Over ons Organisatie Bestuurlijke organisatie Medezeggenschap Universitaire Verkiezingen

Bekendmakingen en het laatste nieuws

Het Centraal Stembureau informeert studenten en medewerkers van de universiteit over de universitaire verkiezingen door middel van enkele officiële bekendmakingen.

Inzage kiezersregister | Bekendmaking nr. 1

Vaststelling kiezersregisters - controleer je kiesrecht

Voor de verkiezingen in mei 2024 maakt het Centraal Stembureau bekend dat op:

1.         2 februari 2024 : alle kiezersregisters voor de verkiezingen van de Universiteitsraad en de Faculteitsraden van de Rijksuniversiteit Groningen worden vastgesteld;

2.         5 februari 2024 : alle studenten een mail ontvangen  voor inzage van de  eigen gegevens in de betreffende kiezersregisters;

3.         5 februari tot en met 8 februari 2024 : een verzoek tot verbetering kan worden ingediend  als je ten onrechte niet, niet correct of ten onrechte wel in het kiezersregister bent opgenomen;

4.         uiterlijk 9 februari 2024 : het Centraal Stembureau een besluit neemt op een verzoek tot verbetering als genoemd in sub 3;

5.         10 februari tot en met 23 maart 2024 : er bezwaar ingediend kan worden tegen het  besluit van het Centraal Stembureau als genoemd in sub 4. Een bezwaarschrift kan ingediend worden via csb rug.nl.

Op grond van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW) en het Kiesreglement van de RUG hebben studenten van de RUG het actief en passief kiesrecht. Dit betekent dat studenten kunnen stemmen (actief kiesrecht) of zich verkiesbaar kunnen stellen (passief kiesrecht) voor de medezeggenschapsorganen van de universiteit als je bent opgenomen in het kiezersregister van de Raad waar je als student staat ingeschreven.

Ga voor meer informatie over de medezeggenschapsorganen en de verkiezingen van de RUG naar rug.nl/vote. Hier vind je bijvoorbeeld ook meer informatie over de kandidaatstelling.

Kandidaatstelling | Bekendmaking nr. 2

Kandidaatstelling - stel je verkiesbaar!

Voor de verkiezingen in mei 2024 maakt het Centraal Stembureau bekend dat:

1. 11 maart tot en met 20 maart 2024: studenten zich verkiesbaar kunnen stellen via de digitale kandidaatstelling van de Universiteitsraad en de Faculteitsraden van de Rijksuniversiteit Groningen.

2. 21 maart 2024: het Centraal Stembureau zitting houdt om te beslissen over de geldigheid van ingediende kandidatenlijsten. Het Centraal Stembureau informeert de indiener van de kandidatenlijst over eventuele geconstateerde verzuimen. Van 22 maart tot en met 26 maart 2024 krijgt de indiener de mogelijkheid de verzuimen te herstellen.

3. 27 maart 2024: het Centraal Stembureau over de geldigheid van de ingediende kandidatenlijsten beslist en over de eventuele verklaringen waarbij lijsten binnen eenzelfde geleding een lijstverbinding zijn aangegaan. Van 28 maart 2024 tot en met 9 mei 2024 kan hiertegen bezwaar gemaakt worden bij het College van Bestuur via csb@rug.nl.

4. 27 maart 2024: de vastgestelde kandidatenlijsten op de RUG website worden gepubliceerd via bekendmaking 3.

Op grond van de Wet op het hoger onderwijs en wetenschappelijk onderzoek (WHW) en het Kiesreglement van de RUG hebben medewerkers en studenten van de RUG het actief en passief kiesrecht. Dit betekent dat studenten kunnen stemmen (actief kiesrecht) of zich verkiesbaar kunnen stellen (passief kiesrecht) voor de medezeggenschapsorganen van de universiteit als je bent opgenomen in het kiezersregister van de Raad waarvoor je als student staat ingeschreven.

Ga voor meer informatie over de medezeggenschapsorganen en de verkiezingen van de RUG naar onderstaande links.

Kandidatenlijst | Bekendmaking nr. 3

Vaststelling kandidatenlijsten

Voor de verkiezingen in mei 2024 maakt het Centraal Stembureau bekend dat:

de kandidatenlijsten van de deelnemende partijen voor de verkiezingen van de Universiteitsraad en de Faculteitsraden, studentgeleding, zijn vastgesteld.

Onder de blauwe knop ‘kandidatenlijst’ vind je de deelnemende partijen met de kandidaten in de volgorde waarin zij op de kandidatenlijst kandidaat zijn gesteld.

De universitaire verkiezingen worden gehouden van 13 t/m 17 mei 2024.

Verkiezingstermijnen | Bekendmaking nr. 4

Verkiezingstermijn

Voor de verkiezingen in mei 2024 maakt het Centraal Stembureau bekend dat op:

1. maandag 13 mei iedere kiesgerechtigde een digitale uitnodiging ontvangt met een oproeping voor de stemming;

2. maandag 13 mei vanaf 07.00 uur tot en met vrijdag 17 mei tot 17.00 uur gestemd kan worden via de daarvoor opengestelde verkiezingsmodule;

3. dinsdag 21 mei de uitslag van de verkiezingen, studentgeleding, van de faculteitsraden, en de universiteitsraad bekend zal worden gemaakt. De bekendmaking van de uitslag vindt plaats in het Rollinggebouw vanaf 17.30 uur.

De kiezer die ten onrechte geen stemoproep heeft ontvangen kan zich melden bij het Centraal Stembureau (via csb@rug.nl). Je hebt geen oproep ontvangen als je niet op 2 februari 2024 als student stond ingeschreven.

Je kunt stemmen voor de faculteitsraad waarvoor je als student staat ingeschreven. Daarnaast stem je voor de universiteitsraad.

Gekozen kandidaten | Bekendmaking nr. 5

Gekozen kandidaten