Over ons Actueel Evenementen Promoties

Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
Cross-lingual semantic parsing with categorial grammars

Nieuwe methode voor aanpassen semantische ontleders

Mensen communiceren in natuurlijke taal. Als we willen dat computers kunnen reageren op gesproken commando’s of dat ze zelfstandig nieuwe inzichten verwerven uit tekst, moeten we er voor zorgen dat ze ons kunnen begrijpen. Een ‘semantische ontleder’ is een programma dat zinnen in natuurlijke taal vertaalt naar iets wat een computer kan begrijpen, zoals computercommando’s of logische formules. Ondanks recente vooruitgang is het meeste onderzoek hiernaar gefocust op het Engels. Hierdoor kunnen semantische ontleders voor andere talen de nieuwe ontwikkelingen vaak niet bijbenen.

Het doel van het onderzoek van Kilian Evang is om deze kloof te dichten door ‘taaloverschrijdend leren’. Hiermee kan een computer automatisch een bestaande semantische ontleder aanpassen voor een andere taal, zoals het Nederlands. Hij leert dit zichzelf aan door te kijken naar voorbeeldzinnen en hun vertalingen zoals: ‘She likes to read books’/’Ze leest graag boeken’. Toch blijft het moeilijk voor een computer om te leren welk woord wat betekent en hoe woordbetekenissen gecombineerd moeten worden tot zinsbetekenissen. Zinnen worden immers zelden een-op-een vertaald. De grammatica kan bijvoorbeeld anders zijn of de zin kan een niet letterlijke betekenis hebben.

Evang beschrijft in zijn proefschrift een methode waarmee deze problemen aangepakt kunnen worden. Uit zijn onderzoek blijkt dat het ‘Combinatory Categorial Grammar’ formalisme geschikt is voor dit doel, dat het om kan gaan met veel structurele verschillen tussen zinnen en hun vertalingen, en dat een (rudimentaire) semantische parser voor het Nederlands taaloverschrijdend kan worden gecreëerd. Ook onderzoekt hij op welke manier grote semantische tekstcorpora kunnen worden geconstrueerd, waarmee semantische parsers kunnen worden verbeterd.

Kilian Evang studeerde Linguistics. Hij verrichtte zijn onderzoek aan de Faculteit der Letteren. Zij onderzoek is gefinancierd door subsidies van NWO.

Zie ook: Op weg naar een computer die Nederlands verstaat