Over ons Actueel Evenementen Promoties

Innate immune responses of monocytes/macrophages to DENV-2
infection

Aangeboren immuunresponsen van monocyten/macrofagen op DENV-2-infectie

Het denguevirus (DENV) is met naar schatting 390 miljoen infecties per jaar de meest voorkomende door de muggen overgedragen virusinfectieziekte bij mensen ter wereld. Het verloop van een ernstige DENV-infectie wordt gekenmerkt door een ontregelde ontstekingsreactie en een tijdelijke toename van de permeabiliteit van het endotheel. Immuuncellen zoals monocyten en macrofagen spelen een essentiële rol in de aangeboren immuunrespons tijdens infectie en zijn tegelijkertijd ook belangrijke doelwitten voor denguevirusreplicatie.

Castillo Ramirez had als doel van zijn proefschrift om de mechanismen achter de ontstekingsreacties tijdens een DENV-infectie te ontrafelen. Ook heeft hij de rol van natuurlijke, ontsteking-modulerende stoffen, zoals vitamine (VitD3) en antimicrobieel peptide LL-37, op DENV-infectie bestudeerd.

Concluderend laat het onderzoek beschreven in dit proefschrift zien hoe monocyten en macrofagen een DENV-infectie detecteren en erop reageren. Castillo Ramirez onthulde de belangrijke rol van Toll-like receptor 2 (TLR2) op classicale monocyten (CM) ten tijde van een DENV-infectie. De resultaten benadrukken het belang van het aangeboren immuunrespons bij het verloop van een DENV-infectie en geven aanwijzing voor potentiële therapeutische interventies.

CV Jorge Castillo Ramirez

Jorge Castillo Ramirez (1989) studeerde aan de Universidad de Antioquia, Colombia. Daar is hij ook begonnen met het promotieonderzoek bij de Immunovirologia-groep. Na twee jaar zette hij zijn promotieonderzoek voort bij de Experimentele Virologie Groep binnen de afdeling Medische Microbiologie en Infectie Preventie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Momenteel is hij werkzaam als Universitair Docent bij de Pontificia Universidad Javeriana, Colombia. De titel van zijn proefschrift luidt: Innate immune responses of monocytes/macrophages to DENV-2 infection.