Over ons Actueel Evenementen Promoties

Promotie:dr. M.E. Ketelaar
Wanneer:14 juni 2021
Aanvang:11:00
Promotors:prof. dr. G.H. (Gerard) Koppelman, dr. ir. M.C. (Martijn) Nawijn, prof. dr. I. Sayers
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Medische Wetenschappen / UMCG
Functional and clinical translation of asthma and allergy
associated genetic variants in IL33 and IL1RL1

Functionele en klinische vertaling van met astma en allergie geassocieerde genetische varianten in IL33 en IL1RL1

Het proefschrift van Ketelaar is een zoektocht naar nieuwe, specifieke mechanismen die tot astma en allergie kunnen leiden, waarin geprobeerd wordt een vertaalslag te maken naar de patiënt. Er wordt gereisd van genotype via functie naar klinische toepassing. Ketelaar legt specifiek de nadruk op twee genen; coderend voor ‘Interleukine-33’ (IL-33) en Interleukine-1-Receptor-Like1 (IL-1RL1). IL-33 is een signaalstof belangrijk in ons afweersysteem, IL-1RL1 is de receptor (het doeleiwit) waaraan IL-33 kan binden op bepaalde cellen en daarmee een cascade aan ontstekingsreacties op gang kan brengen.

In haar proefschrift laat Ketelaar zien dat bepaalde genetische variatie in deze twee genen specifiek verband houdt met een eosinofiel type astma en met ernstig astma met slechte longfunctie. Eosinofiel astma is astma met hoge waarden van eosinofiele afweercellen. Ook komt in de studies naar voren dat deze genetische variatie een functie heeft in longcellen en afweercellen; het houdt onder andere verband met hoge waarden van IL-33 en IL-1RL1 eiwit, verminderde groei en levensduur van cellen, versterkte ontstekingsreactie en verlittekening.

Daarnaast laat Ketelaar zien dat genetische variatie en hoge waarden van deze stoffen een voorspeller kan zijn voor de ontwikkeling van eosinofiel astma en bepaalde allergieën. Medicatie gericht tegen de IL-33/IL-1RL1 route zou dan ook van waarde kunnen zijn in de behandeling van deze groepen patiënten, evenals deze route als biomarker kan dienen om specifieke soorten astma en allergie te voorspellen in de klinische praktijk.

CV

Marlies Ketelaar (1986) studeerde Medische Biologie en Geneeskunde aan de Rijksuniversiteit Groningen. Daarna was zij werkzaam als basisarts in het Medisch Centrum Leeuwarden, onder andere bij de afdelingen Longgeneeskunde en Interne Geneeskunde. Momenteel is zij in opleiding tot huisarts. Haar promotieonderzoek vond plaats bij professor GH Koppelman (Kinderlongziekten en Kinderallergologie, Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG)), professor MC Nawijn (Pathologie en Medische Biologie, UMCG) en bij professor I. Sayers (Respiratory Genetics, University of Nottingham, UK). De titel van haar proefschrift luidt: Functional and clinical translation of asthma and allergy associated genetic variants in IL33 and IL1RL1.