haalbaar of nuttig: indien er behoefte is aan bij-, op-, of omscholing volstaan kleinere onderwijseenheden. Particuliere cursussen bieden niet de mogelijkheid leeruitkomsten te herleiden en controleren, en zijn daardoor slecht met elkaar te vergelijken. Microcredentials bieden daarom een uitkomst:

• Professionals krijgen de mogelijkheid om specifieke kennis op te doen en hier een geldig bewijs van te kunnen laten zien, zonder een volledige omscholing of opleiding te volgen.
  • De microcredential voegt een kwaliteitskeurmerk toe: men kan ervan op aan dat de cursus zo is opgezet dat leeruitkomsten bereikt worden.
  • Derden (arbeidsmarkt, instellingen, etc) kunnen erop vertrouwen dat de ontvanger van de microcredential de bijbehorende kennis of vaardigheden beheerst omdat de leeruitkomsten herleidbaar en controleerbaar zijn. Daarnaast worden microcredentials landelijk geregistreerd.
  • Door de erkende waarde van microcredentials, krijgen professionals meer regie over hun eigen ontwikkeling. Ze kunnen door de jaren heen, bij verschillende opleidingen en instellingen een ontwikkelpad vormgeven én er van verzekerd zijn dat behaalde leeruitkomsten ook elders worden erkend.
Logo pilot microcredentials

Meedoen aan de pilot?

De landelijke pilot Microcredentials is opgezet om microcredentials verder vorm te geven. De pilot is gestart in oktober 2021, de eerste fase liep tot 31 december 2023. Met begin van de tweede fase in 2024 is de pilot overgegaan van het Versnellingsplan Onderwijsinnovatie met ICT naar het National Groeifondsprogramma (NGF) Npuls. De RUG blijft deelnemen aan de pilot en zal in dit kader doorgaan met het ontwikkelen van microcredentials en daaraan verbonden kaders en structuren voor onder meer kwaliteitszorg en administratieve processen. In het kader van de eerste fase van de pilot zijn microcredentials uitgereikt voor de volgende onderwijsactiviteiten:

Voor de tweede fase zijn er al een aantal nieuwe microcredentials in ontwikkeling.

Bij vragen over de pilot en de mogelijkheden tot deelname kunt u terecht bij de projectleiders Hans Beldhuis en Caroline Roth van de afdeling Strategy Education and Students via microcredentials rug.nl.

Laatst gewijzigd:12 februari 2024 15:44