Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Observational causality from -omics

Identificatie van relatie tussen DNA en ziekten

Ons DNA heeft veel invloed op wie we zijn, welke eigenschappen we hebben en of we vatbaar zijn voor bepaalde ziekten. Er zijn al veel plaatsen in het DNA gevonden die iets te maken hebben met bepaalde eigenschappen zoals een bepaalde ziekte, maar hoe elk van deze locaties precies ziekterisico overdraagt en hoe de plekken elkaar beïnvloeden is vaak nog onduidelijk. In dit proefschrift probeerde Van der Graaf hier beter zicht op te krijgen, en onderzocht hij hoe zogenoemde -omics kenmerken gereguleerd worden door het DNA.

Voor zijn onderzoek maakte Van der Graaf gebruik van zogenoemde Mendeliaanse randomisatie, een techniek waarmee het mogelijk is om oorzaken voor ziekten te vinden uit observationele data zoals die van Lifelines. Hiermee kijkt hij onder andere naar mensen met coeliakie, en hiervoor vond hij drie nieuwe plekken op het DNA (loci) die iets te maken hebben met de ziekte. Daarnaast vindt hij ook nieuwe loci die verantwoordelijk zijn voor veranderingen in het microbioom, die mogelijk van invloed zijn op darmziekten. Tot slot identificeert hij nieuwe genen die een causaal gerelateerd zijn aan LDL-cholesterol.

Curriculum Vitae

Adriaan van der Graaf (1991) studeerde Moleculaire Biologie aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij deed zijn promotieonderzoek bij de afdeling Genetica van het GUIDE instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Inmiddels is hij werkzaam als postdoctoraal onderzoeker bij de Universite de Lausanne in Zwitserland. De titel van zijn proefschrift luidt: “Observational causality from -omics.”