Wubbo Ockels School for Energy and Climate Nieuws In de media

In de media 2023

In de media

Een overzicht van berichten in de media die een connectie hebben met de wetenschappers die verbonden zijn aan, en de thema's van de Wubbo Ockels School.

• Duurzaam Ondernemen, 21 december 2023
    Greenwise Campus opent eerste fase van het innovatiecentrum

Op 18 december 2023 vond de opening plaats van de eerste fase van het innovatiecentrum van Greenwise Campus in Emmen. Greenwise Campus staat voor vergroenen en verslimmen van de regio en is een initiatief van NHL Stenden, Drenthe College, Rijksuniversiteit Groningen, provincie Drenthe en gemeente Emmen.

• Journal of Artificial Societies and Social Simulation, December 2023
    Simulating the Role of Norms in Processes of Social Innovation: Three Case Studies
    Norms and values are critical drivers in social innovation processes, such as community projects on sustainable energy. Simulating such processes could help uncover conditions that support these social innovations. Capturing the rich literature on drivers of social innovation in more simple computational rules is a challenge however. In this paper, we present three empirically grounded case simulations addressing social innovations where norms and values play a role.

• European Energy Research Alliance, december
    EERA vision paper: Towards a more collaborative energy system modelling
    This paper was written by the EERA Center of Excellence on Energy Transition Models, an organisation of research teams across Europe which not only develop energy system models, but also perform studies for industries, utilities and policymakers. The paper addresses how energy system models can play a larger role in the energy transition, de-risking investments for industries and utilities and supporting European and national policymakers.

• Duurzaam Ondernemen, 4 december 2023
    Bert Scholtens (RUG): "Afschaffen fossiele subsidies biedt kansen'
    Door de protesten van Extinction Rebellion weet iedereen dat ze bestaan: fossiele subsidies. En, door diezelfde protesten wordt er nu serieus gekeken naar het afschaffen daarvan. Dat is een goede zaak, zegt Bert Scholtens, hoogleraar Duurzaam Bankieren en Financieren bij de Rijksuniversiteit Groningen, want de regelingen zijn hun doel voorbij geschoten, zijn ronduit oneerlijk en de totstandkoming en uitvoering van het beleid is bovendien gespeend van enige transparantie.

• HyDelta, 1 december 2023
    HYDELTA 3 vervolgt waterstofonderzoek

Deze maand gaat de derde editie van het publiek-private onderzoeksprogramma HyDelta van start. Het onderzoek gaat in op de economische en technische inpassing van waterstofgas in het nationale aardgastransport- en distributiesysteem. HyDelta 3 heeft een looptijd van 1 jaar. De uitkomsten van het HyDelta-programma zijn openbaar en gratis beschikbaar en trekken wereldwijde belangstelling.

• Energeia, 22 november 2023
    Aanscherping ETS id de échte no-brainer in debat fossiele subsidies
    Het EU ETS is een effectief en efficiënt instrument om emissies te reduceren en afgesproken CO₂-doelen te halen, dat meegewogen moet worden in een meer genuanceerde discussie over het afschaffen van fossiele subsidies. Dat stellen zeven energie-experts in een naschrift.

Dagblad van het Noorden, 21 november 2023
    'Veel mensen merken het nu nog niet. Maar met temperaturen van 45 tot 50 graden piepen ze wel anders’
    De gemiddelde temperatuur op aarde gaat meer stijgen dan de anderhalve graad uit het akkoord van Parijs, zelfs als alle klimaatplannen die u op tafel liggen uitgevoerd worden. 'Straks piept men wel anders', zegt Richard Bintanja, hoogleraar Klimaat en milieuveranderingen aan de RUG.

• RTV-Monitor feed, 21 november 2023
    NPO Politiek

'In China is eigenlijk iets heel interessants aan de hand op dit moment. Je ziet dat daar heel veel kolencentrales worden bijgebouwd.' We hebben daar Machiel Mulders, energie econoom van de Rijksuniversiteit Groningen, over gesproken.

Laatst gewijzigd:12 januari 2024 17:26