BKO modules
Modules vanaf september 2025
Het reguliere BKO-traject bestaat uit twee losse modules:
-
Teaching & Supervising
-
Designing & Assessing
Deze modules volgen de semesteropzet van de academische jaarkalender van de RUG, startend in september en februari. Elke module bestaat uit 4 bijeenkomsten van elk 3 uur.
In welke volgorde dien ik de modules te volgen?
Je kunt zelf de volgorde van de modules bepalen; de enige vereiste voor de Teaching & Supervising module is dat deze aansluit bij de observeerbare onderwijstaken in hetzelfde semester. Indien mogelijk is het aan te raden om te beginnen met de Teaching & Supervising module en in het volgende semester deel te nemen aan de Designing & Assessing semester. Ben je van plan een vak te (her)ontwerpen? Dan raden we aan dit te combineren met het volgen van de module Designing & Assessing.
Module Teaching & Supervising
Teaching for Student Learning: Teaching and Supervising essentials
In deze module staat de vraag centraal "Hoe kan ik als docent studenten het meest effectief helpen in hun leerproces?" Studenten hebben meer kans om succesvol te zijn in een les met georganiseerde instructie, een veilige sfeer en activerende leermethoden. Dat gezegd hebbende, dit alles kost tijd om te ontwikkelen en is voor alle docenten een kwestie van tijd. Belangrijke onderwerpen ter ondersteuning van de ontwikkeling van effectieve lessen:
-
Definitie van "goed" onderwijs
-
Het bevorderen van het gevoel van betrokkenheid en motivatie van studenten
-
Implementeren van actieve leermethoden
-
Opstellen van een lesplan
-
Effectieve begeleiding (in kleine groepen of individueel)
Semester 1
Vol! Groep A (Engelstalig)
Trainer
| |
Dag en tijd
|
Woensdagochtend, 09:30-13:00
|
Data
|
10 september, 1 oktober, 29 oktober, 3 december
|
Groep B (Engelstalig)
Trainer
| |
Dag en tijd
|
Donderdagmiddag, 13:30-17:00
|
Data
|
11 september, 2 oktober, 30 oktober, 4 december
|
Vol! Groep C (Nederlandstalig)
Trainer
| |
Dag en tijd
|
Dinsdagochtend, 09:30-13:00
|
Data
|
16 september, 7 oktober, 4 november, 9 december
|
Semester 2
Groep E (Engelstalig)
Dag en tijd
|
Woensdagochtend, 9:30-13:00
|
Data
|
11 februari, 4 maart, 8 april, 27 mei
|
Groep F (Nederlandstalig)
Dag en tijd
|
Donderdagochtend, 9:30-13:00
|
Data
|
12 february, 5 maart, 9 april, 28 mei
|
Groep G (Engelstalig)
Dag en tijd
|
Dinsdagmiddag, 13:00-16:30
|
Data
|
17 februari, 10 maart, 14 april, 2 juni
|
Hoe leer je in deze module
De ontwikkeling van docenten is een continu proces dat reflectie, feedback en samenwerking vereist. Deze module bevat onder andere:
-
Lesobservaties: Je wordt twee keer geobserveerd en je observeert twee collega's met behulp van gestructureerde, op onderzoek gebaseerde observatieformulieren.
-
Micro-teaching: Een mini college verzorgen voor peers
-
Activiteiten: Interactieve discussies and oefeningen tijdens de workshops.
Deelname aan deze module is alleen voor degenen die observeerbare onderwijsmomenten hebben gedurende het semester, aangezien lesobservaties een integraal onderdeel zijn van de module.
Opzet
|
Vier bijeenkomsten op locatie, aangevuld met opdrachten en activiteiten in Brightspace.
|
---|---|
Ingangseisen
|
Onderwijsactiviteiten tussen de eerste en laatste bijeenkomst van deze module
|
Studielast
|
40 uur |
Aantal deelnemers
|
12-16 deelnemers per groep
|
Voertaal
|
Afhankelijk van de groep waarvoor u zich inschrijft
|
Locatie
|
Alle bijeenkomsten vinden plaats op de Zernike Campus. Het is niet mogelijk om online aan te schuiven.
|
Module Designing & Assessing
Designing & Assessing
Deze module focust op effectief cursusontwerp, feedback en toetsing in het hoger onderwijs. Of je nu betrokken bent bij het ontwerp van een nieuwe cursus of een onderdeel van een bestaande cursus zou willen aanpassen, deze module geeft je een gereedschapskist om een cursusontwerp aan te passen of te herzien. Verder verken je de ins en outs van verschillende vormen van toetsing en feedback om het leren van studenten te verbeteren. In alle workshops ga je actief aan de slag met je eigen cursusontwerp of toetsing.
Als je geen verantwoordelijkheden hebt als (co-)cursuscoördinator, probeer dan met de cursuscoördinator te bespreken of er mogelijkheden zijn om te werken aan een herzien cursusontwerp of te werken aan een verbeterplan voor de huidige cursus.
De volgende onderwerpen komen aan bod:
-
Leerdoelen en het principe van 'constructive alignment'
-
Plek van je cursus(onderdeel) in het curriculum en/of programma
-
Afstemmen op een diverse studentenpopulatie
-
Formatieve en summatieve toetsmethoden
-
Verschillende vormen van toetsing en feedback verkennen die passen bij je cursusontwerp
Semester 1
Groep A (Nederlandstalig)
Trainer
| |
Dag en tijd
|
Donderdagochtend, 09:30-13:00
|
Data
|
2 oktober, 30 oktober, 20 november, 11 december 2025
|
Groep B (Engelstalig)
Trainer
| |
Dag en tijd
|
Vrijdagochtend, 09:30-13:00
|
Data
|
3 oktober, 31 oktober, 21 november, 12 december 2025
|
Groep C (Engelstalig)
Trainer
| |
Dag en tijd
|
Dinsdagochtend, 09:30-13:00
|
Data
|
7 oktober, 4 november, 25 november, 16 december 2025
|
Semester 2
Groep E (Engelstalig)
Trainer
| |
Dag en tijd
|
Woensdagochtend, 9:30-13:00
|
Data
|
4 maart, 25 maart, 15 april, 13 mei
|
Groep F (Engelstalig)
Dag en tijd
|
Donderdagmiddag, 13:00-16:30
|
Data
|
12 maart, 26 maart, 16 april, 21 mei
|
Groep G (Nederlandstalig)
Trainer
| |
Dag en tijd
|
Dinsdagochtend, 9:30-13:00
|
Data
|
10 maart, 31 maart, 21 april, 19 mei
|
Opzet
|
Vier bijeenkomsten op locatie, aangevuld met opdrachten en activiteiten in Brightspace.
|
---|---|
Ingangseisen
|
Onderwijsactiviteiten tussen de eerste en laatste bijeenkomst van deze module
|
Studielast
|
40 uur |
Aantal deelnemers
|
12-16 deelnemers per groep
|
Voertaal
|
Afhankelijk van de groep waarvoor u zich inschrijft
|
Locatie
|
Alle bijeenkomsten vinden plaats op de Zernike Campus. Het is niet mogelijk om online aan te schuiven.
|
Laatst gewijzigd: | 15 mei 2025 16:44 |