Universiteitsbibliotheek

Nieuw: de Bibliotheekapp wijst de weg

24 september 2019
Wijs me de weg!

In de reeds enkele jaren bestaande mobiele app van de Universiteitsbibliotheek Groningen is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: vanaf nu wijst de app de weg naar waar een boek zich bevindt, dat de gebruiker zojuist in de catalogus heeft gevonden.

Het gaat hierbij in eerste instantie om boeken die zich in de studiezalen van de UB Binnenstad bevinden. Als in de app-versie van de catalogus een boek is gevonden dat zich in een van de studiezalen op de plank bevindt, kan de gebruiker de app opdragen de weg naar dat boek te wijzen. Per verdieping wordt vervolgens een plattegrond van het gebouw getoond, met pijlen die de weg wijzen.

Daar staat het boek!

Behalve de vindplaats van een boek, kan de app ook de route aangeven naar de dichtstbijzijnde koffiekamer in het gebouw van de UB Binnenstad, de toiletten en de printruimtes.

Door deze nieuwe functionaliteit is de Bibliotheekapp nog meer een onmisbaar gereedschap geworden voor de bibliotheekgebruiker; vanaf het eerste moment konden in de app al de openingstijden van de drie UB-locaties en de beschikbare werkstations worden bekeken. Verder zijn er nieuwsberichten, mededelingen en natuurlijk alle lenerinformatie.

Geodienst

De 'wayfinding'-functionaliteit in de Bibliotheek-app werd ontwikkeld door de RUG Geodienst, het enige organisatiebrede universitaire ruimtelijk expertisecentrum van Nederland. De Geodienst is centraal aanspreekpunt voor technologische innovatie op het gebied van toepassingen van ruimtelijke informatietechnologie (data, software, visualisatie).

Laatst gewijzigd:05 februari 2021 11:25