Over ons Actueel Evenementen Promoties

Optimizing Levofloxacin Dose in the Treatment of Multidrug-Resistant Tuberculosis An Integrated PK/PD Approach

Promotie:dr. S. (Samiksha) Ghimire
Wanneer:10 april 2019
Aanvang:16:15
Promotors:dr. J.W.C. (Jan-Willem) Alffenaar, prof. dr. D.J. (Daan) Touw, prof. dr. T.S. (Tjip) van der Werf
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Optimizing Levofloxacin Dose in the Treatment of
Multidrug-Resistant Tuberculosis An Integrated PK/PD Approach

Optimaliseren van de behandeling van multiresistente tuberculose

Tuberculose (TB) is een infectieziekte die via hoesten wordt overgedragen. De tuberkelbacil of Mycobacterium tuberculosis is de verwekker van TB. De tuberkelbacil kan resistent worden tegen de twee belangrijkste geneesmiddelen rifampicine en isoniazide. Wanneer dit het geval is, wordt er gesproken van multiresistente tuberculose (MDR-TB). De behandeling bij MDR-TB kan lang duren: vaak bijna twee jaar. Ook worden er tweedelijnsgeneesmiddelen gegeven die meestal veel bijwerkingen hebben en minder krachtig werken dan eerstelijnsgeneesmiddelen. De behandelresultaten van MDR-TB zijn wereldwijd ongunstig. De therapie faalt voor bijna de helft van patiënten met MDR-TB.

Ghimire onderzocht in haar proefschrift hoe de behandelresultaten van MDR-TB verbeterd kunnen worden. Ze probeerde aan de kennis over een van de belangrijkste medicamenten voor MDR-TB bij te dragen om uiteindelijk de behandelresultaten te verbeteren. Met behulp van onderzoek naar geneesmiddelconcentratie in bloed heeft ze kunnen laten zien dat de huidige gebruikte doseringen van levofloxacin bij MDR-TB patiënten onvoldoende zijn. De te lage geneesmiddelspiegels in combinatie met verminderd gevoelige bacteriën verhogen de kans op het falen van de therapie.

Volgens Ghimire moet de medische behandeling afgestemd worden op de individuele kenmerken van elke patiënt. De dosering aanpassen op basis van bloedconcentratie is daarom van belang bij de behandeling van MDR-TB patiënten. Kennis over geneesmiddelconcentratie, gevoeligheid van de bacterie en ernst van de ziekte bij de patiënt kunnen helpen bij de aanpassing van individuele doseringen.

CV Samiksha Ghimire

Samiksha Ghimire (1988) studeerde Human Biology aan de Kathmandu Universiteit en was vervolgens werkzaam als onderwijsassistent bij de afdeling Farmacologie van de Kathmandu Universiteit. Daarna studeerde ze Medical Pharmaceutical Sciences aan de Rijksuniversiteit Groningen. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Klinische Farmacie en Farmacologie aan het Universitair Medisch Centrum Groningen. De titel van haar proefschrift luidt: Optimizing Levofloxacin Dose in the Treatment of Multidrug-Resistant Tuberculosis. An Integrated PK/PD Approach.