Skip to ContentSkip to Navigation
Maatschappij/bedrijvenCentrum voor Informatie TechnologieResearch and Innovation SupportVirtual Reality en Visualisatie

Stereoscopisch kijken in Virtual Reality

shutterglasses
shutterglasses

3D op een scherm

Hoe kan je iemand 3D laten zien op een vlak scherm?

In het echt kijk je met twee ogen de wereld in. Daarbij ziet je linker oog een net iets ander beeld van de wereld dan het rechter oog. Je hersenen maken van beide beelden dan één beeld en uit die kleine verschillen kan je de afstand (diepte) bepalen. Als je hetzelfde willen bereiken met een projectie scherm of monitor, dan moeten we er voor zorgen dat je linker oog een ander beeld te zien krijgt dan je rechter oog. De beelden moeten als het ware opgenomen worden met twee camera's die op de plek staan van waar normaal je ogen zouden zitten (ongeveer 6.5 cm uit elkaar).  

Aktief of passief

In stereoscopisch VR zijn er in de praktijk twee verschillende manieren om er voor te zorgen dat het rechter oog een ander beeld geprojecteerd ziet dan het linker. (er zijn nog andere methoden, waaronder autostereoscopisch, maar die gebruiken wij niet).

  • Passief stereo waarbij gebruik gemaakt wordt van twee projectoren met twee verschillende polarisatie filters, en brilletjes met dezelfde filters. Deze techniek gebruiken we in onze mobiele opstelling. De brillen zijn goedkoop en daardoor geschikt voor publieke voorstellingen met veel bezoekers.
  • Aktief stereo heeft genoeg aan één projector, maar die genereert dan meer dan 100 beelden per seconden. Daarbij worden om en om een beeld voor het linker oog en voor het rechter oog getoond. De toeschouwer draagt dan 'shutter glasses' met daarin voor elk oog een elektronische sluiter die voor het linker oog open staat op het moment dat het beeld voor het linker oog geprojecteerd wordt en v.v. voor het rechter oog. Dat gaat zo snel dat het met het blote oog niet waarneembaar is. We gebruiken dit in onze Reality Cube en ons Theater. Die snelle beeldwisselingen kan een gewone projector niet aan (die gaan meestal niet verder dan 60 beelden per seconde), vandaar dat we zeer speciale beamers gebruiken.

Wikipedia: stereoscopy (Engels) of ander verhaal stereoscopie (Nederlands)

Laatst gewijzigd:22 maart 2016 16:20
printView this page in: English