Over ons Organisatie Bestuurlijke organisatie Medezeggenschap Universiteitsraad De Personeelsfractie

Internationalisering

• Wij zijn voorstander van een internationale universiteit.
    Wetenschap en onderzoek zijn al sinds eeuwen bij uitstek internationaal, en hier willen en moeten we onze studenten ook op voorbereiden in ons onderwijs. Daarnaast is internationalisering een voorwaarde om voldoende talent (in de breedste zin) aan te trekken, en kweekt het wederzijds begrip over grenzen heen. Studenten en medewerkers leren dankzij internationalisering omgaan met verschillen en ervaren culturele verrijking. Divers samengestelde teams hebben bovendien de potentie om creatiever en effectiever te zijn.
  • Bovenstaande vraagt wel iets en gaat niet vanzelf.
    Daarom willen wij dat succesvolle internationalisering zoveel mogelijk gefaciliteerd wordt door cursussen in taal en interculturele competenties, bilingualisme op de werkvloer, en het omarmen van een gedeelde academische cultuur. We willen ook dat er meer aandacht komt voor potentiële ‘blijvers’: internationale studenten die tijdens hun studie zo goed wegwijs worden gemaakt in taal en maatschappij dat zij na hun studie in Groningen en Nederland willen blijven en meteen aan de slag kunnen in bijvoorbeeld tekortsectoren. Maar ook internationale collega’s moeten zich thuis gaan voelen aan de RUG en in Groningen zodat ze eerder geneigd zijn om langer te blijven.
  • Naast internationalisering zijn wij ook voorstander van een sterke regiofunctie voor de RUG.
    Internationalisering betekent niet dat we als universiteit los staan van onze leefomgeving, de stad en de regio. Integendeel. Wij zien de RUG als poort voor internationaal talent dat de regio verrijkt - er is immers ook veel vraag naar talent vanuit de regio. Wij zien kansen in het uitwisselen van personeel tussen de RUG en regionale bedrijven, waarbij een persoon zowel bij een bedrijf als bij de RUG een arbeidscontract kan hebben en deze flexibel kan inzetten al naargelang waar de vraag is.
  • Internationalisering moet niet ten koste gaan van de onderwijskwaliteit en de leefbaarheid.
    Daarom zijn wij ook voorstander van een ander bekostigingsmodel, zonder de perverse prikkel van grotere studentenaantallen. Internationale studenten zijn geen melkkoe. Wij vinden dat de instroom van studenten op een verstandige manier gereguleerd moet worden, passend bij onderwijskwaliteit en beschikbare woonruimte, en met voldoende studieplekken voor aankomende studenten die al in Groningen en Nederland wonen en hier (deels) naar school zijn gegaan.
Laatst gewijzigd:15 april 2024 14:52