Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Mw. J. (Jaroslava) Macková
Wanneer:16 februari 2022
Aanvang:09:00
Promotors:prof. dr. S.A. (Menno) Reijneveld, prof. A. (Andrea) Madarasová Gecková
Copromotors:Z. (Zuzana) Dankulincová, J.P. (Jitse) van Dijk
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Families at risk and the role of the care system

Risicogezinnen en de rol van het zorgsysteem

De adolescentie is een cruciale periode in de ontwikkeling. Enerzijds kunnen in deze periode gezonde gedragspatronen zich ontwikkelen; anderzijds kan de adolescentie ook een periode zijn waarin psychische problemen beginnen. Relationele ontwikkelingstheorieën geven aan dat het beloop van deze ontwikkeling afhangt van de interactie tussen verschillende factoren. Dat betreft de hele range van individuele biologische factoren tot en met maatschappelijke factoren.

In haar proefschrift streefde Macková er niet naar om deze niveaus allemaal mee te nemen. Ze richtte zich in haar onderzoek vooral op die factoren die het dichtst bij een individu staan - de relaties tussen individu-, gezin- en zorgsysteem-gerelateerde factoren.Ongetwijfeld is de gezinsomgeving cruciaal voor de ontwikkeling. Niet alle gezinnen bieden echter een omgeving die gezond is voor de ontwikkeling van de jongere. Gezinsgebonden tegenslag, bijvoorbeeld het overlijden van een ouder, kan een gezonde ontwikkeling hinderen en de invloed daarvan kan gedurende het hele leven aanhouden. Emotionele en gedragsproblemen in de adolescentie bleken soms een gevolg in de ontwikkeling te zijn van tegenslagen in het gezin. Als een gezin, met name de ouders, niet over voldoende competenties beschikt om dergelijke problemen zelf op te lossen, leidt dit regelmatig tot gebruik van psychosociale zorg door de jongere. Ook als de jongere zorg gebruikt, blijven ouders echter een cruciale rol houden. Goede samenwerking met hen is een van de belangrijkste factoren die bijdraagt aan een succesvolle behandeling.

Naast ouders zijn ook professionals belangrijke actoren in de psychosociale zorg. Daarom had Macková als doel van haar proefschrift ten eerste om de samenhang tussen gezinsgerelateerde tegenslag en ontwikkeling bij adolescenten te onderzoeken; ten tweede de opvattingen van professionals over de rol van ouders in het zorgproces; en tot slot de opvattingen van professionals over hun eigen professionele rol in de zorg.Macková bevestigt een belangrijke mediërende rol van het functioneren van het gezin in de samenhang tussen gezinsgebonden tegenslag en ontwikkelingsuitkomsten. Bovendien vond ze een nieuwe route wat betreft mediatie van de samenhang tussen gezinsgebonden tegenslag en vechten, door hopeloosheid. De kwalitatieve studies van dit proefschrift laten zien dat psychosociale hulpverleners verschillende negatieve rollen van ouders zien in het zorgproces. Ten slotte wordt besproken of de rollen die professionals nemen de transformatie in de Jeugd Geestelijke Gezondheidszorg (GGZ) ondersteunen en wordt het belang benadrukt van het ondersteunen van het discours van multidisciplinariteit, psychotherapeutische discours en het discours van patiëntenrechten, en de functie daarvan versus het economische discours in de Jeugd-GGZ.

CV Jaroslava Macková

Jaroslava Macková (1991) studeerde Psychologie aan de Comenius Universiteit, Bratislava, Slowakije. Daarna begon ze met haar promotieonderzoek dat ze uitvoerde aan de afdeling Gezondheidpsychologie en Onderzoeksmethodologie, Pavol Jozef Safarik Universiteit, Kosice, Slowakije en de afdeling Gezondheidswetenschappen van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Ze werkt inmiddels als schoolpsycholoog bij een hogere beroepsopleiding (hogeschool) in Slowakije. De titel van haar proefschrift luidt: Families at risk and the role of the care system.