Skip to ContentSkip to Navigation
Society/businessScholierenacademieStudentsActivities

Onderzoeksdagen Groningen

Eén dagdeel, 12, 13 & 14 juni 2019

Let op: slechts voor kleine groepen (minder dan 50 personen) hebben we nog plek.

Elk jaar organiseren we onderzoeksdagen als kickoff van het profielwerkstuk. Scholen kunnen een jaarlaag of klas aanmelden voor de onderzoeksdagen en een dagdeel naar Groningen komen. We bieden verschillende blokken aan die elk een uur duren, zodat docenten zelf dit drie uur durende programma kunnen samenstellen. Daarnaast bieden we een docentenprogramma aan, dat docenten ook zelf samen kunnen stellen. U kunt kiezen uit de volgende blokken:

Leerlingenprogramma (3 uur)

Plenair deel (1 uur)

Aan de slag met de eerste fasen van het onderzoek! In dit interactieve, plenaire verhaal geeft een steunpuntcoördinator uitleg over hoe je een onderzoek opzet: toegespitst op het profielwerkstuk. Hoe maak je een goede brainstormsessie? Hoe bedenk je een goed onderwerp, en hoe ga je daarmee verder? Dit onderdeel is erg geschikt voor klassen die nog maar net begonnen zijn met hun profielwerkstuk. Let op: als je voor dit deel kiest, kies je er in het docentenprogramma ook automatisch voor.

Wetenschapsdate (1 uur)

De wetenschapsdate is opgezet om leerlingen kennis te laten maken met onderzoek dat aan de universiteit plaatsvindt. Ze krijgen, in een groep van maximaal 30, een gastles van een (aspirant-)onderzoeker van de RUG, over een concreet, door de spreker uitgevoerd onderzoek. Voor de wetenschapsdate kun je kiezen tussen een EM/CM-onderwerp of een NG/NT-onderwerp.

Inzoomen op hoofd- en deelvragen (1 uur)

Dit deel is erg geschikt voor klassen die al een onderwerp bedacht hebben en zich er ook al over hebben ingelezen. Tijdens deze workshop gaan ze onder leiding van getrainde student-assistenten oefenen met het herkennen van goede hoofd- en deelvragen, leren over plagiaat, literatuur zoeken en verwijzen.

Meet & Greet met Steunpunters (1 uur)

De student-assistenten met de Steunpunten zitten het hele jaar achter de PWS-mailbox om via de mail alle vragen van leerlingen over hun profielwerkstuk te beantwoorden. Tijdens deze workshop gaan de leerlingen live aan de slag met de Steunpunters en kunnen ze adviezen en hulp krijgen voor hun eigen profielwerkstuk. Ze gaan werken met het aanscherpen van hun eigen hoofd- en deelvragen. Want hoe stel je een goede hoofdvraag op, en hoe zorg je ervoor dat je deelvragen de hoofdvraag beantwoorden? Zowel voor leerlingen die net beginnen, als leerlingen die al verder zijn met hun profielwerkstuk, is dit een handig onderdeel.

Docentenprogramma (3 uur)

Plenair deel (1 uur)

Aan de slag met de eerste fasen van het onderzoek! In dit interactieve, plenaire verhaal geeft een steunpuntcoördinator uitleg over hoe je een onderzoek opzet: toegespitst op het profielwerkstuk. Hoe maak je een goede brainstormsessie? Hoe bedenk je een goed onderwerp, en hoe ga je daarmee verder? Dit onderdeel is erg geschikt voor klassen die nog maar net begonnen zijn met hun profielwerkstuk. Let op: als je voor dit deel kiest, kies je er in het leerlingenprogramma ook automatisch voor.

“Alles over literatuur” en een rondleiding door de afdeling Bijzondere Collecties (1 uur)

Van een eerste editie van The Wealth of Nations tot brieven die door Ubbo Emmius zelf geschreven zijn: de naam van de afdeling ‘Bijzondere Collecties’ zegt al genoeg. Leraren krijgen een rondleiding door de afdeling Bijzondere Collecties, waar allerlei soorten bronnen te vinden zijn. Ook krijgen ze te horen wat de mogelijkheden zijn om hier onderzoek te doen. Daarnaast gaan we in op literatuuronderzoek, op het zoeken naar bronnen en op hoe je literatuur gebruikt voor je profielwerkstuk.

Rondleiding door het Universiteitsmuseum (1 uur)

Het Universiteitsmuseum is een prachtige plek om inspiratie op te doen voor een profielwerkstuk én om wetenschap te ervaren. Leraren krijgen een rondleiding door het gerenoveerde en opnieuw ingerichte museum en krijgen de kans om de tentoonstelling te bekijken die ingericht is ter gelegenheid van het 405e bestaansjaar van de RUG.

Speeddate met student-assistenten (1 uur)

De studenten die bij de Scholierenacademie werken, zijn enkele jaren van de middelbare school af en hebben nu veel ervaring in de studiewereld. Wat hadden zij destijds op school willen leren om tijdens hun studie te kunnen gebruiken? Hoe kijken ze met de kennis van nu naar hun profielwerkstuk? Tijdens de speeddates kun je met studenten van verschillende vakgebieden in gesprek gaan.

Hoe worden eerstejaars werkstukken op de RUG begeleid? (1 uur)

Deze workshop wordt begeleid door docenten die aan de Rijksuniversiteit Groningen werken. Hoe begeleiden zij eerstejaars studenten? Hoe beoordelen zij eerstejaars werkstukken (papers, essays en of opdrachten)? U kunt aangeven of u hierover in gesprek wilt gaan met een alfa-, gamma- of bètadocent.

Intercollegiaal overleg (1 uur)

Hoe begeleid je een profielwerkstuk? Misschien heb je goede tips of loop juist tegen iets aan? Wat kunnen we van elkaar leren? Tijdens deze bijeenkomst ga je met collega's in gesprek over de begeleiding van het profielwerkstuk, onder begeleiding van een vakdidacticus van de RUG.

In het kort

  • Wat? Onderzoeksdag voor middelbare scholieren, die we helpen met het profielwerkstuk.
  • Wanneer? 12, 13 en 14 juni (één dagdeel) 2019.
  • Waar? De locatie wordt nog bekend gemaakt.
  • Kosten? Aan de onderzoeksdagen zijn geen kosten verbonden.
  • Vragen? Mail dan naar Karen de Bot: scholierenacademie@rug.nl
  • Let op: alleen op 12 juni 's ochtends hebben we nog plaats.
Laatst gewijzigd:26 mei 2019 09:42