Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Intrinsic and extrinsic factors driving leukaemogenesis

Intrinsieke en extrinsieke factoren die een rol spelen bij de progressie van leukemie

In onder andere het beenmerg worden stamcellen gemaakt die zich uiteindelijk differentiëren naar verschillende andere soorten cellen. Bij ziektes zoals leukemie zitten er echter mutaties in deze stamcellen, waardoor ze ongeremd gaan delen en niet goed meer differentiëren en er met name veel onrijpe witte bloedcellen ontstaan die problemen geven in het immuunsysteem. In dit proefschrift onderzocht Weinhäuser welke intrinsieke en extrinsieke factoren bijdragen aan de progressie van leukemie, om zo de behandeling mogelijk te verbeteren.

De intrinsieke factoren die Weinhäuser onderzocht waren twee genen, SLIT2 en MLL5. Ze vond dat hoge expressie van deze genen een positief effect bleek te hebben op de behandeling, met als gevolg een beter klinisch resultaat. Bij in vitro en in vivo experimenten zag Weinhäuser daarnaast dat SLIT2 zorgde voor een verhoogde groei van leukemiecellen, en dat hoge MLL5-niveaus de reactie op all-trans-retinoïnezuur verbeterden. Dit laatste is een molecuul dat differentiatie van de cellen promoot.

Ook onderzocht Weinhäuser macrofagen die werden aangetroffen in de micro-omgeving van het beenmerg. Hieruit bleek dat het ontstaan van leukemie geassocieerd is met verhoogde aanwezigheid van leukemie-ondersteunende M2-macrofagen, en dat dit hoge gehalte ook geassocieerd is met een slechter klinisch resultaat. De interactie tussen deze M2-macrofagen en leukemische cellen zorgt bovendien voor een agressiever verloop van de ziekte, en verbeterde weerstand tegen fagocytose.

Curriculum Vitae Isabel Weinhäuser

De titel van het proefschrift luidt: “Intrinsic and extrinsic factors driving leukaemogenesis.” Isabel Weinhäuser (1990) studeerde Molecular Medicine bij de universiteit van Dublin, Ierland. Ze deed haar promotieonderzoek bij de afdeling Experimentele Hematologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Inmiddels is ze werkzaam als postdoc bij de Hematologie-afdeling van het UMCG.