Over ons Actueel Nieuws Nieuwsberichten

Geodienst digitaliseert gipskaart van Groningen uit 1827

23 mei 2024

De Geodienst heeft onlangs op verzoek van het Universiteitsmuseum Groningen een gipsplaat uit 1827 met de kaart van de provincie Groningen gedigitaliseerd. Dit werd gerealiseerd met behulp van GIS.

Er komt veel kijken bij dit soort digitalisaties: georeferenties, dataverzameling, het samenvoegen van historische en moderne bronnen, en nog meer. Na het bijeenvoegen van een veelheid aan bronnen en alle pixels van waarde te hebben voorzien, heeft de gipsplaat een nieuw leven gekregen in de vorm van een smartphone- en computervriendelijke digitale kaart.

Op de website is een uitgebreide uitleg beschikbaar van de digitalisatie en is het mogelijk de gipskaart met de GIS-kaart te vergelijken.

RTV Noord had een interview over de gipskaart met Peter Merx van de Geodienst (te beluisteren vanaf 22 min.). Er verscheen ook een nieuwsbericht op de website van RTV Noord.

.
Laatst gewijzigd:24 mei 2024 15:20