Maatschappij/bedrijven Wetenschapswinkels Taal, Cultuur en Communicatie

Vreemde taal als braintrainer voor ouderen

Als 65+’er een taal leren, dat heeft toch helemaal geen zin?! Veel mensen denken dat, maar uit onderzoek blijkt iets anders. Ouderen kunnen best nieuwe vaardigheden leren en het leren van een vreemde taal is een mooie uitdaging. Sterker nog, het heeft veel voordelen, met name met betrekking tot de instandhouding van de cognitieve gezondheid. Hoe werkt dat eigenlijk? Dat onderzochten Marith en Rhomé voor hun afstudeeronderzoek: Learn a language, live longer (Engels).

Rhomé bespreekt de les met de ouderen
Ouderen bevragen

Marith en Rhomé begonnen met een vragenlijst waar ouderen van 65 jaar of ouder op konden reageren. Uit de enquête, die dankzij stichting Senia door ongeveer 100 ouderen is ingevuld, blijkt dat ouderen goed op de hoogte te zijn van de voordelen van het leren van taal. Zo noemden ze vaak dat een taalcursus het brein gezond en flexibel houdt. Ook zien veel van de ouderen de toekomst nog positief in, en denkt 75% van hen nog zelf in staat te zijn om een nieuwe taal te leren. Als de deelnemers terugkijken naar de onderwijsmethodes die vroeger op school werden gebruikt, was het merendeel erover eens dat de methode wellicht leerzaam was, maar niet altijd leuk. De lesmethode bevatte veel grammatica en woordenlijsten, terwijl de voorkeur nu uit zou gaan naar meer aandacht voor spreken.

Onderzoek aan de keukentafel

Met dit in het achterhoofd begonnen Marith en Rhomé aan het tweede deel van het onderzoek, waar ze de cognitieve voordelen van een taalcursus bij ouderen wilden testen. De basiscursus Engels bestond uit 10 lessen en richtte zich voornamelijk op spreekvaardigheid. Voor de ontspannen sfeer werd de cursus bij Marith thuis aan de keukentafel gehouden.

Marith en Rhomé testten de deelnemers de dag vóór en de dag na de cursus op hun cognitieve vaardigheden. Wat bleek, de ouderen scoorden beter na de cursus. Het onderzoek suggereert dus dat zelfs een cursus van 10 uur cognitieve voordelen kan hebben en waarschijnlijk het brein langer in goede conditie kan houden. Daarnaast blijkt ook dat de ouderen veel plezier beleven van het deelnemen aan een dergelijke cursus. Uit de evaluatie bleek dat de leeromgeving prettig was en het samen leren met leeftijdsgenoten enorm beviel. Sterker nog, ook de ouderen zelf vonden dat ze veel hadden geleerd.

Laatst gewijzigd:06 augustus 2021 14:55