Over ons Organisatie Bestuurlijke organisatie Medezeggenschap Universiteitsraad

Word Universiteitsraadslid!

Ben jij geïnteresseerd om lid te worden van de Universiteitsraad (U-raad)? Voor het volgende academisch jaar zijn de studentenpartijen van de U-raad nu op zoek naar hun opvolgers! Lees hier meer over de partijen en hoe je je kandidaat kunt stellen.

Waarom lid worden van de universiteitsraad?

De Universiteitsraad is volgens de wet het hoogst gekozen democratische orgaan binnen de universiteit. Als lid van de U-raad kun je invloed uitoefenen op het beleid van de universiteit. In het besluitvormingsproces van de universiteit vertegenwoordigen de studentleden van de U-raad de stem van alle studenten. Zo hebben studenten recht op informatie, gevraagd en ongevraagd advies en instemming met beleid.

Als lid van de U-raad leer je meer!

Hoe komen onderwijs en onderzoek bijvoorbeeld tot stand, hoe wordt de universiteit bestuurd en hoe ziet het financieel beheer van de RUG eruit?.

Word lid van de U-raad en doe waardevolle werkervaring op met:

• het voorstellen van eigen ideeën en deze omzetten in beleid;
  • onderhandelen op het hoogste democratische niveau;
  • het samenwerken met studenten, medewerkers en het bestuur van de universiteit;
  • het ontwikkelen van een kritische houding;
  • het opbouwen van een netwerk binnen de universiteit.

Meld je nu aan

Als je je wilt aanmelden voor een van de partijen, stuur dan je CV en motivatiebrief naar één van onderstaande partijen. Het is ook mogelijk om je eigen partij op te richten. Voor meer informatie over de verkiezingen en dit proces kun je terecht bij het Centraal Stembureau (csb@rug.nl).

De aanmelddeadline is 16 februari.

Lijst Calimero

Lijst Calimero richt zich op de belangrijkste aspecten tijdens jouw studie. Wij maken ons sterk voor de kwaliteit van het onderwijs en de waarde van jouw toekomstige diploma. We pleiten voor kleinschalig onderwijs, studentenwelzijn en betere aansluiting op de arbeidsmarkt.

Wil je meer weten of wil je je aanmelden? Mail naar contact lijstcalimero.nl

SOG

SOG is de partij die opkomt voor de belangen van actieve studenten - of ze nu in een commissie, een bestuur of bij een sportvereniging zitten. Wij vinden dat studenten meer ruimte moeten krijgen om zich actief in te zetten binnen en buiten de universiteit. Wij geloven namelijk dat dit belangrijk is voor de loopbaanvoorbereiding en sociale ontwikkeling van studenten. We streven naar een universiteit die verwelkomend, betrokken en duurzaam is.

Wil je meer weten of wil je je aanmelden? Mail naar sollicitatie studentenorganisatie.nl.

De Vrije Student

De Vrije Student wil een universiteit waar studenten de vrijheid en kans krijgen om zich naast hun studie te ontwikkelen als persoon. We benadrukken het belang van vrijheid in het curriculum, zodat studenten kunnen deelnemen aan buitenschoolse activiteiten en sociale netwerken. Kortom, we willen studenten een professionele en persoonlijke universitaire ervaring bieden.

Wil je meer weten of wil je je aanmelden? Mail naar soco dvs-groningen.nl.

Laatst gewijzigd:25 januari 2024 11:08