Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijvenVergroot uw kennisSpraakmakende boekenVoorgaande jarenProgramma 2011-2012

Laurent Binet: HhhH

(Meulenhoff, 2011)

Spreker: prof.dr. Philiep Bossier

Plaats: Academiegebouw (Offerhauszaal), Broerstraat 5, Groningen  

 

Klik hier voor de hand-out   (van de lezing op 23 februari 2012)

Over de lezing

Achter de intrigerende titel HhhH van de jonge Franse schrijver Laurent Binet (°1972) schuilt een bijzonder spraakmakend boek uit 2009. Niet alleen won dit werk in 2010 de prijs voor het beste debuut in Frankrijk, de Prix Goncourt du premier roman, tegenhanger van de grootste literaire onderscheiding van het land. Vooral bij het grote publiek begon deze aanstekelijke lectuur aan een ware triomftocht: lezersprijs bij Livre de Poche, vertaalrechten in meer dan twintig landen, verkoop van filmrechten, tientallen interviews en uitnodigingen in binnen- en buitenland.Ook in Nederland is HhhH, Himmlers hersens heten Heydrich een succesverhaal van formaat: hoge verkoopcijfers, nominatie op de shortlist van het beste Europese boek, boek van het jaar bij een van de grote nationale boekhandels, en vooral een nagenoeg unaniem enthousiasme in de pers: “adembenemend”, “subliem”, “een ongemeen meeslepend boek”. Hoe is dit alles te verklaren? Wat maakt dit boek zo bijzonder? Wat is de formule hierachter?

Toch gaat dit boek over een van de meest schrikwekkende pagina’s uit de Europese geschiedenis: de duivelse machtmechanismen van het Hitler-regime en de ‘ideale’ verpersoonlijking ervan in de figuur van nazikopstuk en Gestapo-chef, Reinhard Heydrich, uitvinder en uitvoerder van de Shoah, de beul van Praag en een van de wreedste nazi’s die het bewind kende. Via een uiterst ingenieuze structuur vervlecht de auteur in 257 korte hoofdstukjes het relaas van de dodelijke aanslag op Heydrich in Praag op 27 mei 1942 met zijn eigen poging om van dit verslag juist géén fictie te maken. Precies door dit gevecht met de literatuur als medium, worden we als lezer betrokken bij alle valkuilen van een dergelijke onderneming: Wat is een personage? Hoe moet je historische feiten weergeven? Wat denk ikzelf daarbij? Dit gebeurt bij Binet met veel sérieux, maar ook uiterst onbeholpen, bijna vertederend naïef. We komen dingen over zijn leven te weten, zijn vader, zijn jeugd, zijn liefde, zijn twijfels, zijn woede. Is dit nog wel een roman? Is het een webpage? Een notebook? Of is dit de ontdekking van de historische blog-roman ‘in real time’? Een formule dus. Maar wat een impact! Daar gaat de lezing over.

 

 

 

Laatst gewijzigd:04 januari 2016 13:55