Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:Mw. E.A. (Esmée) Bickel
Wanneer:07 juni 2023
Aanvang:14:30
Promotors:dr. M.J. (Maya) Schroevers, prof. dr. J. (Joke) Fleer, prof. dr. A.V. (Adelita) Ranchor
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
I’ll do it myself: understanding low psychological care
uptake in cancer patients with depressive symptoms

Ik doe het liever zelf: inzicht in het lage gebruik van psychologische zorg bij kankerpatiënten met depressieve symptomen

Ongeveer een kwart van alle mensen met kanker ervaart depressieve klachten. Het merendeel krijgt hier geen psychologische hulp voor – vaak omdat zij geen psychologische zorg willen. In haar proefschrift onderzocht Bickel waarom dit het geval is. Het blijkt dat als mensen met kanker mildere depressieve klachten hebben, of voornamelijk lichamelijke depressieve klachten ervaren (zoals vermoeidheid of concentratieproblemen), zij deze klachten minder snel als depressieve klachten herkennen. Hierdoor hebben ze minder behoefte aan psychologische zorg. Daarnaast heeft een grote groep geen behoefte aan psychologische zorg omdat ze hier weinig vertrouwen in hebben. Kankerpatiënten die op een vermijdende manier met hun klachten omgaan hebben vaker juist wel een behoefte aan psychologische zorg, maar ontvangen deze zorg wellicht niet omdat ze het moeilijk kunnen vinden om dit daadwerkelijk te zoeken.

Het onderzoek liet zien dat er voornamelijk een zorgbehoefte was voor vermoeidheid, slaapproblemen, somberheid en weinig plezier. Het ervaren van vermoeidheid, piekeren en concentratieproblemen zorgden voor meer somberheid en minder plezier op een later moment, en zijn daarom wellicht belangrijk om op in te zetten in toekomstige interventies. Daarnaast bleek dat mensen met kanker vaak niet in staat zijn om depressieve klachten zelf te verminderen.

Bickel laat in haar proefschrift zien hoe belangrijk het is om de kennis en herkenning van depressieve klachten bij mensen met kanker te vergroten. Ze zouden beter geïnformeerd kunnen worden over de effectiviteit van psychologische behandelingen, wat de mogelijke risico’s zijn van zelfmanagement en welke rol vermijdende coping kan hebben bij het omgaan met depressieve klachten en het vinden van adequate zorg.

CV Esmée Bickel

Esmée Bickel (1993) studeerde Communicatiewetenschap en Psychologie van Conflict, Risico en Veiligheid aan de Universiteit Twente, en Sociale en Culturele wetenschappen aan de Radboud Universiteit. Haar promotieonderzoek vond plaats bij de afdeling Gezondheidspsychologie van het Universitair Medisch Centrum Groningen. Ze is nu werkzaam als beleidsadviseur Trauma bij Netwerk Acute Zorg regio Zwolle.

De titel van haar proefschrift luidt: I’ll do it myself: understanding low psychological care uptake in cancer patients with depressive symptoms.