Over ons Actueel Evenementen Promoties

How context and the perception of Peers’ behaviors shape relationships in adolescence

A multiplex social network perspective
Promotie:Dhr. D.F. (Diego) Palacios
Wanneer:24 augustus 2020
Aanvang:12:45
Promotor:prof. dr. D.R. (René) Veenstra
Copromotors:dr. J.K. (Jan Kornelis) Dijkstra, dr. C. Berger, dr. J.M.E. (Mark) Huisman
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Gedrags- en Maatschappijwetenschappen
How context and the perception of Peers’ behaviors shape
relationships in adolescence

De rol van context en perceptie in relaties tussen adolescenten

Tijdens de adolescentie wordt het steeds belangrijker bij een groep te horen en door leeftijdgenoten geaccepteerd en gewaardeerd te worden. Promovendus Diego Palacios bestudeerde de perceptie van gedrag en kenmerken van leeftijdsgenoten en het effect daarvan op relaties tussen leeftijdsgenoten. Daartoe verzamelde hij informatie over verscheidene type relaties, op basis van datasets uit zijn geboorteland Chili.

Het proefschrift biedt inzichten in weinig bestudeerde gebieden in de literatuur over verschillende relaties tussen leeftijdsgenoten, waaronder academische relaties, vriendschappen, agressie, slachtofferschap en antipathieën. Daarbij keek hij naar de rol van multiplexiteit (de onderlinge afhankelijkheid tussen academische relaties en vriendschappen, afkeer en slachtofferschap), naar peercontext (de samenstelling van een groep en de deelname aan een interventie) en status (het verschil tussen dyadische perceptie en reputatie).

Het onderzoek toont aan dat vaardigheidsgroepering in de klas samenhangt met uiteenlopende academische relaties. Verder bleek er een voorkeur te zijn voor goed presterende leerlingen, prosociale leeftijdsgenoten en vrienden als studiepartners. Ook vermeden adolescenten vriendschap te sluiten met leeftijdsgenoten die zij als agressief beschouwden en sloten ze vriendschap met leeftijdsgenoten die de reputatie hadden populair en prosociaal te zijn. Ten slotte werden in de interventieklassen, jongeren die als slachtoffer of agressor werden beschouwd, minder snel afgewezen.