Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijvenWetenschapswinkels

Meer vragen en antwoorden!

Antwoorden op een selectie van de 400 vragen die aan de universiteit gesteld zijn
.
.

1. Waarom wordt er in het Frans op zo'n ongebruikelijke manier geteld boven de 60?

Bekijk het antwoord!


.
.

2. Waarom heet een borstrok een borstrok? Het heeft op het eerste gezicht toch niets met een rok te maken?

Bekijk het antwoord!


.
.

3. Hoe zou het eindexamen Nederlands er het beste uit kunnen zien, met welke onderwerpen (alleen leesvaardigheid of toch meer?) en wat voor soorten vragen?

Bekijk het antwoord!


.
.

4. Hoe wordt de klemtoon in Nederlandse plaatsnamen bepaald/verklaard en waarom komt de klemtoon vaak op het minst significante deel van de plaatsnaam (bijvoorbeeld -zijl, -markt, -broek, -wijk)?

Bekijk het antwoord!


5. In welke taal denken dove mensen?

Bekijk het antwoord!


6. Wordt de keuze van een politieke partij vóór de verkiezingen door de rechtse media beïnvloed?

Bekijk het antwoord!


7. Mensen met een andere moedertaal dan Nederlands die op volwassen leeftijd proberen zich de Nederlandse taal eigen te maken ondervinden daarbij allerlei moeilijkheden.

Hoe kan het dan mensen met Chinees, Vietnamees, Thai of Spaans als moedertaal gemiddeld veel meer problemen hebben met het verstaan en spreken van de Nederlandse taal dan mensen met Russisch, Turks, Farsi, Arabisch of Italiaans als moedertaal? Hoe zou verstavaardigheid in deze specifieke situatie getraind kunnen worden? Welke verschillen bestaan er, als het gaat om klankvorming en intonatiepatronen, tussen enerzijds het Nederlands en anderzijds het Chinees, Vietnamees, Thai of Spaans?

Bekijk het antwoord!


8. Hoe krijgen wij een accent in onze spreektaal en hoe geven wij die door? Hoe bepalen ouders de taal die zij tegen hun kind gaan spreken?

Het antwoord op deze vraag volgt nog.


Martinitoren
Martinitoren

9. Kan Veenhuizen wel tot UNESCO Wereld Erfgoed worden benoemd?

Kunnen de Koloniën van Weldadigheid met Veenhuizen, gezien de negatieve kanten die aan dit historische project kleven, in 2018 met goed fatsoen tot UNESCO Wereld Erfgoed benoemd worden? En zo ja, hoe kan dan ruimte en aandacht voor deze negatieve kanten gegarandeerd blijven?

Bekijk het antwoord!


10. Wie was de bouwer, architect of ontwerper van de Martinitoren?

Bekijk het antwoord!


11. Wie was Ome Loeks uit het liedje 'Het peerd van Ome Loeks is dood'?

Bekijk het antwoord!


12. Komt dyslexie voor bij blinden?

Bekijk het antwoord!


13. Is er rondom de tijd van de kruisiging geen Romeinse geschiedschrijving? De Romeinen waren toch al heel ver in het beschrijven van gebeurtenissen? Met andere woorden, waren er geen ooggetuigen die er plekke dit soort gebeurtenissen vastlegden?

Bekijk het antwoord!

Dagblad van het Noorden

Ook in het Dagblad van het Noorden zijn vragen beantwoord door verschillende wetenschappers. De volgende vragen zijn gepubliceerd op het gebied van taal, cultuur en communicatie:

  • Hoe krijgen wij een accent in onze spreektaal en hoe geven wij dat door? Hoe bepalen ouders de taal die ze tegen hun kind gaan spreken? Bekijk het artikel [PDF].
  • Hoe is het mogelijk dat in de kustgebieden van Friesland, Groningen en Noordwest-Duitsland vrijwel elk wierdedorp een grote middeleeuwse kerk heeft, terwijl de dorpen doorgaans op een steenworp afstand van elkaar liggen? Bekijk het artikel [PDF].
  • Vroeger waren wetenschappers tegelijkertijd natuurwetenschapper, filosoof, historicus en theoloog, tegenwoordig lijkt het allemaal veel fragmentarischer. Zet dit proces zich door en wat betekent dat voor de toekomst van de wetenschap? En welke gevolgen heeft het voor de universiteit? Bekijk het artikel [PDF].
  • Terug naar het overzicht van vragen
  • Neem contact op met de Wetenschapswinkel Taal, Cultuur en Communicatie
Laatst gewijzigd:02 oktober 2015 22:41