Skip to ContentSkip to Navigation
Over ons Organisatie Kwaliteitszorg Onderwijsbeleid Active Learning Classrooms Active Learning

Wetenschappelijke literatuur

De effecten van het gebruik van Active Learning Classrooms zijn de afgelopen jaren intensief bestudeerd. Op deze pagina vind je relevante literatuur over verschillende onderwerpen.

Active learning
  • Shroff, R. H., Ting, F. S. T., & Lam, W. H. (2019). Development and validation of an instrument to measure students’ perceptions of technology-enabled active learning. Australasian Journal of Educational Technology, 35(4). https://doi.org/10.14742/ajet.4472 

Dit artikel bevat de definitie van active learning zoals deze gehanteerd wordt binnen de Rijksuniversiteit Groningen. Ook beschrijft het de ontwikkeling van een instrument om de opvattingen van studenten over active learning meetbaar te maken.

Dit artikel biedt inzicht in de verschillen tussen ‘traditioneel leren’ (bijv. hoorcolleges) en actief leren. Het biedt een duidelijke visuele weergave van de verschillende manieren waarop studenten informatie tot zich krijgen in beide settings.

Het gebruik van Active Learning Classrooms

Deze quasi-experimentele studie toont aan dat leeromgevingen met ondersteunende technologische mogelijkheden een significante en positieve impact hebben op het leren van studenten, onafhankelijk van alle andere factoren.

Dit boekhoofdstuk bevat de definitie van Active Learning Classrooms zoals deze gehanteerd wordt binnen de Rijksuniversiteit Groningen. 

Dit blogartikel beschrijft drie goede redenen  (en ook drie minder goede redenen) om actief leren toe te passen in de praktijk.

Ervaringen en prestaties van studenten

Dit artikel beschrijft de opvattingen van studenten ten aanzien van de mogelijkheden en kenmerken van de ruimte waarin zij leren. Hierbij is gekeken naar het klassenklimaat, wat studenten leren, hun motivatie en hun betrokkenheid in de klas. Daarnaast noemt het artikel de voordelen en uitdagingen van meubilair en technologie. 

  • Chiu, P. H. P., & Cheng, S. H. (2017). Effects of active learning classrooms on student learning: A two-year empirical investigation on student perceptions and academic performance. Higher Education Research & Development, 36(2), 269-279. https://doi.org/10.1080/07294360.2016.1196475 

In deze studie, een grootschalig tweejarig longitudinaal onderzoek, onderzochten onderzoekers de voordelen van active learning classrooms op het creatieve en innovatieve denken van studenten in verschillende disciplines en voor alle studenten, ongeacht hun academische prestaties.

  • Deslauriers, L., McCarty, L. S., Miller, K., Callaghan, K., & Kestin, G. (2019). Measuring actual learning versus feeling of learning in response to being actively engaged in the classroom. Proceedings of the National Academy of Sciences, 116, 19251-19257. https://doi.org/10.1073/pnas.1821936116

Dit artikel gaat in op de prangende vraag waarom studenten en docenten weerstand voelen tegen actief leren. Wanneer passieve colleges vergeleken worden met actief leren (met behulp van een gerandomiseerde experimentele benadering en identiek cursusmateriaal), blijkt dat studenten in de actief leren-groep meer leren, maar paradoxaal genoeg het gevoel hebben dat ze minder leren.

  • Freeman, S., Eddy, S. L., et al. (2014). Active learning increases student performance in science, engineering, and mathematics. Proceedings of the National Academy of Sciences, 111(23), 8410-8415. https://doi.org/10.1073/pnas.1319030111

De resultaten van dit onderzoek geven aan dat de gemiddelde scores van studenten met ongeveer 6% verbeterden door de toepassing van actief leren, en dat studenten in klassen met meer traditionele lessen 1,5 keer meer kans hadden om te falen dan studenten in klassen met actief leren. Beide resultaten gelden voor alle bètavakken. Ook blijkt actief leren effectief te zijn in alle klasgroottes, hoewel de grootste effecten zich voordoen in kleine (n ≤ 50) klassen.

  • Lorenzo, M., Crouch, C. H., & Mazur, E. (2006). Reducing the gender gap in the physics classroom. American Journal of Physics, 74(2), 118-122. https://doi.org/10.1119/1.2162549 

Deze studie laat zien dat het toepassen van interactieve leerstrategieën significant meer begrip oplevert voor zowel mannen als vrouwen. Daarnaast verkleint het de verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke studenten (de ‘genderkloof’). In de meest interactieve cursussen was deze genderkloof aan het einde van het semester verdwenen.

Literatuur toevoegen aan deze lijst

Heb je zelf een interessant onderzoek gevonden dat hier nog niet tussen staat? Neem dan contact met ons op via alc@rug.nl

Laatst gewijzigd:20 februari 2024 15:05
View this page in: English