Over ons Organisatie Kwaliteitszorg Onderwijsbeleid Active Learning Classrooms Over het project

Onderzoek en resultaten

Hoewel nog veel onderzoek nodig is naar de effectiviteit van ALCs, is wel duidelijk dat een ALC op zichzelf niet voldoende is om studenten te activeren in hun leerproces. Cruciaal hierin zijn onder meer activerende teaching strategies waarbij de docent optimaal gebruik maakt van de mogelijkheden die de ruimte biedt. Onderzoek naar de ervaringen van studenten geeft aan dat studenten de didactiek van een docent binnen een Active Learning Classroom als meer activerend ervaren en dat prestaties van studenten vaak beter zijn, ook al verwachten studenten zelf niet altijd dat activerend leren tot betere prestaties leidt. De relaties tussen active learning, teaching strategies en active learning classrooms vragen dus om nader onderzoek.

Het gebruik van ALCs bij de RUG

Binnen het project onderzoeken we daarom in hoeverre de ALCs binnen de Rijksuniversiteit Groningen bijdragen aan active learning van studenten en in hoeverre deze onderwijsruimtes uitnodigen tot andere teaching strategies. Dat doen we door docenten en studenten te bevragen naar hun verwachtingen en ervaringen met het onderwijs in deze ruimtes. Daarnaast gaan we in de toekomst observaties in de ALCs opzetten. Door deze drie onderzoeksmethodes/bronnen met elkaar te combineren, hopen we meer te kunnen zeggen over de relaties tussen active learning, teaching strategies en ALCs.

Resultaten

De eerste resultaten van het onderzoek zijn gepresenteerd tijdens het Education Festival 2022. De powerpointpresentatie is hier te downloaden.

Daarnaast zijn er resultaten gepresenteerd tijdens de 8th International Conference on Higher Education Advances (HEAd’22), van 14-17 juni 2022 in Valencia:

• Blom, B., van den Bosch, K., Beldhuis, H., Schreuder, P., & Timmerman, G. (2022). Do Active Learning Classrooms make for Active Teaching? In: Domenech, Josep (Ed.), 8th International Conference on Higher Educational Advances (HEAd’22) (pp. 231-238). Universitat Politecnica de Valencia. http://dx.doi.org/10.4995/ HEAd22.2022.1461

Meer informatie

Het onderzoek wordt uitgevoerd door medewerkers van de Faculteit GMW. Neem voor meer informatie contact op met de onderzoekers van dit project:

Laatst gewijzigd:29 september 2023 18:57