Over ons Actueel Evenementen Promoties

Zitten we op één lijn?

Een studie naar de bijdrage van culturele instellingen aan doorlopende leerlijnen cultuuronderwijs in de basisschool
Promotie:Mw. F.E.M. (Fianne) Konings
Wanneer:23 april 2020
Aanvang:14:30
Promotor:prof. dr. B.P. (Barend) van Heusden
Waar:Academiegebouw RUG
Faculteit:Letteren
Zitten we op één lijn?

Aanbod van culturele instellingen op basisscholen is gebaat bij systematischer aanpak

Cultuuronderwijs is volgens promovendus Fianne Konings gebaat bij een systematischer aanpak om op de lange termijn meer te kunnen bijdragen aan de ontwikkeling van het cultureel bewustzijn van leerlingen. Nu is er nog weinig tot geen zicht op de effecten van het cultuureducatieve aanbod van culturele instellingen op de ontwikkeling van kinderen.

Een theatergroep die optreedt op een basisschool, of een bezoek met de klas aan een museum is in Nederland geen bijzonderheid. Door 25 jaar cultuureducatiebeleid van de overheid zijn culturele instellingen zich steeds meer verantwoordelijk gaan voelen voor het cultuuronderwijs in de basisschool. De overheid vraagt culturele instellingen om samen te werken met basisscholen, aan te sluiten bij hun vragen en mede zorg te dragen voor kwalitatief goed cultuuronderwijs en doorlopende leerlijnen cultuuronderwijs. Maar kunnen culturele instellingen dit wel? Promovendus Fianne Konings heeft de cultuurtheorie van Barend van Heusden, hoogleraar Cultuur en Cognitie aan de RUG, gebruikt als analytisch kader om antwoord te geven op de vragen: Kunnen culturele instellingen bijdragen aan doorlopende leerlijnen cultuuronderwijs? En zo ja, hoe?

Het antwoord is niet eenduidig. Ja, ze kunnen bijdragen, maar ze doen dit niet altijd en hun bijdrage zou groter kunnen zijn. Culturele instellingen zouden van meer betekenis kunnen zijn voor het cultuuronderwijs als zij bij het ontwerpen van cultuuronderwijs meer gebruik zouden maken van een theoretisch fundament en een ontwerp- en evaluatiesystematiek. Het gebruik van een cultuurtheorie, een ontwerptheorie en leerplankundige criteria maken het voor culturele instellingen mogelijk om samen met een school bij te dragen aan de ontwikkeling van het cultureel bewustzijn van leerlingen. Konings proefschrift Zitten we op één lijn? heeft een aantal instrumenten opgeleverd die het mogelijk maken voor culturele instellingen en basisscholen om met elkaar op één lijn te komen bij het ontwikkelen van doorlopende leerlijnen cultuuronderwijs voor basisschoolleerlingen.

Konings' onderzoek is gefinancierd door Fonds voor Cultuurparticipatie/ Kenniscentrum Cultuureducatie Rotterdam