Over ons Actueel Evenementen Promoties

Moving on

Union formation in the context of family complexities
Promotie:dr. R. (Roselinde) van der Wiel
Wanneer:04 juli 2022
Aanvang:12:45
Promotors:prof. dr. C.H. (Clara) Mulder, H.A.G. (Helga) de Valk, Prof
Copromotor:dr. V.A. (Viktor) Venhorst
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Ruimtelijke Wetenschappen
Moving on

Eerdere relaties en kinderen beperken commitment aan een nieuwe partner

Roselinde van der Wiel onderzocht de rol van eerdere relatie-ervaringen en kinderen in nieuwe relatievorming. Veel mensen vormen niet één keer en voor altijd een relatie, maar meermaals en in verschillende fasen van hun leven. Daardoor hebben velen op de zogeheten ‘partnermarkt’ al eerder met een partner gewoond en een relatiebreuk meegemaakt, en hebben sommigen kinderen. Van der Wiel toont aan dat eerdere relaties en kinderen op verschillende manieren een rol spelen in relatievorming, waaronder door het beperken van commitment aan een nieuwe partner; het motiveren van een keuze voor living-apart-together (lat); het verkleinen van de kans dat lat-koppels gaan samenwonen; het beperken van de afstand waarover iemand verhuist bij het gaan samenwonen; en het verkleinen van de kans dat alleenstaande ouders en ouders in een nieuwe relatie verhuizen over een lange afstand.

Eerdere relatie-ervaringen leiden ertoe dat mensen voorzichtiger zijn en zichzelf proberen te beschermen door de commitment aan, investeringen in en opofferingen voor hun nieuwe relatie te beperken. Verder blijkt dat het hebben van een kind of kinderen de ontwikkeling van een nieuwe relatie kan bemoeilijken, doordat er concurrentie en soms conflict is tussen de bestaande commitment aan kinderen en de nieuwe commitment aan een partner. Om hedendaagse relatie- en gezinspraktijken beter te begrijpen is het noodzakelijk om de focus van onderzoek te verbreden van huishoudens naar ook partners, kinderen en andere familieleden buiten het huishouden. Voor de overheid ligt een uitdaging om ruimte te bieden aan de diversiteit en complexiteit van liefdes- en familierelaties in wetgeving en beleid.