Over ons Actueel Evenementen Promoties

Towards a sustainable biobased economy in Colombia: integrated environmental and economic analyses of land use and biomass value chains

Promotie:Mw. N.E. (Nidia) Ramirez Contreras
Wanneer:25 januari 2022
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. A.P.C. (André) Faaij
Copromotors:dr. F. van der Hilst, dr. J.A. García Núñez, dr. B. Wicke
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Towards a sustainable biobased economy in Colombia: integrated
environmental and economic analyses of land use and biomass value
chains

Implementatie van een biobased economy in Colombia

Nidia Ramirez Contreras analyseerde verschillende scenario's voor de implementatie van een biobased economy in Colombia, waarbij milieu- en economische analyses van landgebruik en biomassa waardeketens worden geïntegreerd. Haar onderzoek identificeert de belangrijkste tekortkomingen voor de implementatie van een duurzame economie in dit land.

Als eerste heeft zij de managementpraktijken en -scenario's geanalyseerd, rekening houdend met de milieu- en economische effecten van sommige productiesystemen. Vervolgens worden de belangrijkste maatregelen geanalyseerd om de productie van biomassa in de toekomst te verbeteren, en ten slotte wordt het ontwerp van kaders voor de regionale toepassing en de effecten van veranderingen in landgebruik en het gebruik van bio-energie in een specifiek gebied in Colombia geanalyseerd.

Als belangrijkste conclusies benadrukt Ramirez Contreras dat i) verbetering van de landbouwpraktijken een doeltreffende strategie kan zijn om de druk op de natuurlijke grond in Colombia te verminderen en een toename van de duurzame productie van biomassa voor energie en materialen mogelijk te maken; ii) betere gegevens en ruimtelijke ordening op lokale schaal nodig zijn om het gebruik van gebieden met natuurlijke vegetatie te voorkomen iii) een geïntegreerde aanpak om de effecten van scenario's voor landgebruik en verschillende beheersopties voor het gebruik van landbouwgrond en de bescherming van natuurlijke hulpbronnen te evalueren, een alomvattend inzicht in alle belangrijke milieu- en sociaal-economische effecten kan verschaffen iv) een gecombineerde analyse met energiemodellen wenselijk is voor een optimale uitvoering van biobased opties in de energietransitie; v) de toepassing van regelgevingskaders en stringente certificeringsregelingen moet deel uitmaken van de nationale governance voor duurzame biomassaproductie.

Het promotieonderzoek van NIdia Ramirez Contreras vond plaats bij de afdeling Energie en Milieukunde van het Energy and Sustainability Research Institute Groningen (ESRIG). Zij werkt nu als onderzoeker bij Cenipalma (Colombia).