Skip to ContentSkip to Navigation
Society/businessScience ShopsOver de Wetenschapswinkels

RUG-studenten en Syrische vluchtelingen helpen elkaar vooruit in taalonderzoek

18 juli 2017

Drie studenten van de mastertrack Applied Linguistics hebben in samenwerking met Syrische vluchtelingen onderzoek gedaan naar de vraag hoe het leren van de Nederlandse taal verbeterd kan worden.

Ze werkten in Syrië al als tandarts, verloskundige of apotheker toen ze moesten vluchten. Inmiddels zijn deze vluchtelingen gemiddeld twee jaar in Nederland en erg gemotiveerd om snel de Nederlandse taal te leren. Alleen dan kunnen ze immers hun beroep en hun leven weer op orde krijgen. Deze zes hoogopgeleide, Syrische vluchtelingen (en één Iraanse) volgden een taalcursus bij het Talencentrum van de Rijksuniversiteit Groningen. Daarnaast hadden ze een taalcoach via Humanitas die hen verder hielp hun plek in de Nederlandse maatschappij te vinden. Maar ze wilden méér. De Wetenschapswinkel Taal, Cultuur & Communicatie koppelde de groep aan een drietal studenten Applied Linguistics, waardoor er een interessante dynamiek ontstond.

De vluchtelingen met in het midden de studenten Applied Linguistics Alies, Stephanie en Kristy
De vluchtelingen met in het midden de studenten Applied Linguistics Alies, Stephanie en Kristy

Taalbijeenkomsten én onderzoek

De studenten Stephanie Berghuis, Kristy Kuik en Alies Post organiseerden 10 bijeenkomsten rond actuele en nuttige thema's als verkiezingen, zorgverzekeringen of onderwijs. Tijdens deze bijeenkomsten werd er vooral veel gepraat en veel geluisterd, uiteraard uitsluitend in het Nederlands. De vluchtelingen waren enthousiast, ze merkten dat het hen hielp om zich meer thuis te voelen en minder bang te zijn om Nederlands te spreken.

Het onderzoek van de studentes richtte zich op drie aspecten die een belangrijke rol spelen bij het leren van een taal: motivatie, het overwinnen van taalangst en het omgaan met feedback. Door middel van themabijeenkomsten leerden de vluchtelingen de Nederlandse taal in een informele setting terwijl de studenten feedback kregen voor het verbeteren van de taallessen. Zo hielpen ze elkaar vooruit.

Handig voor iedereen die een vreemde taal wil leren

Onlangs werd het project afgesloten met een presentatie van de onderzoeksresultaten aan de vluchtelingen. Iedereen kreeg een eigen tip & top mee en hoorde hoe ze meer grip kunnen krijgen op hun eigen leerproces. Het onderzoek van de studentes van Applied Linguistics sluit ook aan bij de aanpak van het Talencentrum, vandaar ook dat de Wetenschapswinkel en het Talencentrum in dit project nauw samenwerkten.

Het onderzoek van Stephanie, Kristy en Alies draagt niet alleen bij aan het taalniveau van de vluchtelingen, maar helpt ook docenten verder. Voor hen zijn op de website van de Wetenschapswinkel Talen, Cultuur & Communicatie handige tips & tricks te bekijken.

Laatst gewijzigd:18 juli 2017 17:42

Meer nieuws

  • 22 mei 2019

    Noord-Nederland gaat down under tijdens Solar Challenge

    Studenten van de Hanzehogeschool Groningen, Rijksuniversiteit Groningen en Noorderpoort gaan met hun eigen gebouwde zonneauto voor de eerste keer meedoen aan de Bridgestone World Solar Challenge (BWSC) in Australië onder de naam Top Dutch Solar Racing...

  • 15 mei 2019

    KNAW Akademiepenning voor Trudy Dehue

    Trudy Dehue, wetenschapssocioloog, publicist en emeritus hoogleraar van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG), ontvangt de Akademiepenning van de Koninklijke Nederlandse Akademie van Wetenschappen (KNAW). De Akademie reikt die prijs eens in de twee jaar...

  • 15 mei 2019

    Adviezen Van Rijn raken RUG hard

    De adviezen van de Commissie Van Rijn met betrekking tot de bekostiging van het hoger onderwijs hebben voor de RUG als brede klassieke universiteit grote gevolgen. De voorgestelde verschuiving van geld ten gunste van bèta-techniek gaat ten koste van...