Over ons Actueel Evenementen Promoties

Keratinocyte carcinoma – risk factors for development and progression

focus on tumor-related factors, medication and frailty
Promotie:Mw. M.S. (Marjolijn) Haisma
Wanneer:05 oktober 2022
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. B. (Barbara) Horvath, dr. G.B. (Gyuri) Halmos
Copromotors:dr. E. Rácz, dr. B.E.C. (B.) Plaat
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Keratinocyte carcinoma – risk factors for development and
progression

Risicofactoren voor ziekteprogressie van het plaveiselcelcarcinoom en behandeling op maat

De meest voorkomende huidkankersoort is keratinocyt kanker, waar ook het plaveiselcelcarcinoom (PCC) onder valt. Over het algemeen hebben patiënten met een PCC  een goede prognose, maar de tumoren zaaien soms wel uit, waardoor de patiënt alsnog kan overlijden. In dit proefschrift onderzocht Haisma onder andere risicofactoren voor het uitzaaien van een PCC, en bekeek zij verschillen tussen oudere en jongere patiënten.

Haisma vond in de algemene populatie dat het PCC een groter risico gaf op uitzaaiingen als het op het oor zat, groter was dan 50 millimeter of dikker dan 2 millimeter en als het matig of slecht gedifferentieerd was. Bij ouderen van 75 jaar of ouder bleek een verhoogd risico op ziekteprogressie bij tumoren groter dan 40 millimeter, bij matige of slechte differentiatie en bij een tumordiepte van 2 millimeter of meer. Bij jongere patiënten was het risico op ziekteprogressie alleen verhoogd bij slechte differentiatie en een krappe verwijdering van de tumor. Verder presenteerden ouderen zich vaker met grotere en diepere tumoren met een slechtere differentiatiegraad dan jongeren. Deze verschillen tonen volgens de promovendus aan dat leeftijdsspecifieke kenmerken een belangrijke rol kunnen spelen in de diagnose en behandeling van het PCC.

Daarnaast onderzocht Haisma ook welke kenmerken van de patiënt relevant zijn in het bepalen van de behandeling. Voor oudere of kwetsbare patiënten moet hier vaak een afweging worden gemaakt, omdat zij mogelijk niet lang genoeg leven om baat te hebben bij een uitgebreide behandeling, maar ook niet onderbehandeld moeten worden. Uit de analyse van Haisma bleek dat een minder intensieve behandeling, die vaker voorkwam bij kwetsbare patiënten met een beperkte levensverwachting, geen slechtere prognose of kwaliteit van leven gaf op de korte termijn. Dit kan dus een interessante strategie zijn voor deze patiëntengroep, maar een grotere studie is nodig om dit te bevestigen.

Curriculum Vitae Marjolijn Haisma

De titel van het proefschrift luidt: “Keratinocyte carcinoma – risk factors for development and progression - focus on tumor-related factors, medication and frailty.” Marjolijn Haisma (1990) studeerde geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Ze deed haar promotieonderzoek bij het CRCG instituut van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Binnenkort start ze als dermatoloog bij het Medisch Centrum Leeuwarden.