Over ons Organisatie Kwaliteitszorg Onderwijsbeleid Learning Communities

Learning communities tweede jaar Psychologie

dr. J.A.M. Heesink. j.a.m.heesink rug.nl

Samenvatting

Het postpropedeuse programma bestaat uit een tweede jaar met uitsluitend verplichte vakken, vergelijkbaar met het propedeusejaar, en een derde jaar met voornamelijk keuzevakken. Het maken van keuzes in het derde studie jaar is niet eenvoudig, maar wel bepalend voor de studie- en loopbaanmogelijkheden die een student daarna heeft. Het is daarom van essentieel belang dat studenten aan het einde van het tweede jaar al voldoende inzicht in de academische werkvelden hebben en de vakken/minors/majors en masters die daarop voorbereiden.

In het eerste jaar is er sinds enkele jaren een “learning community” geïmplementeerd die op een door de studenten zeer gewaardeerde wijze aanzet tot een stimulerende, gezamenlijke studiehouding. Het tweede jaar wordt vanwege de vele verplichte inhoudelijke en onderzoekgerichte vakken veel minder aantrekkelijk/motiverend ervaren door de studenten. Een vergelijkbare learning community (LC) waarin het verbinden van inhoudelijk/theoretische vakken aan werkvelden en praktijkvraagstukken en het toepassen van reeds verworven professionele en academische vaardigheden centraal staan, zal in dat opzicht ongetwijfeld ook weer als motiverend en stimulerend worden ervaren.

Best Practices

At the beginning of the 2nd year, learning communities (year groups) have been formed in the Bachelor of Psychology. Together with their year group, consisting of 12 students in total, students have taken part in the courses 'Communication & Diagnostic Skills' and 'Academic Fields'.

The learning communities can be considered a success for a variety of reasons:

• Firstly, they provide the second-year students with a safe environment for practicing skills, such as conducting a career interview. Our students have indicated that they have felt more free to experiment and to be more critical towards one another as well.
  • In addition, the organization of the second-year students into year groups, supports the cohesion between subjects in the second year. For instance, assignments for the academic fields course, have been linked with compulsory orientation courses and lectures by speakers from the field of psychology.
  • The year groups also provide a framework within which students can put their learned skills into practice. At the end of the year, students have for example advised one another regarding career plans and associated choices for subjects, Minors, Master programs and career fields.
  • Finally, the year groups provide a multiple level learning lab in which senior students too, can practice their skills, and actively pass on their knowledge. Indeed, our year groups have been led by carefully trained third-year student trainers. In turn, the student trainers themselves have been coached by Master students who are training to become coaches. Of course, this whole process is overseen by our enthusiastic and experienced staff.

All in all, our students as well as our teaching staff, are very positive about the learning communities. The year groups break down the anonymity of our large course program, and help to create a network for mutual support and inspiration.

Laatst gewijzigd:12 maart 2020 18:23