Over ons Organisatie Kwaliteitszorg Onderwijsbeleid Active Learning Classrooms Active Learning

Active Learning

Wat wordt er bedoeld met Active Learning? De term komt vaak voor, maar kent vele definities. Op basis van literatuuronderzoek hebben wij de volgende definitie van active learning vastgesteld:

"Active Learning, of actief leren, is gericht op het versterken van hogere orde denkvaardigheden en de bijbehorende instructietechnieken. Hierbij is het van essentieel belang dat studenten actief eigenaar zijn van hun leerproces." (Shroff et al., 2019, p. 109)

Hierbij zijn drie elementen van belang. Ten eerste is Active Learning gericht op hogere orde denkvaardigheden (cf. taxonomie van Bloom; Kratwohl, 2002). De Rijksuniversiteit Groningen leidt haar studenten op tot kritische onderzoekers, wat betekent dat zij (onder andere) de volgende vaardigheden ontwikkelen:

1. Analyseren: het opdelen van informatie in stukken om de verbanden en relaties te onderzoeken;
  2. Evalueren: het motiveren of rechtvaardigen van een besluit of gebeurtenis;
  3. Creëren: het genereren van nieuwe ideeën, producten of gezichtspunten.

Ten tweede dient de instructie van de docent aan te sluiten bij deze hogere orde denkvaardigheden. Opdrachten en werkvormen moeten studenten stimuleren om te analyseren, evalueren en creëren. Dit geldt voor zowel de inhoud van de colleges als het materiaal dat daarbuiten aangeboden wordt.

Ten derde staat eigenaarschap van studenten centraal in deze definitie. Dit betekent dat studenten een actieve rol hebben in het bepalen van hun eigen leerproces. Hierbij valt te denken aan het zelf kunnen bepalen van leerdoelen, tempo, volgorde van opdrachten, keuze uit onderzoeksthema’s, en zelf monitoren van begrip.

Actief leren volgens het model van Lombardi et al. (2021)

De Active Learning Classrooms zijn erop gericht deze drie elementen te faciliteren. Of, zoals Fraser (2014) stelt:

“Deze ruimtes faciliteren collaboratief, verbonden en actief leren […] in ruimtes die technologische mogelijkheden bieden en studenten in staat stellen hun eigen apparaten te gebruiken [...], evenals comfortabel meubilair dat gemakkelijk en snel kan worden geconfigureerd door academici en studenten, zodat het past bij verschillende pedagogieken.''

Referenties

• Fraser, K. (2014). Introduction. In K. Fraser (Ed.), Future of learning and teaching in next generation learning spaces (Vol. 12, pp. xv-xxiii). Bingley: Emerald Group. https://doi.org/10.1108/S1479-3628_2014_0000012024
  • Kratwohl, D. R. (2002). A revision of Bloom’s taxonomy: An overview. Theory Into Practice, 41(4), 212-218. https://doi.org/10.1207/s15430421tip4104_2
  • Shroff, R. H., Ting, F. S. T., & Lam, W. H. (2019). Development and validation of an instrument to measure students’ perceptions of technology-enabled active learning. Australasian Journal of Educational Technology, 35(4). https://doi.org/10.14742/ajet.4472
Laatst gewijzigd:07 september 2023 11:25