Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijvenCentrum voor Informatie TechnologieResearch and Innovation SupportDienstenGeodienst

Geo Promotion Congres

Wanneer:vr 13-02-2015 09:00 - 17:00
Waar:Euroborg, Groningen

"de innoverende ruimte" is dit jaar het thema van het Geo Promotion congres. Het congres richt zich op technologie en de impact daarvan op de ruimte.

Technologische innovaties zijn al  sinds mensenheugenis grote drijfveren geweest achter de manier waarop men de ruimte gebruikt. Een sprekend voorbeeld hiervan is de industriële revolutie. Een technologische revolutie die een ruimtelijk gevolg had: Urbanisatie.  Achteraf gezien zijn transities in de technologie en de gevolgen ervan duidelijk zichtbaar. Maar hoe zit het met het besef wanneer je zelf in zo’n transitie zit? Zijn we ons wel echt bewust van de impact van de technologische innovaties die op dit moment spelen? En hoe kan men deze ontwikkelingen sturen en vormen naar onze eigen idealen?

Duidelijk is dat de technologische transities de afgelopen decennia zijn beheerst door de digitalisering en de opkomst van de informatietechnologie. De impact hiervan is ook al zeer voelbaar. Denk bijvoorbeeld aan de manier waarop het internet winkelen een teruggang in fysieke winkel bezoeken heeft veroorzaakt. Leegstand en de daarbij ontstane druk op de leefbaarheid van binnensteden zijn relevante gevolgen voor ons vakgebied. Maar de technologie biedt ook mogelijke oplossingen, bijvoorbeeld met een concept als het nieuwe winkelen die het eerder genoemde probleem moet bestrijden.

Naast de manier waarop we ruimte gebruiken, verandert ook de manier waarop we ruimte proberen te begrijpen. Nieuwe manieren van data verzameling, op een zeer grote schaal en met complexe modellen, veranderen de manier waarop er onderzoek wordt gedaan naar de ruimte om ons heen. Mobiliteitsstromen kunnen bijvoorbeeld beter in kaart worden gebracht en vervolgens kunnen alternatieve routes worden aangeraden om congestie te verminderen. Maar de toepassingen van deze zogenoemde ‘big data’ reiken nog veel verder dan enkel mobiliteitsstromen. Geluid, geur en andere hinder kunnen tot in groot detail in kaart worden gebracht. Ook de rol van GIS is hierin natuurlijk niet weg te denken.

De Geodienst is uiteraard aanwezig!