Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:dr. M.G.G. (Marieke) Sturkenboom
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Optimised administration of anti-infective drugs for prophylaxis
and treatment in immunocompromised patients

Geoptimaliseerde toediening van anti-infectieuze geneesmiddelen voor profylaxe en behandeling bij immuungecompromitteerde patiënten

Een van de belangrijkste bedreigingen voor de wereld is antimicrobiële resistentie. Om dit te voorkomen moeten geneesmiddelen, die worden toegepast bij infectieziekten, in de juiste dosis, op het juiste moment en voor de juiste duur worden gebruikt om het behandelresultaat te optimaliseren.Märtson had als doel van haar proefschrift om te onderzoeken hoe anti-infectieuze therapie bij patiënten met een afweerstoornis verder kan worden verbeterd. Tot deze groep patiënten worden gerekend: ontvangers van transplantaten (bijvoorbeeld een nieuwe nier of lever), patiënten met bloedkanker; alsmede ernstig zieke patiënten op de intensive care die door hun ernstige ziekte afweerstoornissen ontwikkelen. Ze heeft de mogelijkheden voor een betere onderzoek-opzet verkend en onderzoek uitgevoerd naar de therapeutische monitoring van geneesmiddelen (TDM, meting van geneesmiddelconcentraties in bijvoorbeeld bloed en het daarop aanpassen van de dosis op basis van die gemeten concentraties). Daarnaast ontwikkelde ze populatie-modellen, met gegevens uit eerder onderzoek, om de hoeveelheid geneesmiddel in het bloed te optimaliseren, met als doel het succes van de behandeling te vergroten. Ze toonde aan dat bepaalde patiëntengroepen werden blootgesteld aan te lage doses anti-infectiemiddelen en ontwierp doseringsschema's die in ziekenhuizen in toekomstige onderzoeken kunnen worden gebruikt. Het is duidelijk dat dit nog maar een start is om anti-infectieuze therapie bij patiënten met afweerstoornissen te optimaliseren. Om de resultaten verder te verbeteren, is het de uitdaging om over te gaan tot individualisering op patiëntniveau door gebruik te maken van specifieke doelen voor individuen, en mogelijk ook de onderzoeken van medicijnblootstelling op de locatie van de infectie.

CV Anne-Grete Märtson

Anne-Grete Märtson (1990) behaalde haar MSc Farmacie aan de Tartu Universiteit in Estland en daarna de MSc Klinische Farmacie aan de Queen’s University Belfast in Ierland. Daarna was zij werkzaam als ziekenhuisapotheker bij het Tartu University Hospital. Haar promotieonderzoek vond plaats bij professoren Jan-Willem C. Alffenaar, Tjip S. van der Werf en Dr. Marieke G.G Sturkenboom aan het Universitair Medisch Centrum Groningen en de Rijksuniversiteit Groningen. Daarna zal zij werkzaam zijn als postdoctoraal onderzoeker bij de Universiteit van Liverpool. De titel van haar proefschrift luidt: Optimised administration of anti-infective drugs for prophylaxis and treatment in immunocompromised patients.