Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotors:M.L.A. (Marlou) de Kroon, dr. A.F. (Andrea) de Winter
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Intergenerational and life course determinants of socioeconomic
health inequalities

Relatie tussen sociaaleconomische status, depressie en metabool syndroom onderzocht

Ondanks vele inspanningen zijn sociaaleconomische verschillen in gezondheid hardnekkig, met name bij depressie en het zogenaamd metabool syndroom, een verzamelnaam voor klachten rondom de stofwisseling zoals verhoogd cholesterol. In dit proefschrift onderzocht Lepe in hoeverre sociaaleconomische status de gezondheid beïnvloedt, en welke aspecten hiervan we wellicht kunnen beïnvloeden.

Voor zijn studie maakte Lepe gebruik van gegevens uit de Lifelines Cohort Studie. Hij vond dat het effect van de sociaaleconomische status van ouders niet veel invloed had op de aanwezigheid van depressie of het metabool syndroom bij kinderen. Bij de verschillen die er waren speelden de gezondheidsvaardigheden van de ouders een rol. Bij volwassenen waren de effecten van hun sociaaleconomische status sterker. De combinatie van factoren als roken, alcoholgebruik, voeding, kwaliteit van sociale contacten en gezondheidsvaardigheden verklaarden respectievelijk 20 en 40 procent van de sociaaleconomische verschillen in metabool syndroom en depressie.

Deze resultaten laten volgens Lepe zien dat er verschillende beïnvloedbare routes zijn die aangegrepen kunnen worden om de sociaaleconomische ongelijkheden bij depressie en het metabool syndroom te verminderen. Het is bijvoorbeeld mogelijk om de kwaliteit van sociale contacten te verbeteren, roken terug te dringen en gezondheidsvaardigheden te versterken. Dit kan onder andere via schoolinterventies, omdat je zo de meeste kinderen kunt bereiken en hopelijk hun gezondheid gedurende hun hele leven kunt verbeteren.

Curriculum Vitae Alex Lepe

De titel van het proefschrift luidt: “Intergenerational and life course determinants of socioeconomic health inequalities.” Alex Lepe (1993) studeerde Public Health aan de University of Edinburgh in het Verenigd Koninkrijk. Hij deed zijn promotieonderzoek bij de afdeling Gezondheidswetenschappen van het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG). Inmiddels is hij werkzaam als postdoc bij het UMCG.