Over ons Actueel Nieuws

Moniek Tromp benoemd tot Captain of Science van de Topsector Chemie

13 oktober 2023
Moniek Tromp

Prof. dr. Moniek Tromp is door de minister van Economische Zaken en Klimaat benoemd tot Captain of Science van de topsector Chemie. Zij is per 1 juli 2023 de opvolger van prof. dr. ir. Bert Weckhuysen van de Universiteit Utrecht.

Moniek Tromp is hoogleraar Materiaalchemie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Naast het hoogleraarschap is Moniek Tromp boegbeeld van het Battery Competence Cluster NL en wetenschappelijk directeur van het Zernike Institute for Advanced Materials. Tromp is hierdoor nauw betrokken bij de doelstellingen van de Topsector Chemie en het TKI Groene Chemie en Circulariteit. Zij werkt haar hele internationale wetenschappelijke carrière al nauw samen met het bedrijfsleven. Moniek Tromp is tevens bestuurslid geweest van het NWO domein Exacte en Natuurwetenschappen en de huidige voorzitter van de Dutch Catalysis Society (van de KNCV). Daarnaast zet ze zich in voor meer gendergelijkheid in de bètawetenschappen, bijvoorbeeld als voorzitter van het Landelijk Netwerk Vrouwelijke Hoogleraren. Ze is tevens actief geweest als Gender Equality Officer en ontwikkelt programma's voor basisscholen over wetenschap, techniek en gender bias issues.

Fysisch chemicus

Moniek Tromp is fysisch chemicus. Na tien jaar lang in het buitenland te hebben gewerkt, kwam zij terug naar Nederland en is zij sinds 2018 werkzaam aan de Rijksuniversiteit Groningen als hoogleraar Materiaalchemie. Tromp studeerde scheikunde aan de Universiteit Utrecht, waar ze in 2004 cum laude promoveerde met haar promotieonderzoek binnen de vakgroep anorganische chemie en katalyse.

Belangrijke rol

Moniek Tromp: 'De Topsector Chemie vervult een belangrijke rol in het verbinden van kennis, bedrijfsleven en de politieke besluitvorming in Den Haag. Ik heb in het verleden veel samenwerkingen tussen de kenniswereld en het bedrijfsleven mogen opzetten. Ik vind het een mooie uitdaging om de kenniswereld, van wetenschap tot praktijkgericht onderzoek en beroepsonderwijs, te mogen vertegenwoordigen in het topteam. Ik kijk ernaar uit om met een internationale blik de samenwerking te zoeken rond veelbelovende innovaties die cruciaal zijn om de grote transities op het gebied van energie en grondstoffen, inclusief circulariteit, mogelijk te maken.'

Eerder dit jaar is Iris Vis, hoogleraar Industrial Engineering benoemd tot Captain of Science van de Topsector Logistiek.

Laatst gewijzigd:16 oktober 2023 16:29