Over ons Actueel Evenementen Promoties

Copromotor:dr. H. (Henk) Groen
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Undernutrition in early life: using windows of opportunity to break
the vicious cycle

Ondervoeding in het vroege leven: kansen benutten om de vicieuze cirkel te doorbreken

Hoewel er de afgelopen twee decennia enige vooruitgang is geboekt, is Ethiopië een van de Afrikaanse landen ten zuiden van de Sahara die het meest wordt getroffen door de last van chronische ondervoeding. Zowel politieke als agroklimatologische veranderingen hebben decennialang bijgedragen aan voedselonzekerheid, waardoor het risico op ondervoeding inmiddels verschillende generaties treft. De Sustainable Development Goals richten zich op de intergenerationele cyclus van chronische ondervoeding en de gevolgen ervan door hun focus te leggen op het optimaliseren van de voeding van moeder en kind. De preconceptieperiode en de eerste 1000 dagen van het leven, dat wil zeggen vanaf het moment van conceptie tot twee jarige leeftijd, zijn kritieke interventievensters om de voeding en gezondheid van moeder en kind te verbeteren. Er is overtuigend bewijs dat ondervoeding van kinderen gedurende de eerste vijf levensjaren in lage- en middeninkomenslanden zoals Ethiopië, langetermijneffecten heeft op de gezondheid. Maar er is veel minder bekend over met name de bijdrage van de gezondheid van de moeder tijdens en voor de zwangerschap als ook de factoren tijdens de eerste 1000 dagen die van belang zijn voor het risico op ondervoeding van het kind.

In zijn proefschrift onderzocht Misgina hoe de periode voor conceptie en zwangerschap bijdraagt aan de kansen om de uitkomsten van moeder en kind te verbeteren en bij te dragen aan het doorbreken van de vicieuze cirkel van chronische ondervoeding vroeg in het leven en de gevolgen ervan.

Op basis van de bevindingen van dit proefschrift is Misgina van mening dat er in de periode vóór de zwangerschap, de zwangerschap en de periode na de bevalling duidelijke gemiste kansen liggen voor optimalisatie van de voedingstoestand van de moeder, de geboorte-uitkomsten van de zwangerschap en de groei van het kind na de geboorte. Er zijn meerdere factoren gevonden die de voedingsstatus van moeder en kind beïnvloeden. Daarom verdient het sterke aanbeveling om kwaliteit en kwantiteit van de voeding deel te laten uitmaken van een levensloopbenadering die de voeding van moeder en kind beschouwt als een onderdeel van de algehele gezondheid van deze vrouwen en hun kinderen. Het onderzoek geeft aan dat geselecteerde, voor voeding gevoelige en specifieke maatregelen een rol kunnen spelen bij het doorbreken van de intergenerationele cyclus van ondervoeding en de langere termijn gevolgen. Tot deze voeding gevoelige interventies kunnen bijvoorbeeld behoren: versterking van het gezondheidspakket waartoe deze (aanstaande) moeders toegang hebben, verbetering van de empowerment van vrouwen, en screening voor en behandeling van perinatale stress en depressie met bijzondere aandacht voor vrouwen die te kampen hebben met sociaaleconomische achterstand. Enkele voorbeelden van de voedingspecifieke interventies zijn: voedingssupplementen vóór de conceptie, het bevorderen van de dieet van de moeder en het aandacht geven aan het effect van sociaal-culturele factoren zoals religieus vasten. Aangezien vele factoren uit verschillende domeinen een rol spelen, is er duidelijk intersectorale samenwerking nodig om het ernstige probleem van ondervoeding en de gevolgen daarvan op te lossen.

CV Kebede Haile Misgina

Kebede Haile Misgina (1982) studeerde Volksgezondheid aan de Jimma University, Ethiopië. Daarna werkte hij als docent en junior onderzoeker bij Aksum University College of Health Sciences and Specialized Referral Hospital, ook in Ethiopië. Zijn promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Epidemiologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen en de Rijksuniversiteit Groningen. De titel van zijn proefschrift is: Undernutrition in early life: using windows of opportunity to break the vicious cycle.