Over ons Actueel Evenementen Promoties

Greenhouse gas mitigation strategies for the oil industry - bottom-up system analysis on the transition of the Colombian oil production and refining sector

Promotie:Dhr. E.E. (Edgar) Yanez Angarita
Wanneer:22 februari 2021
Aanvang:14:30
Promotors:prof. dr. A.P.C. (André) Faaij, prof. dr. C.A. Ramirez
Copromotors:dr. E.F. Castillo, dr. J.C. Meerman
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Science and Engineering
Greenhouse gas mitigation strategies for the oil industry -
bottom-up system analysis on the transition of the Colombian oil
production and refining sector

Terugdringen van CO2 emissies in de olie-industrie

De olie- en gasindustrie is verantwoordelijk voor 6% van de wereldwijde CO2-emissies, van exploratie en productie tot raffinage en downstream petrochemische productie, en dit percentage loopt op tot 50% wanneer het eindgebruik van producten wordt meegerekend. Eerdere studies hebben technologische opties overwogen om de CO2-uitstoot te verminderen, maar zijn beperkt door de details en de opties die worden bestreken en het ontbreken van een verdere integratie met de omringende energiesystemen en alternatieve energiebronnen.

Het promotieonderzoek van Edgar Yanez Angarita had tot doel het techno-economische en CO2-emissiereductiepotentieel voor decarbonisatiepaden van de ruwe-olie-industrie in Colombia op een gedetailleerd niveau te beoordelen voor bestaande installaties. Hij heeft daarbij verschillende opties in overweging genomen, namelijk energie-efficiëntiemaatregelen, koolstofafvang en -opslag, verbeterde CO2-olieterugwinning, elektrificatie, blauwe en groene waterstof, en alternatieven op basis van biomassa.

De belangrijkste onderzoeksvragen die Yanez Angarita beantwoordt zijn: 1) Wat zijn de veelbelovende technologische opties, hun potentieel en mitigatiekosten voor het koolstofvrij maken van de olie-industrie? 2) Op welke manier kunnen potentiële ontplooiingstrajecten worden ontwikkeld voor een decarbonisatiestrategie voor de olie-industrie? 3) Wat is een doeltreffend ontwerp voor een methodologische aanpak om reductieopties en decarbonisatietrajecten voor bestaande industriële installaties te beoordelen en te kwantificeren?

Yanez Angarita heeft een verbeterde methodologische aanpak ontwikkeld om de decarbonisatiepaden voor een complexe industrie te beoordelen, gebaseerd op a) een bottom-up benadering, b) uitgebreide mitigatieopties en analyse van interacties tijdens de toepassing, c) een perspectief voor de volledige waardeketen, d) het uitwerken van inzetroutes voor decarbonisatie. Toekomstige beoordelingen op sectorniveau kunnen gebruikmaken van inzichten uit dit werk om inzetroutes voor ontkolingsstrategieën voor te stellen op basis van een geïntegreerde en uitgebreide inventaris van reductieopties.

Energie en Milieukunde van het Energy and Sustainability Research Institute Groningen (ESRIG) met financiering via een Colombiaanse beurs. Hij werkt nu als Project Leader Energy Transition bij Ecopetrol S.A.