Wubbo Ockels School for Energy and Climate Over

Let's meet

Wubbo Ockels School for Energy and Climate: Together for a greener and fairer energy transition and climate policy
WOS header

Welkom bij de Wubbo Ockels gemeenschap

Wubbo Ockels was de eerste Nederlander in de ruimte en was daarnaast piloot, natuurkundige en hoogleraar. Vlak voor zijn dood schreef Ockels een brief waarin hij de mensheid opriep zich te richten op duurzaamheid en humanisme. In die afscheidsbrief uit 2014 roept hij mensen op een ander pad te kiezen, te stoppen met de vernietiging van de aarde.  De School die is vernoemd naar Wubbo Ockels wil aan deze oproep gehoor geven en een impuls geven aan de bijdrage van de RUG aan een eerlijker en groenere energietransitie.

Doel en missie

Onderwijs, onderzoek en publieke betrokkenheid floreren in een omgeving die de ontmoetingen tussen studenten, onderzoekers, externe partijen en belangstellenden stimuleert. Verder bouwen aan een gemeenschap is daarom onderdeel van alle activiteiten van de School. Het is door middel van deze gemeenschap dat de Wubbo Ockels School beoogt haar missie en doel te bereiken: Samen voor een groenere en eerlijker energietransitie!

Verbinding

Verbindingen leggen is de motor van de Wubbo Ockels school, zowel intern als extern. Intern brengt de school experts van verschillende faculteiten bij elkaar om interdisciplinair onderzoek en onderwijs te stimuleren voor meer impact. De Wubbo Ockels School streeft dit doel ook na door samen te werken met de drie andere interdisciplinaire schools: voor governance, politics and sustainable processes (Rudolph Agricola School), voor digitization, digital technology and artificial intelligence (Jantina Tammes School) en voor public health (Aletta Jacobs School).

De externe samenwerking met partijen als New Energy Coalition, de Universiteit van het Noorden en het Global Centre of Adaptation helpt om onderzoeksvragen aan te scherpen, de noordelijke en landelijke strategische agenda te voeden en de krachten te bundelen bij het benutten van externe fondsen.

Om met het brede publiek in gesprek te komen zal de Wubbo Ockels School lezingen, workshops en debatten organiseren. Publiek met belangstelling voor het thema kan zich daarnaast informatie verrijken via podcasts, tentoonstellingen (liefst interactief) en social media.

Meerwaarde Wubbo Ockels School

Wat is de meerwaarde van de Wubbo Ockels School?

• Interdisciplinair onderwijs ontwikkelen voor studenten die aan de slag willen met de energie- en klimaatproblematiek. De School-gemeenschap met haar externe contacten biedt studenten mogelijkheden om bij projecten met externe partijen samen te werken of stage te doen bij relevante werkgevers.
  • Ontstaan van nieuwe onderzoeks-samenwerkingsverbanden voor innovatieve vragen en het stimuleren van nieuwe inzichten
  • Meer mogelijkheden om het brede publiek te betrekken bij het thema energietransitie, door het werk van de schools zichtbaar te maken en in gesprek te gaan.

Let’s meet

Ontmoeting is noodzakelijk om interdisciplinair te kunnen werken. Dus: wil je een bijdrage leveren aan de Wubbo Ockels School? Ben je gemotiveerd om kennis te delen? Sta je achter onze doelstelling: samenwerken voor een eerlijker en groener energietransitie en klimaatbeleid! Ben je geïnteresseerd in samenwerking, opleidingsprogramma’s, cursussen of workshops? We nodigen je van harte uit contact met ons op te nemen.

Laatst gewijzigd:27 maart 2024 09:49